Az Európai Unió támogatásával 970 millió forintos beruházással több mint kilenc kilométeren magasították meg és burkolták le a töltést a Tisza jobb partján Csongrád-Csanád vármegyében, ezzel jelentősen javultak az árvízi védekezés feltételei.
A fejlesztés közvetlenül négy település - Baks, Dóc, Pusztaszer és Ópusztaszer - árvízi biztonsága szempontjából kiemelt jelentőségű. A töltés állapota korábban elsősorban üzemeltetési szempontból jelentett nehézséget, a burkolatlan út kedvezőtlen időjárási körülmények között szinte járhatatlan volt.
A beruházás turisztikai szempontból is fontos, hiszen a fejlesztésnek köszönhetően Csongrád és az algyői híd között végig burkolt töltéskoronán haladhatnak a kerékpárosok
- mondta Kozák Péter, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATIVIZIG) vezetője.
Az Alsó-Tiszán a 19. század közepén kezdték kiépíteni a védvonalakat. Az 1879-es szegedi nagyárvizet megelőző petresi gátszakadás ezen a területen történt, majd a 2006-os árvíz idején is megcsúszott a mentett oldali rézsű egy szakaszon.
A beruházás a szegedi ártéri öblözet északi részén, az algyői hídtól a Dong-ér főcsatorna torkolatáig valósult meg. A teljes ártéri öblözetben 183 500 ember lakik, a fejlesztés közvetlenül négy település védelmét javítja. A beruházás két részre bontható: 9276 méteren a töltést - 20-30 centiméterrel - a mértékadó árvízszintre magasították.
Emellett több mint 10 kilométeren, a töltéskoronán és a gátőrházakhoz, szertárakhoz vezető rámpákon makadámutat építettek ki, mert az aszfaltburkolattal szemben sokkal rugalmasabban tudja követni a töltéstest kiszáradás vagy vízzel telítődés miatti mozgását.
Címlapkép: Getty Images