Az elmúlt néhány évben nagyot változtak a magyarok bevásárlási szokásai. Előbb a pandémia alakította át drasztikusan, mire költünk, majd az egymást követő krízisek, mint a rezsipánik vagy a rekordinfláció. Az élelmiszer-fogyasztáson is meglátszik, hogy hol próbálnak spórolni a legtöbben. A Pénzcentrum arról kérdezte a legnagyobb hazai boltláncokat, hogy mely termékekből fogy több, melyekből kevesebb.
Amíg 2019-ben a magyar háztartások éves kiadásainak 17,2 százalékát tette ki az élelmiszerköltség, addig 2020-ban már 18,8 százalékát. Ez 2021-re mérséklődni tudott 18 százalékra, 2022-ben pedig már csak 16,8 százalékot tett ki az Eurostat előzetes adatai szerint. Az EU-átlagot még nem számították ki a tavalyi évre, 2021-ben azonban 14,3 százalékot tett ki, tehát lényegesen kevesebbet, mint a magyar arány volt ugyanebben az évben. GDP-ben kifejezve az Európai Unióban az éves élelmiszerköltések 7,1 százalékot tettek ki 2021-ben, Magyarországon 8,6 százalékot. 2022-ben pedig 8,3 százalékot, írja a Pénzcentrum.
Bár a háztartások arányaiban kevesebb pénzt fordítottak élelmiszerre és nem alkoholos italokra 2022-ben, mint a megelőző években, ez nem jelenti azt, hogy ne ment volna el több pénzük élelmiszerre. Ha számszerűen, forintban vizsgáljuk, mindjárt látható, hogy 2018-tól 2021-ig ezer milliárd forinttal nőtt az éves élelmiszerkiadás, 2021-ről 2022-re pedig 4,7 ezer milliárdról 5,5 ezer milliárdra ugrott ez az összeg.
Maga az élelmiszer-fogyasztás is megváltozott. Mivel hivatalos, friss adatok arról nem állnak rendelkezésre, hogy az élelmiszerre fordított költések mekkora százaléka ment el az egyes termékcsoportokra (kenyérre, tejre, húsra, zöldségekre, stb.), ezért a Pénzcentrum megkérdezte a hazai boltláncokat, mit tapasztaltak.
A válaszokból az körvonalazódik, hogy a drágulás valóban átalakította a vásárlói kosarakat. A SPAR azt közölte, hogy bár a termékkategóriákban a forgalmi részarányokat tekintve stagnálás tapasztalható, "a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt sokkal fontosabbak lettek az akciós ajánlatok, mint korábban, ennek megfelelően nőtt az akciós részarány. A termékek tekintetében pedig a saját márkás cikkek népszerűsége erősödött, forgalmi részarányuk ma már meghaladja a 30%-ot".
A többi boltlánc pontos tájékoztatásából az is világos lesz, hogy egyre kevesebb friss húst és gyümölcsöt fogyasztanak a magyarok. Itt vannak a további részletek a Pénzcentrum oldalán.
Címlapkép: Getty Images