Noha csak idén márciusban kapta meg a Magyar Nemzeti Bank engedélyét a hazai piacon való működéséhez, az iBanFirst szinte azonnal ráérzett a magyar vállalkozások igényeire, hogy hatékony és átlátható nemzetközi pénzügyi megoldásokra van szükségük – mondta el a Pénzcentrumnak adott interjújában Johan Gabriels. A fintech cég regionális igazgatója hozzátette, a kkv-k támogatásával a növekedést és az innovációt kívánják elősegíteni a magyar gazdaságban és a régióban, ugyanakkor több kihívással is meg kell küzdeniük.
Különösen a bizalomépítés és a helyi igényekhez való alkalmazkodás terén, ám a lehetőségek felülmúlják ezeket a problémákat. Más európai országokhoz képest ráadásul a magyar vállalkozások különösen nyitottak a fintech megoldásokra. Miközben tiszteletben tartjuk a készpénzpreferencia mögött meghúzódó kulturális és történelmi okokat, az ideális állapot a pénzügyek digitális kezelése lenne - fogalmazott a szakember, aki szerint ebben a tekintetben a vártnál pozitívabbak a tapasztalataik a hazai vállalkozásokkal. Interjú.
Idén márciusban kapták meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedélyét a magyarországi működésükhöz. Az azóta eltelt fél évben milyen tapasztalatokat gyűjtöttek a magyar piacon?
Az MNB engedélyének márciusi kézhezvétele óta a magyar piacon megtett utunk tanulságos és hálás volt. Azt tapasztaltuk, hogy a magyar kkv-k körében egyre nagyobb az igény a hatékony és átlátható nemzetközi pénzügyi megoldások iránt. Platformunkon az elmúlt egy évben több mint 30.000 nemzetközi átutalást bonyolítottak le a magyar ügyfelek, 70 különböző országba. A gyors bevezetés, fejlődés és a visszajelzések azt mutatják, hogy a magyar vállalkozásoknak nagy szükségük van ilyen jellegű szolgáltatásokra.
Miért pont a magyar gazdaság gerincét jelentő kkv-szektornak szeretnének segítséget nyújtani a pénzkezelés terén?
A kkv-k valóban a magyar gazdaság gerincét képezik, jelentősen hozzájárulnak a növekedéshez és a foglalkoztatáshoz. Problémaként azonosítottuk, hogy ezek a vállalkozások gyakran szembesülnek kihívásokkal a hagyományos banki tevékenység során, különösen, ha nemzetközi tranzakciókról van szó. A hagyományos bankok díjai gyakran magasabbak, és nem átláthatóak, ami terhet jelenthet számukra. Platformunk azonnali devizakonverziót, gyors átutalásokat, és ami a legfontosabb, ingyenes SEPA átutalást kínál, ami jelentősen csökkenti ezen vállalkozások költségeit. A kkv-k támogatásával a növekedést és az innovációt kívánjuk elősegíteni a magyar gazdaságban és a régióban egyaránt.
Mi a magyar vállalkozások legnagyobb pénzügyi problémája, és ez mennyire áll összhangban azzal, hogy kevésbé vagyunk tudatosak a pénzügyeinkterén? Utóbbit egyáltalán az iBanFirst mennyire tapasztalja a működése során?
A magyar vállalatok egyik elsődleges pénzügyi kihívása napjainkban a nemzetközi tranzakciókhoz és valutaváltásokhoz kapcsolódó magas költségek, valamint a gyorsan változó devizapiac miatti kockázatok. A hagyományos bankok gyakran felszámítanak olyan díjakat, amelyek plusz terhet jelentenek a magyar kkv-knak.
Bár feltételezhető lenne a pénzügyi tudatosság hiánya, a szektor szereplőivel folytatott beszélgetéseink azt igazolják, hogy nagyon is tisztában vannak a kihívásokkal, és aktívan keresik a jobb megoldásokat, csak sajnos nem találják őket.
Platformunk a transzparenica és azonnali átutalások mellett a hagyományos bankok átlagos 2%-ához képest 0,5% alatti árfolyamot kínál, ezen felül a devizakockázat-kezelésben is segítjük ügyfeleinket. A budapesti irodánkban dolgozó kollégáink pedig személyes tanácsadást nyújtanak.
Mi a vállalat globális értékajánlata, s az mennyire illeszkedik a hazai piacon felmerülő igényekhez? Egyáltalán mik a magyar vállalkozások elvárásai egy pénzforgalmi intézménnyel szemben?
Az iBanFirst globális értékajánlata a hatékonyság, az átláthatóság és a költséghatékonyság. Ez a magyar cégek számára valós idejű valutaárfolyamokat, gyors nemzetközi utalásokat és ingyenes SEPA átutalásokat jelent. A magyar kkv-knak is olyan szolgáltatóra van szükségük, amely gyors nemzetközi tranzakciókat, átlátható díjstruktúrákat és eszközöket kínál a devizakockázatok kezelésére. Platformunkat ezeket az igényeket szem előtt tartva alakítottuk ki, és a növekvő magyarországi ügyfélkörünk bizonyítja, hogy ezekhez az igényekhez jól igazodunk.
A teljes interjú a Pénzcentrumon olvasható.
Címlapkép: Getty Images