Az Extra-Market Kft. tulajdonosai szerint pár év múlva a munkaerőpiacon lévő generációk fel fogják borítani a vásárlási arányokat, ami miatt akár 8-10 ezer milliárd forint is kieshet a költségvetésből.
Scheller Richárd szerint jelenleg Magyarországon közel 38 ezer webáruház működik, ebből nagyjából 8-10 ezer olyan méretű, hogy el tud tartani néhány főt, tehát forgalom alapján is tényleges vállalkozásként lehet rá tekinteni. Ezeknek a vállalkozásoknak viszont folyamatosan nő a marketingköltsége, mindeközben folyamatosan csökken a forgalma.
Az Extra-Market Kft. egyik tulajdonosa a Pénzcentrumnak adott interjújában elmondta, hogy folyamatosan nő az online kereskedelem, de csökken a magyar kereskedők forgalma. Ebből tisztán kirajzolódik, hogy a magyarok külföldi vállalatoktól vásárolnak. Ez azért baj, mert amikor a 90-es években bejött egy multi, megvett egy kis földterületet, felépítette az áruházát, kellettek beszállítók, infrastruktúra, magyar dolgozók, stb.
Úgy érezzük, hogy ez olyan, mint a rendszerváltozáskori magyar gazdaság, az online kereskedelmi trendek még kialakulóban vannak. Az emberek még nem kötelezték el magukat a márkák iránt. Illetve az még sem a kereskedők, sem a fogyasztók számára nem derült ki, hogy ki lesz a piacvezető. Ez egy nagyon gyorsan változó iparág. Ma gyakorlatilag pikk-pakk össze lehet hozni egy olyan webshopot, ami akár piacvezető is lehet, lásd a Kifli.hu esetét is, hogyan tarolták le a hazai piacot
- mondta Németh Gergely.
A cég másik tulajdonosa úgy véli, hogy eljött a B kategóriás elektronikai termékek időszaka. Mint mondja, régebben egy márkásabb fúrónál vagy fűkaszánál nem volt akkora a különbség az ár/érték arányban, megérte kiadni rá több pénzt, mert jóval többet is kapott a vásárló. Mára az infláció és az gyenge forintárfolyam hatására, illetve a szállítási költségek-, az alapanyagárak-, valamint bizonyos távol-keleti büntetővámok megemelkedésével elért már abba a kategóriába ezeknek a felső kategóriás termékeknek az ára, hogy a társadalom legfelső rétege képes csak kifizetni.
A teljes interjút itt tudod elolvasni.
Címlapkép: Getty Images