Egyre nehezebb helyzetben vannak a magyarországi taxisok, amellett, hogy a koronavírus-járvány ezt az ágazatot sem kímélte, a növekvő üzemanyagárakkal is szembe kell nézniük. A folyamatosan emelkedő és állandó költségek miatt egyre nehezebb fenntartani a taxis vállalkozásokat. A személytaxi- szolgáltatást hazánkban egyéni és társas vállalkozások végzik annak összes előnyével és hátrányával együtt. Az Országos Taxiszövetség szerint, a pandémia után, sok fiatal látott fantáziát a taxizásban, de az igen magas beruházási költségek miatt, csak azok tudtak talpon maradni, akik családi segítséggel tudták elindítani és fenntartani a vállalkozásukat. A szervezet elnökével Metál Zoltánnal beszélgettünk.
Az elszálló energiaárak, és a magas infláció miatt hasonlóan a többi ágazathoz, a taxisok sincsen könnyű helyzetben. A vállalkozónak nemcsak a havi költségeit kell kitermelnie a bevételből – az aktuális tarifa használatával –, hanem abból a saját bérét, illetve a gyors jármű-amortizáció miatt a következő autójának a beszerzési árát is, legalább ötévenként újra és újra. Januárban ráadásul a taxisok, és más autósok, fuvarozók is mélyen a zsebükbe nyúlhatnak, mivel 41 forinttal emelkednek az üzemanyagárak a jövedékiadó-emelés miatt.
A taxisok az egyszerű magánautósokhoz hasonlóan, egészen az üzemanyagársapka eltörléséig literenként 480 forintért kapták a benzint és a gázolajat. Ám az azóta eltelt időszakban már nekik is mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk. Szolgáltatást nyújtanak és nem minden sofőr ül a saját tulajdonú autójában, ennek ellenére is bent tartotta őket a kormány a kedvezményezettek körében.
A kormány 2021-ben 3 milliárd forinttal támogatta a vállalkozásszerű személyszállításra használt villanyautók vásárlását, miközben a taxisok amúgy is jelentős kedvezményeket kapnak bármilyen új autó árából. Ennek ellenére mégse beszélhetünk hurráoptimizmusról, mivel az ágazatban dolgozók száma azóta jócskán megcsappant, és félő, hogy a jövő évi benzínáremelés csak tetézi az amúgy se könnyű helyzetet.
A szolgáltatóknak egyre nagyobb kockázatot jelent az árképzés. Még ha indokolt is, de figyelembe kell venni azt a lélektani határt, amit az utas még képes megfizetni a személyszállításért. A helyközi személyszállításban már évek óta virágzik a fekete-fuvarozás, amire egyre nagyobb igény van. Minél kevesebb piaci szereplő van egy régióban, annál könnyebben alkalmazkodik a kereslet a kínálathoz
- kezdte lapunk megkeresésére Metál Zoltán.
Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint azokon a településeken, ahol bármilyen szabályozott árképzés van a települési Önkormányzat szabályozásában, ott állandó és rendszeres egyeztetésre volt, van és lesz szükség. Az elmúlt 12 évben nem volt még arra példa, hogy egy választási évben a települési Önkormányzatoknak prioritása lenne a taxik díjának esetleges korrekciója.
A szakember szerint súlyosbítja a helyzetet, hogy manapság maga a gépjármű beszerzés is már egy kisebb vagyon. Mint mondta, a nagyértékű járművek biztosítási díjai is az egekben van. A karbantartási és szervizköltségek is komoly mértékben emelkedtek.
A pandémia után újra vonzó lett taxisszakma
Arra a kérdésre, hogy van-e elég taxis, fontosnak tartotta elmondani, hogy szerencsére a pandémia után, sok fiatal látott fantáziát a taxizásban, de az igen magas beruházási költségek miatt, csak azok tudtak talpon maradni, akik családi segítséggel tudták elindítani és fenntartani a vállalkozásukat.
Ahhoz, egyébként hogy valaki taxisnak álljon minimum két éves jogosítvány, EÜ 2 csoport, PÁV II, személytaxi-vezető vizsga 5 évenkénti ismétlődő megújító tanfolyami képzéssel és hatósági KRESZ vizsgával, taxis vállalkozói tanfolyam és vizsga, pénzügyi megfelelés, adótartozás mentességi igazolások, erkölcsi bizonyítvány, taxióra, annak 2 évenként hitelesítése, pénztárgép, kommunikációs eszközök, stb.
Metál Zoltán szerint a rendeleti előírás és szabályozás nem változott az elmúlt 8 évben, de mivel egyre korszerűbbek az újabb autók és egyre többen arra törekednek, hogy viszonylag kisebb fogyasztású járművet használjanak, ezért látványos a taxi-flotta megújulása.
Nem kell tartani újabb taxisblokádtól
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy csökkent a taxisok érdekérvényesítő képessége Magyarországon, Metál Zoltán a HelloVidéknek elmondta, hogy az elmúlt 13 évben a Kamarákkal együtt, kéz a kézben segítették a szakminisztériumokat, a Hatóságokat és az Önkormányzatokat is a szakma problémáinak megértésében.
Ha szükségesnek éreztük, egységes és egyszerű javaslatokat fogalmaztunk meg a változásra. Mi partnernek tekintettük mindig is ezeket a hivatalokat, folyamatos és korrekt jelenleg is az együttműködés
- tette hozzá.
Az utóbbi években gombamód megszaporodtak vidéken a különböző fuvarszervező cégek is, amelyek közül sokan nemcsak belföldre, de már külföldre is szerveznek szállításokat. Adódik a kérdés, hogy a taxisok, hogy tudják felvenni a versenyt ezekkel a társaságokkal. Ezzel kapcsolatban Metál Zoltán azt mondta lapunknak, hogy a taxisok többsége fuvarszervezőhöz kapcsolódik, mert onnan kapja a rendszeres fuvart, így érdeke a csatlakozás.
Címlapkép: Getty Images