December 15-én véget ért Magyarország legnagyobb gyorsforgalmi útfelújításának első éve. Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által 2022. szeptember 1-jén üzemeltetésre, fenntartásra, fejlesztésre átvett 1237 km hazai gyorsforgalmi út 43%-a, 538 km kerül a többi úttal azonos műszaki szintre 2025-ig - közölte a MKIF Zrt.
Az idei munkálatok április 12-én, a Letenyei határátkelő elbontásával indultak. A burkolatok, ún. szintrehozása során a teljes főpálya 19%-a megújult 2023-ban. 3,6 millió négyzetméteren cserélték a régi, tönkrement burkolatot új aszfaltra. Nem csak a felső kopó, de ahol szükséges volt, ott a kötő és alapréteget is cserélték, sőt bizonyos helyeken a mélyebb szerkezeti részeket is javítani kellett. Az elvégzett feladatokhoz 400 terelést építettek ki országszerte.
A 8 hónapig tartó munkák során fél millió tonna aszfaltot használtunk fel, 9 gyorsforgalmi úton. Az elvégzett burkolatcsere 4/5-e az M7, M3, M1 autópályákon történt. Csak ezeken a sztrádákon 2,8 millió négyzetméteren dolgoztunk
- közölték.
De a szintrehozás mellett idén megújult 106 híd és felüljáró, 140 pihenőben kiépítették a szelektív hulladékgyűjtés rendszerét, elindították a pihenők épületeinek és környezetének megújítását. Faültetési programuk során 86 helyen, közel félezer csemetét ültettek.
A szintrehozás jövőre is folytatódik
A tervek szerint, 2024-ben legalább ugyanekkora mértékben újulnak meg a hazai autóutak és autópályák.
Folytatódik a pihenők felújítása is. 2025-ig pedig 50-60 csomópont esetében a vízelvezető-rendszereket, az esetleges rézsűcsúszásokat is rendbe tesszük
- ígérték.
Címlapkép: Getty Images