A KSH adatai alapján hatalmas a bérolló Magyarországon: tízszeres a bérkülönbség az ország legjobban és legrosszabbul fizetett nemzetgazdasági ágai között.Sokaknak egy élet munkája is kevés a legfapadosabb új kocsihoz. A Pénzcentrum most kiszámolta, kinek hány évig kellene csak egy új autóért robotolnia.
Mialatt Tolnában a legjobban kereső dolgozók több mint nettó 1 millió forintot vittek haza átlagosan 2023. első félévében (szellemi munka), a legrosszabbul fizetett magyar dolgozók átlagfizetése alig haladja meg a 100 ezer forintot - Borsod és Szabolcs megyékben is az egészségügyi és szociális ellátásban dolgozók keresnek ilyen keveset fizikai munkájukkal.
Az első féléves béradatokból az is kiderült, hogy átlagosan a budapesti székhelyű munkahelyeken keresték a legtöbbet, több mint havi 453 ezer forintot, a Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyeiek nettó 262 ezret vihettek haza átlagosan. Az országos nettó átlagkereset ebben az időszakban kicsit több mint 370 ezer forint volt.
Tolnában a legjobban keresők több mint nettó 1 millió forintot visznek haza átlagosan, Nógrád megye legrosszabbul keresőinek átlagbére alig haladja meg a 100 ezer forintot.
Most a KSH kereseti adatai alapján a Pénzcentrum azt is megnézte, hogy az egyes dolgozók hány havi bérét emésztené fel egy-egy új autó megvásárlása.
- A jelenleg legolcsóbban megvehető új autó Magyarországon a Mistubishi Space Star, ami 4 440 000 forintba kerül jelenleg a legfapadosabb kivitelben.
- A magyarok kedvenc autója sem maradhat le a listáról, ami a Suzuki S-Cross, ami most legkevesebb 7 500 000 forintba kerül.
- A toplistákon szintén jól szereplő Skoda Octavia, amely 9 150 000 forintba kerül.
- A belépő-luxuskategóriából a 3-as BMW legolcsóbb változatát, ami 15 750 000 forint.
- Nem maradhatott ki a leggyorsabb Tesla sem, a Model S Plaid ma 43 599 900 forintért kapható.
És a végére már csak a szórakozás kedvéért megnézték azt is, hogy egy átlagembernek mennyit kell dolgoznia a dúsgazdag Jákob Zoli legújabb szerzeményéért: a Ferrari első SUV-ja, a Purosangue kb. 200 millió forintba kerül - legalábbis a körömkirály kb. ennyiért vásárolta újonnan.
Nem túl életeszerű, de az egyszerűsítés miatt a számításban a lap azt vette alapul, hogy az egyes dolgozók a bérüknek 100 százalékát félre tudják tenni új autóra, hitelbe nem akarnak keveredni...
Egy élet munkája kevés a legfapadosabb új kocsihoz
Mint a Pénzcentrum számításaiból végül kiderült, a legrosszabbul keresőknek több mint 3,5 évnyi fizetését tenné ki a legfapadosabb új autó is, amit Magyarországon meg lehet venni. A borsodi egészségügyi és szociális dolgozóknak nagyjából 6 évnyi fizetést kellene félretenni Magyarország 2023-as kedvenc autójáért, Jákob Zoli új Ferrari terepjárójához pedig nemhogy egy, de két élet is kevés lenne: majdnem 161 évnyi bérüket kellene féretenni hozzá. De a realitások talaján maradva inkább szorozzuk meg a fenti értékeket 10-zel.
Címlapkép: Getty Images