Kedden kiderülhet, hogy elfogadják-e a buszsofőrök legújabb bérfejlesztési ajánlatát. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) továbbra is 25 százalékos (112 500 Ft/hó) bérfejlesztést tart tárgyalási alapnak, de Dobi István a szervezet elnöke kijelentette: 20 százalék alá semmiképpen nem megy. Ha nem közelednek holnap sem az álláspontok akkor január 28-29-én újabb sztrájk jöhet, amihez lehet, hogy már a mozdonyvezetők is csatlakozhatnak.
Szinte megjósolhatatlan, hogy mi várható a MÁV-Volán csoport érdekegyeztető tanács ülésén kedden, ahol az erre az évre vonatkozó bérajánlását teszi meg majd a munkáltató. A SZAKSZ már tavaly szeretett volna erről tárgyalni, de az egyeztetés elakadt. Emiatt is hirdetett munkabeszüntetést decemberben. Az akkori, nem hivatalos értesülés alapján ugyanis a munkáltató 6-8 százalékos béremelést tervezett, ez mára 10-12 százalékosra nőtt.
Dobi István a HelloVidék megkeresésére elmondta, hogy nem sok esélyét látja, hogy egy kedvezőtlen munkáltatói bérfejlesztési ajánlat esetén, a többi szakszervezet is csatlakozna a január végére tervezett újabb munkabeszüntetésükhöz.
A bérkövetelésünket, a munkáltató bérfejlesztési ajánlatának hiányában, nem kívánjuk felülbírálni, azt továbbra is 25 %-ban határozzuk meg
- mondta lapunknak.
Dobi István ugyanakkor fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogyha egy megfelelő béremelési javaslattal állna elő a munkáltató, akkor átgondolnák a követelésüket. A SZAKSZ vezetője a HelloVidéknek azt is elmondta, hogy eddig 5 978 Volánbusz-sofőr írta alá, hogy a munkáltató nem elégséges bérajánlása esetén kész sztrájkolni. Ezzel egyértelművé vált, hogy a 10 307 autóbuszvezető egyszerű többségének a támogatását, a SZAKSZ már a múlt hétvégén megszerezte.
A sztrájk támogatottságának mértéke vármegyei bontásban így néz ki jelenleg:
- BARANYA VÁRMEGYE: 385
- BÁCS-KISKUN VÁRMEGYE: 34
- BÉKÉS VÁRMEGYE: 93
- BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN VÁRMEGYE: 492
- CSONGRÁD-CSANÁD VÁRMEGYE: 235
- FEJÉR VÁRMEGYE: 305
- GYŐR-MOSON-SOPRON VÁRMEGYE: 305
- HAJDÚ-BIHAR VÁRMEGYE: 276
- HEVES VÁRMEGYE: 310
- JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK VÁRMEGYE: 270
- KOMÁROM-ESZTERGOM VÁRMEGYE: 211
- NÓGRÁD VÁRMEGYE: 110
- PEST VÁRMEGYE: 782
- SOMOGY VÁRMEGYE: 447
- SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG VÁRMEGYE: 330
- TOLNA VÁRMEGYE: 120
- VAS VÁRMEGYE: 82
- VESZPRÉM VÁRMEGYE: 213
- ZALA VÁRMEGYE: 93
Az aláírásgyűjtést, 2024. január 15. napján fejeződik be, tehát a SZAKSZ még ma megszerezheti az autóbuszvezetők 60 %-ának, az egyetértő támogatását, az esetleges sztrájkhoz. Azért, hogy a 2024. január 16. napjára összehívott CSÉT ülésen a SZAKSZ bérkövetelésével kapcsolatban, az autóbuszvezetők egyetértését és esetlegesen a sztrájk megtartását is egyértelművé tehesse a SZAKSZ még 700 aláírásra van szükség.
A SZAKSZ-nak 2600 tagja van, tehát más szakszervezethez tartozók, és olyan munkavállalók is az akció mellett vannak, akik egyik szakszervezetnek sem tagjai.
Eltérő álláspontjok nehezítik az összefogást
Bár minden sofőr szeretné, ha megvalósúlna a 25 százalékos bérfejlesztés, a Független Demokratikus Szakszervezet (FDSZ) és a Tüke Busz teljesíthetetlennek tartják a SZAKSZ bérkövetelést.
Az FDSZ elnöke Hofekker Ferenc, korábban a pécsi, önkormányzati Pannon Televíziónak nyilatkozva megkérdőjelezte a SZAKSZ eljárását, és kifogásolta, hogy Dobi István elnök nem jelent meg személyesen a 2023. december 12-ig találkozón. Álláspontja egyezik a Tüke Busz önkormányzat által kijelölt vezérigazgatójának, Skutnik Tibornak az álláspontjával, szerintük ezért a sztrájkegyeztetés nem szabályos módon indult el a SZAKSZ részéről. Ahogyan azt Hofekker a televíziónak elmondta, álláspontja szerint a munkáltató „a kollektív szerződés előírásainak megfelelően december hónapban összehívta a tárgyalást, amelyen nem a SZAKSZ elnöke nem volt ott.” Hozzátette, Dobi szerinte „évek óta nem jelent meg” a Tüke Busz Zrt. tárgyalásainak, ehelyett „meghatalmazást adott egy embernek”, hogy képviselje, amit viszont „2024-re visszavont”.
Dobi István a Mércének akkor nagyon élesen cáfolta Hofekker kijelentéseit, szerinte a SZAKSZ képviselőjének joga van a bértárgyalás folytatásához. Elmondta, a pécsi SZAKSZ alapszervezet elnöke, Raposa Gábor még azelőtt kapott külön felhatalmazást tőle egyes ügyek vitelére, mielőtt a SZAKSZ helyi alapszervezete a céggel kollektív szerződő féllé vált.
Hozzátette, annak ellenére, hogy a munkáltató azt állítja, decemberben bértárgyalást kezdtek, ugyanezen a találkozón a jegyzőkönyv szerint a cég vezérigazgatója elmondta, a pécsi közgyűlés határozata nélkül semmilyen bérajánlatot nem tud adni, tehát bértárgyalásra valójában nem került sor. Dobi István szerint a másik szakszervezet, az FDSZ ezek után a munkáltató érveit ismételte meg ellene, miközben álláspontja szerint „nem tudják, mi áll a Munka Törvénykönyvében, nem tudják, mik a szabályok”.
A SZAKSZ elnökének álláspontja szerint ugyanis bértárgyalásokon nem kötelező neki mint elnöknek személyesen megjelenni, elegendő meghatalmazott útján képviselnie magát. Hozzátette, ráadásul úgy értesült, hogy a kérdéses, december 12-i bértárgyaláson maga Hofekker Ferenc sem jelent meg személyesen, legalábbis az általa megismert jegyzőkönyv alapján. Ő maga pedig azért nem tudott elmenni, mert nem értesítették időben, akadályoztatása esetén pedig a pécsi alapszervezet elnöke képviselheti őt.
Fogytán a türelme a mozdonyvezetőknek is
Könnyen lehet egyébként, hogy a sztrájkhoz nemcsak a sofőrök csatlakoznának, hanem a mozdonyvezetők is. A Mozdonyvezetők Szakszervezetének Ügyvivői Bizottsága nemrég megerősítette a MOSZ 18%-os bérkövetelését és megkezdte a felkészülést egy esetleges sikertelen bértárgyalás esetére.
A Biztottság múlt szerdai ülésén a területi vezetők beszámoltak a tagok körében történő felmérés eredményéről a bérfejlesztésre tekintettel és megerősítették, hogy a Mozdonyvezetők Szakszervezete tagjai továbbra is a 18%-os bérkövetelés mellett állnak ki. A MOSZ követelésének teljesítése csak a hároméves megállapodás negatív következményét kezelné, azaz a mozdonyvezetői jövedelmek vásárlóértéke visszatérne a 2020. évi szintre.
Az Ügyvivő Bizottság álláspontja szerint az elmúlt évek béremelési gyakorlata - az azonos összegű alapbéremelés - eltorzítja a vasutas munkaköri hierarchia megítélését és a mozdonyvezetői hivatás leértékelését jelenti, ezért számunkra elfogadhatatlan. A Mozdonyvezetők Szakszervezete január 15-én Küldöttközgyűlésen összegzi a tagcsoporti elvárásokat, véleményeket valamint cselekvési programot határoz meg a nyomásgyakorlás egyes eseteire.
Címlapkép: Getty Images