Egész hálózatot hoznának létre amiatt, hogy a koreai-kínai gyártók akkumulátorhulladékát helyben hasznosítsák. Sóskútnak és környékének a lakossága aggódik, nem ok nélkül, hiszen a szakértő szerint a feldolgozás ugyanúgy jelentősen terheli a környezetet, mint a gyártás - írta a 24.hu.
Ahogy korábban a HelloVidék is megírta, Alsózsolcán 10 milliárd forintból tervezett a szlovén Andrada Group egy akkumulátor-feldolgozót, ám a projekt megbukott a lakossági ellenálláson, a beruházás Sóskútra költöztetett változata pedig már 13 milliárd forintos befektetéssel számol. A hírt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be Szlovéniában azzal, hogy ez lesz minden idők legnagyobb szlovén beruházása Magyarországon, egyúttal az is kiderült, hogy a magyar állam a nagyvonalúan támogatott akkumulátoripari beruházásokhoz képest is nagyobb volumenben – a beruházás összértékének csaknem felével –, 4,7 milliárd forinttal támogatja a projektet - írta a 24.hu.
A lakossági ellenállás egyébként kevésbé heves Sóskúton, mint Borosodban volt, ezt kedden este a lakossági tájékoztatón megtapasztalhatta mind König Ferenc polgármester, mind a szlovén befektetők képviselője.
Az esemény botrányba fulladt, a polgármester lehazaárulózásán kívül lényegében más nem történt, mivel König és az Andrada képviselője sem kívánt a feldühödött tömeg előtt megszólalni. Így tehát a helyiek ezúttal sem jutottak konkrét információkhoz a leendő üzemről, jóllehet az Andrada honlapján február végi indulásról van szó
- számolt be róla a lap.
A helyiek mindenesetre kételkednek abban, hogy az akkumulátor-feldolgozáshoz elegendő lenne a cég által megszerzett egykori Orion-épület, ahogy abban is, hogy mindössze napi egy kamionnal növekedne meg a település forgalma.
A cég a 24.hu megkeresésére nem reagált,de közleményében csúcstechnológiáról és újrahasznosításról ír, továbbá arról, hogy két év alatt 160 új munkahelyet kíván létrehozni. Kezdetben csekély mennyiségű fémhulladékot dolgoznak majd fel, később térnek át a teljes akkumulátorok feldolgozására. Azt is elárulták,
hogy nem állnának meg a sóskúti üzemnél, további magyarországi és európai helyszínek következnek,
konkrétan Dél-Spanyolországot említik, mint ahol rövidesen üzemet hoznak létre. Az Andrada úgy véli, kiemelkedő szereplője lesz a zöldátalakulás folyamatának, az újrahasznosítás ugyanis a záró láncszeme a fenntartható, körforgásos autóiparnak. A magyarországi gyártókat a helyben történő újrahasznosításban kívánják segíteni – olvasható.
Valószínűsíthető, hogy Magyarországon a gyártáshoz igazodóan számos hulladék-feldolgozót is építenek majd, és ezeknek nagyjából ugyanarra lesz szükségük, mint az akkumulátorgyártóknak: olcsó munkaerőre, olcsó energiára és rengeteg vízre
– ecsetelte Győrffy Dóra, az akkumulátoripari kérdésekben szakértő közgazdász, egyetemi tanár egy napokban készült podcastban.
Címlapkép: Getty Images