Február 27-ig már összesen 1719 cég igényelt támogatást tisztán elektromos személygépkocsik és kisteherautók vagy kisbuszok vásárlásának támogatására. Az Energiaügyi Minisztérium a HelloVidéknek elmondta, hogy eddig 2117 járműre érkezett támogatás, 8,2 milliárd forintnyi értékben. Lapunk úgy tudja, hogy az igénylések alapján a járműkategóriák közül közel 1600 darabbal a személyautók a legnépszerűbbek. Magyarországon 2023-ban összesen 107 720 új személyautót adtak el, ebből 5 807 kocsi volt tisztán elektromos, külsőleg tölthető hibridből valamivel kevesebb 5 546 darab talált gazdára.
Folyamatosan dolgozzák fel a kérelmeket annál a pályázatnál, ami még 2024. január 5-én a Széchenyi Terv Plusz keretében jelent meg a hazai gazdasági társaságok számára, tisztán elektromos személygépkocsik és kisteherautók vagy kisbuszok vásárlásának támogatására. Az Energiaiügyi Minisztérium lapunk kérdésére elmondta, hogy kisteherautókból már több mint 500 darab iránt mutatkozott érdeklődés, ugyanakkor, ha nem is kiemelkedő mértékben, de van kereslet elektromos buszokra, és 3,5 tonna feletti tehergépkocsikra is.
A felhívásban foglaltak szerint a 30 milliárdos keretösszeg mintegy kétharmada vidéki vállalkozások vásárlásaiban hasznosulhat
- hívta fel a figyelmet lapunk megkeresésére a tárca.
Ezen áll vagy bukik minden
A vissza nem térítendő támogatásból autónkként 2,8-4 millió forint összegben lehet pályázni. A tíz fő alatti állományi létszámú vállalkozások legfeljebb egy, a 10-49 fő közöttiek legfeljebb öt, az 50-249 fő közöttiek legfeljebb tíz, míg a nagyobbak legfeljebb 16 járművet szerezhetnek be. Az egy cégre eső minimális támogatási érték tehát 2,8 millió, a maximális elnyerhető forrásmennyiség pedig 64 millió forint. A teljes keretösszeg közel kétharmada vidéki vállalkozások vásárlásaiban hasznosulhat.
Jelenleg hét cég, tizennyolc modelljéből válogathatnak a hazai pályázni szándékokozók, így Ford, Fiat, Jeep, Nissan, Renault, Honda és BYD márkák között dönthetnek. Azt ugyanakkor érdemes tudni, hogy a nyertesek az autót három évig nem adhatják el, és ennyi ideig a casco biztosítást is fizetniük kell.
A budapesti cégek 10,8 milliárd forintos keretre pályázhatnak, vidéki cégek pedig 19,2 milliárdra, és összesen legfeljebb 9375 darab projekt támogatható, vagyis a fővárosban érdekelt vállalatok a program keretében 3375 új kocsihoz elegendő forráshoz juthatnak.
Bár a fenti kritériumok elég világosan fogalmaznak a Portfolio korábban arról írt, hogy a pályázat vissza nem térítendő összegről szól, a projekteket utólagos finanszírozás mellett kell megvalósítani. Mivel a pályázat lebonyolításának, vagyis az autó megvásárlásának nagyon rövid időtartamot adtak, ezért a piacon az a vélemény, hogy ezzel lényegében kizárták a piacon elérhető lízingkonstrukciókat, a készpénzzel rendelkező pályázók élveznek tehát előnyt.
Egyesek szerint ez jelenthet némi visszatartó erőt a pályázat iránti érdeklődésben, azonban a lap által megkeresett autókereskedésektől kapott információk alapján a kereslet még így is jelentős lehet. Voltak olyan iparági vélemények, amelyek azt vetették fel a lapnak, hogy a lízingfinanszírozás kvázi kiesésével az adózási előnyök is elvesznek, hiszen bizonyos lízingkonstrukciók esetében visszaigényelhető a szolgáltatás áfatartalma.
Nyakunkon a zöld átállás
A klímaváltozás elleni harc miatt elengedhetetlen a zöld átállás, az Enerigaügyi Minisztérium szerint éppen ezért a jövő a zöldenergiáé.
Az elektromos járművek levegőszennyezés nélkül használhatók, csendesebbek a belső égésű motorral hajtottaknál, üzemeltetőiknek működési-karbantartási költségeket takaríthatnak meg
- írta lapunknak a minisztérium.
A tárca szerint a hazai járműipar közvetlenül és közvetve mintegy félmillió magyar számára biztosít munkát, kenyérkeresetet. Mint írták, ennek a termelési értéke tavaly újabb rekordot döntött, 13 ezer milliárd forint körül alakult, éppen ezért az ágazat zöld átállása gyors alkalmazkodást követel meg a világ országaitól.
Magyarország a globális technológiaváltásban nem pusztán követi a nemzetközi trendeket, hanem azok egyik éllovasának számít. A kapcsolódó iparfejlesztések a munkahelyek megőrzése mellett nagyban hozzájárulnak a gazdasági növekedés helyreállításához, a versenyképesség megerősítéséhez is
- tették hozzá.
Kilőttek a zöld rendszámos autók
A hazai utakon már 85 ezer zöld rendszámos jármű közlekedik, több mint felük tisztán elektromos személygépkocsi. Az EU döntése értelmében pedig 2035-től csak elektromos autókat lehet eladni az öreg kontinensen. Mindezek fényében adódik a kérdés, hogy Magyarország milyen ütemben tud majd hatékonyan átállni a következő 10 év során, és alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.
Az ezt firtató kérdésünkre a tárca arról beszélt, hogy 2020 elejéhez képest már ötször több, mintegy 88 ezer zöld rendszámos jármű közlekedik jelenleg Magyarországon. A tisztán elektromos gépkocsik száma pedig februárban meghaladhatja már az ötvenezret.
A károsanyag-kibocsátás mintegy ötödéért a közlekedés, azon belül túlnyomórészt a közúti forgalom felel. A szektor zöldítésében meghatározó eszköz az elektromos autózás térnyerésének elősegítése
- húzták alá.
Kíváncsiak voltunk arra, is, hogy a közeljövőben a nagyobb városokon túl hogyan teremtik meg az elektromos autózáshoz szükséges megfelelő technikai infrastrukturális feltételeket az országban. Az Energiaügyi Minisztérium közlése szerint az e-mobilitás további terjedésének előmozdítása érdekében a hazai töltőinfrastruktúra bővítését támogató felhíváson is dolgozik.
Az elképzelések szerint a program kiemelten ösztönözheti majd új töltőállomások létesítését a magyarországi hálózat „fehér foltjaiban”
- zárták kérdésünkre.
Címlapkép: Getty Images