Összességében eredményesnek tartják a szakszervezetek azt a figyelmeztető sztrájkot, amire még a múlt héten került sor a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában. A Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke a HelloVidék megkeresésesre elmondta, hogy a dolgozók elszántak, és továbbra is kitartanak az álláspontjuk mellett, ugyanakkor, ha nem közelednek az álláspontok, akkor nem tartja kizártnak azt sem, hogy a közeljövőben egy újabb megmozdulásra kerüljön sor. László Zoltán lapunknak arról is beszélt, hogy az utóbbi időben sajnos azt látják a hazai üzemekben, hogy a feszített tempó miatt egyre nagyobbak az elvárások a munkavállalók felé, így nem meglepő, hogy egyre több azoknak a dolgozóknak a száma, akik a nagy nyomás miatt komoly egészségügyi kockázatoknak vannak kitéve. A HelloVidék közben úgy értesült, hogy a Vasas szakszervezet egyik másik területén is elégedetlenek a dolgozók, így nem kizárt, hogy újabb helyen lehet hamarosan munkabeszüntetés Magyarországon.
Mint ahogyan arról a HelloVidék előzetesen elsőként beszámolt, március 13-án szerdán figyelmeztető sztrájkot tartottak a kecskeméti Mercedes-Benz dolgozói azért, hogy jobb bérköveteléseket harcoljanak ki. A Vasas Alapszervezetének tagjai a kecskeméti telephely 3 szervezeti egységénél (présüzem, fényezőüzem, összeszerelőüzem) 15 és 17 óra között hirdették meg a megmozdulásukat a bérköveteléseikért. A megmozdulásoson egyes hírek szerint kisebb atrocitások is voltak.
László Zoltán lapunk megkeresésére elmondta, hogy a figyelmeztető sztrájkot megelőző sztrájk hajlandóság felmérés és a sztrájk ideje alatt kapott visszajelzések megerősítették őket abban, hogy a béremelésért folytatott erőfeszítéseket folytatni kell.
A dolgozók és a munkaadó között 2023. októbere óta tizennégy bértárgyalási fordulóra került sor, azonban mind a mai napig nincs bérmegállapodás az idei évre.
Az MBMH Vasas Alapszervezet eredeti követelései:
- 14%-os alapbéremelés 2024-re
- 12%-os alapbéremelés 2025-re
- Mindkét évben 600.000 forint cafeteria kifizetés
- A vakáció juttatás 600.000 forintra emelése
- kilométerenként 40 forintos bejárási támogatás
- 8 nap szabadság, amivel a munkavállalók rendelkeznek
- 2025-ben egyszeri bruttó 250.000 forintos kifizetés
- 2026-ban egyszeri 500.000 forintos kifizetés
- A Munka Törvénykönyve által a szakszervezet részére biztosított munkaidő-kedvezmény
- mértékén felül 20 % munkaidő-kedvezmény biztosítás
Nyitottak a tárgyalásokra
Bár a fenti követelések elég egyértelműen fogalmaznak László Zoltán lapunknak elmondta, hogy nyitottak a tárgyalásokra.
Minden körülmények között fontosnak tartjuk hangsúlyozni, a sztrájk eszköz, nem cél. Amikor ehhez az eszközhöz kell nyúlni, akkor is tiszteljük a másik felet és ugyanezt a tiszteletet várjuk el
- hívta fel a figyelmet a HelloVidéknek.
Arra a kérdésre, hogy hajlandóak lennének engedni a követeléseikből a szakszervezet alelnöke azt mondta, hogy soha nem diktátumokkal ülnek le a munkáltatóval szemben, mivel mindig korrekt partnerségben gondolkodnak.
A kecskeméti gyárban legutóbb a dolgozók sztrájk nélkül értek el 2019-re 22 százalékos, 2020-ra 13 százalékos béremelést. Az autóipari óriás arra hivatkozott korábban a tárgyalóasztalnál, hogy a gyár bővítése miatt, ami körülbelül 3000 új dolgozó felvételével fog járni a következő két évben, ilyen mértékű bér- és juttatásfejlesztés meghaladja a kereteit.
Ami az ott dolgozók jelenlegi átlagfizetését illeti, László Zoltán fontosnak tartotta leszögezni, hogy a havi fizetéseket nagyon sok tényező befolyásolja, ezért erre egy „átlag” számítással nem lehet válaszolni.
A Vasas Szakszervezet minden munkahelyen arra törekszik, hogy a munkáltató körülményeit is szem előtt tartó tisztességes és méltányos béreket harcoljon ki a dolgozóknak, akik ezért a bérért becsülettel megdolgoznak legjobb tudásuk szerint
- folytatta tovább.
Egyre nagyobbak az elvárások
Annak ellenére, hogy egyre több a külföldi munkavállaló száma a hazai üzemekben, a Mercedesnél a magyar munkavállalók száma és teljesítménye nem tette indokolttá még a külföldi munkavállalók bevonását és nincs olyan információ, ami arról szólna, hogy vannak ilyen tervek.
A Vasas Szakszervezet működési területén számos munkáltató alkalmaz külföldi munkavállalókat. Sok tapasztalattal bírunk ezen a területen
- tette hozzá.
Önmagában akár ez jó hír is lehetne az ottdolgozók szempontjából, ám koránt sincs okunk az örömre. László Zoltán elmondása szerint az utóbbi időben egyre inkább azt tapasztalják, hogy a működési területükön minden munkahelyen rendkívül magas elvárásokkal kell szembenézniük.
Az utóbbi időben rendre azt tapasztaljak, hogy folyamatosa terhelés alatt vannak a dolgozók. Mint mondja, nem egy, hanem számos ipari munkahelyről mondható ez el inkább hullámokban jönnek extrém nagy terheléssel járó időszakok.
Ennek hátterében alkatrész, alapanyag ellátási gondok, váratlan piaci fordulatok állnak. Ezek a hullámok hatalmas áldozatokat követelnek a dolgozóktól és családjaiktól
- hangsúlyozta.
László Zoltán szerint rengeteg olyan megoldást szenvednek el a munkavállalók szerte az országban, ami olykor nincs összhangban a törvényekkel, káros következményekkel jár magánéletre, akár egészségre. Ez azonban általános jelenség és nem a Mercedes gyárról szól.
Címlapkép: Getty Images