Már február közepén már kikerült néhány üzlet polcaira a csokinyúl, jelezvén, hogy korán jön a húsvét, de alapvetően nem kezdődött korábban a szezon az élelmiszerláncoknál - írta a VG. Csak most, néhány napja jelentek meg tömegesen az ünnepkörre jellemző élelmiszerek, a sonka, füstölt csülök, előre csomagolt kalács és persze az asztalokról elmaradhatatlan primőr zöldségek. A lap a csokinyuszi és kindertojások környékén is szétnézett, most hol és mennyiért kínálják az ajándéknak szánt édességeket.
Az már a Központi Statisztikai Hivatal adataiból is látszik, hogy az élelmiszer-értékesítés utolérte magát, és várhatóan márciusban a húsvéti ünnepek miatti bázishatáson felüli növekedés várható a piacon. Ugyanakkor az üzletekben tett látogatásunkkor szinte azonnal észrevehető volt, hogy a 15-20 évvel ezelőtti kereskedői kreativitásnak és választéknak ma nyoma sincs. A diszkontok például a karácsonyi kínálatra jellemzően húsvétkor sem tolják túl a kínálatbővítést. Ám nincsenek egyedül: annak idején a nagy alapterületű boltokban ilyen ünnepekkor ki sem lehetett kerülni az akciós szezonális termékeket, akkora volt a kínálat. Emiatt a statisztikusok adatai is rendre azt mutatták, hogy a piros betűs ünnepek hozta élelmiszer-kereskedelmi forgalomnövekedés hozzájárul a GDP növekedéséhez. Jelenleg egy kicsit fordítva van, akkor van keresletnövekedés az élelmiszerboltokban, ha növekszik a GDP
- írta a VG.
Egyébként az árak is erősek, a csokifiguráknál az a legfeltűnőbb, hogy a gyártói márkák termékeihez kilogrammonként 10 ezer forint alatt nagyon ritkán lehet hozzájutni.
A márkás csokinyúl, csokitojás, egyéb csokifigura átlagára:
- Auchan – 10 ezer forint/kilogramm
- Tesco – 10 ezer forint/kilogramm
- Spar – 10 ezer forint/kilogramm
A két diszkontban jellemzően a saját márkás termékek mennek:
- Lidl – 4–6 ezer forint/kilogramm
- Aldi – 5–8 ezer forint/kilogramm
Ugyanakkor a két diszkontban is vannak gyártói márkák, például a Ferrero termékei, ezek kilogrammonként egy ezressel olcsóbbak, mint a másik három boltban, ugyanakkor választékból is szerényebb a polcaikon a kínálat, ami magyarázza az erőteljes árvágást. (A nagyobb szortiment egyben magasabb költséget is jelent a bolt számára. Épp ezért nehézkes ma nagy alapterületű boltban széles kínálatot tartani, mert az magában hordozza a magasabb eladási árat.)
Külön megér egy bejegyzést a Kinder Meglepetés (leánykori nevén Kinder Tojás):
- Auchan – 389 forint
- Tesco – 375 forint
- Spar – 375 forint
- Aldi – 262 forint
- Lidl – 262 forint
Mindent összevetve - jegyezte meg az ármustra után a lap - érződik a kereskedelmi láncokon az óvatosság, így egy kissé visszafogottabbak ebben a szezonban, csakúgy, mint karácsonykor. Vélhetően ennek akkor lesz végre, ha az élelmiszer-fogyasztás tartósan növekedésnek indul.
Címlapkép: Getty Images