Az elmúlt évek magas inflációja jelentős hatással volt a fogyasztói szokásokra; egyre többen választanak olcsóbb, sajátmárkás termékeket. Ez a trend különösen érezhető Magyarországon, ahol a legnagyobb kiskereskedelmi láncok is tapasztalják a vásárlók átállását a drágább, ismert márkákról a boltok saját márkáira - írta cikkében a Pénzcentrum. A lap a Spar, az Auchan, az Aldi, a Penny és a Lidl is megkérdezte a témában.
A sajátmárkás termékek részaránya a magyar boltokban évről évre növekszik. Nem véletlen az sem, hogy az elmúlt évek gazdasági hatásai sokkal inkább a nagymértékben sajátmárkákkal operáló diszkontok felé terelték a magyar vásárlókat. A boltok ráadásul azt is látják, hogy a kedvezőtlen gazdasági hatások miatt csökkent a nagybevásárlások száma, miközben nőtt a kisebb, jobban kontrolálható költések száma. Nem meglepetés tehát, hogy a sajátmárkák egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak a hazai piacon, és már olyan boltoknál is óriási a hangsúly ezeken, amik klasszikusan nem diszkontláncok - írta cikkében a Pénzcentrum.
A sajátmárkás termékek reneszánsza miatt a lap megkereste a legnagyobb itthoni láncokat, ők hogyan látják ezt az időszakot; milyen vásárlási szokásváltozásokat tapasztalnak, és ami még fontosabb, a saját szortimentjükből mely termékek a vásárlók kedvencei.
Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője a lapnak elmondta, hogy a saját márkás termékeink forgalmi részaránya évek óta folyamatosan növekvő tendenciát mutat.
Így volt ez 2022-ben és 2023-ban is. 2023-ban a forgalmi részarány 33,28% volt, amely közel 1,5 százalékpontos növekedés 2022-höz képest. Ennél még jelentősebb emelkedést mutatott ez az adat 2021-ről 2022-re. 2022-ben a forgalmi részaránya a saját márkás termékeknek ugyanis 31,82% volt, amely 2,5 százalékponttal volt több, mint a 2021-es azonos időszakra vonatkozó adat
- tette hozzá a szakember, aki elárulta azt is, hogy a saját márkás termékek forgalma 2023-ban 19,3%-kal nőtt, ám ez a szám részben az inflációnak volt köszönhető.
Ennél sokkal beszédesebb mutató az, hogy míg 2023-ban gyakorlatilag a teljes FMCG piac a mennyiségek tekintetében erős visszaesést mutatott, addig a saját márkáink mennyiségi eladása közel 4%-kal tudott a tavalyi évben nőni
– fogalmazott Maczelka Márk.
Megtudták azt is, hogy a saját márka összforgalomból márkacsaládra vetítve a SPAR márkatermékek teszik ki a legnagyobb forgalmi hányadot a szupermarketláncnál.
A sajátmárkás termékek kapcsán az Auchan is azzal kezdte beszámolóját, abszolút érzik, hogy a vásárlóik inkább a sajátmárkás termékek felé fordulnak, amelyek forgalma az utóbbi egy évben jelentősen megnőtt náluk.
Ennek a kedvező áron kívül az is az oka, hogy ezek a termékek rugalmasabban követik a változó vásárlói igényeket. A vevők pedig láthatják, hogy a kedvező ár mellett jó minőséget is kapnak, sőt, ezek a termékek már csak azért sem rosszabbak a nagy márkákénál, mert az áruházlánc a legnagyobb kincsét, a nevét adja hozzájuk
– fogalmaztak a termékekkel kapcsolatban.
A hiper azt is kiemelte, hogy vásárlóik sokkal árérzékenyebbek, fontosak számukra az akciók, a kiemelt ajánlatok.
Az Auchanban közel 7000 sajátmárkás termék található, 200 magyar gyártóval működnek együtt, és 2000 körüli a kifejezetten hazai, saját fejlesztésű termékeik. Ezeket a termékeket három kategóriába sorolják: az Auchan Tipp a legkedvezőbb árkategóriát jelöli, az Auchan Kedvenc a kiváló ár-érték arányú termékeket fedi le, az Auchan Collection pedig elsősorban a prémium minőségre helyezi a hangsúlyt.
A cikk folytatása a Pénzcentrumon olvasható!
Címlapkép: Getty Images