Kiderült a fájó igazság, már ez is luxus a magyaroknak: hiába lett olcsóbb ez a tejtermék, alig fogy

Agrárszektor 2024. május 15. 09:38

A tej és tejtermékek fogyasztása az infláció okán tavaly rendkívüli módon visszaesett. Idén ugyan látunk már egy-egy apró pozitív elmozdulást, de nagyon mélyről kell visszakapaszkodni. A hazai fogyasztók a ráadásul a bio termékektől a normál tejtermékek felé fordultak- derült ki az Agrárszektor cikkéből.

A tej és tejtermékek fogyasztása az infláció okán tavaly rendkívüli módon visszaesett. Idén ugyan látunk már egy-egy apró pozitív elmozdulást, de nagyon mélyről kell visszakapaszkodni. Az infláció a tej és tejtermékeket sem kímélte, sem idehaza, sem Európában, amely viszonylag szokatlan európai tendenciákat vont maga után: a fogyasztók egyre inkább a saját márkás termékek, az olcsóbb márkák, nagyobb kiszerelések felé, a biotól a normál tejtermékek felé fordultak vásárlásaik során

- közölte Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója az Agrárszektornak. A szakember a lapnak elmondta, hogy a fogyasztók egyre inkább a saját márkás termékek után nyúlnak, a fő szempont az, hogy olcsón, nagy kiszereléshez jussanak hozzá. Ezen kívül még egy trend megfigyelhető: mégpedig az, hogy a bio termékektől a normál tejtermékek felé fordultak az emberek.

Egyre kevesebbet eszünk ezekből a tejtermékekből

A tejtermékek hazai feldolgozók általi belföldi értékesítésére vonatkozó AKI statisztika szerint 2023. évben a főbb tejtermékek közül csupán a hatósági árral érintett 2,8% UHT tej és a natúr joghurt értékesítése növekedett, míg a trappista sajtnál az előző évi, kis mértékben emelkedett értékesítési adatot sikerült megtartani. Egyes tejtermék kategóriákban ugyanakkor 2022-ről 2023-ra jelentősen csökkent a tejfeldolgozók belföldi értékesítése (vaj -9%: vajkrém: -14%, tehéntúró: -6%, ömlesztett sajt -11%, tejföl -5%).

Ömlik be ez a sajt Magyarországra

A tavalyi évben jelentősen nőtt sajtimportunk, a növekedés mintegy 13%-os volt, a két fő beszállító Németország és Lengyelország. Ugyan alacsony bázisról, de tavaly 45% fölött nőtt a dobozos tejimportunk is, ezek a tejek Csehországból és Szlovákiából érkeznek. Idén csak az év első két hónapjára van adatunk, eszerint a kedvezőtlen tendenciák folytatódtak, a sajtimport 18%-kal, a fogyasztói tejimport 32%-kal nőtt

- fogalmazott a szakember.

Harcz Zoltán szerint a változó fogyasztói szokások követése és a fogyasztók megtévesztésének megakadályozása érdekében az eddigieknél nagyobb erőforrásokat kell fordítani a következetes vásárlói tudatformálásra, különösen a növényi alapanyagból előállított utánzatok kapcsán.

A cikk folytatása az Agrárszektoron olvasható!

Címlapkép: Getty Images