Az általános iskolákban kétszeresére, az óvodákban háromszorosára nőtt a betöltetlen álláshelyek aránya. A gimnáziumokban 2019 és 2021 között csökkent ez az arány, de azóta megint növekszik - derült ki a Telex cikkéből.
Az óvodákban és az általános iskolákban nőtt a nyugdíjas pedagógusok aránya, volt olyan vidéki óvoda, ahol a pedagógus-álláshelyek 13 százaléka betöltetlen volt – derül ki a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont A közoktatás indikátorrendszere 2023 című tanulmánykötetéből, vette észre a Telex.
A kötet egy sor grafikont és kimutatást tartalmaz a magyar oktatás jelenlegi helyzetéről, 2010 és 2022 közötti adatokkal. A tanulmánykötetben szereplő egyik grafikon szerint 2014 óta az összes pedagógus-álláshelyhez viszonyítva egyre több a betöltetlen álláshely.
Az általános iskolákban kétszeresére, az óvodákban háromszorosára nőtt a betöltetlen álláshelyek aránya. A gimnáziumokban 2019 és 2021 között csökkent ez az arány, de azóta megint növekszik.
- írták.
Ha mindezt településtípusonként nézzük, az látszik, hogy az általános iskolák közül a fővárosiakban nőtt a leginkább a betöltetlen álláshelyek aránya. 2020 és 2021 között javult ez az arány, de aztán 2022-re megint nagyot romlott. A megyei jogú városok esetében 2020 óta egy lassú növekedés tapasztalható. A városoknál 2021 és 2022 között csökkent a betöltetlen álláshelyek aránya.
Megyékre lebontva 2022-ben a Nógrád megyei óvodákban a pedagógus-álláshelyek 13 százaléka betöltetlen volt.
A hivatalos adatokból kiderült még, hogy:
- egy év alatt megduplázódott a nyugdíjas pedagógusok aránya.
- képesítés nélküli tanárokkal próbálják betömködni a hiányt.
Az általános iskolákban településtípusokra bontva 2022-ben már a községi általános iskolák:
- több mint 6 százalékában nem dolgozott egyetlen képesített angoltanár sem,
- több mint 7 százalékukban nem foglalkoztattak egyetlen képesített matematikatanárt vagy kémiatanárt sem,
- 7 és fél százalékukban nem volt képesített fizikatanár,
- 5 százalékukban nem dolgozott képesített biológiatanár.
- 2022-ben már a budapesti általános iskolák 3–4 százaléka működött úgy, hogy egyetlen képesített pedagógus sem tanított szaktárgyakat.
Címlapkép: Getty Images