Döbbenetes, hogy feltalálták a magyar zsugorinflációt a magyar üzletekben, június 25. és augusztus 16. között tucatnyi termék lett kisebb - írja a MaNcs.
A gyártók, forgalmazók kötelesek jelenteni a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnak (Nébih), ha megszüntetik termékeik korábbi kiszerelését és annál kisebbek kerülnek a polcokra.
Az árakról nem kell jelentést tenni - ez a gyakorlatban kivitelezhetetlen is lenne -, így nem tudni, hogy a kisebb kiszerelés olcsóbb is lett-e, illetve hogy a kilónkénti ár változott-e. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy az ilyen méretcsökkentés jellemzően burkolt áremelést jelent.
A bejelentési kötelezettség minden olyan előrecsomagolt terméket érint, amelyet 2020. január 1., illetve 2023. július 1. között forgalmaztak és amellyel a vásárlók találkozhatnak az egymilliárd forint árbevételt meghaladó üzletekben.
A Nébih mellett a vásárlókat is tájékoztatni kell: vagy legalább fél évig kell párhuzamosan mindkét kiszerelést forgalmazni, vagy ki kell írni, ha egy termék kisebb lett.
Nyáron egyebek mellett egy müzliszelet (22 grammról 20 grammra), egy croissaint (200 grammról 185 grammra), többféle kiszerelésű kakaó lett kisebb, de kevesebb fér a légfrissítőbe, a mosogatószeres flakonba és egy és egy hajsampon, balzsam típus is kisebb lett.
Címlapkép: Getty Images