A megrendelési állományban még van tere a fejlődésnek, ez még messze nem az a helyzet, amire jó szívvel tudnánk tekinteni - értékelte a hazai autópiac állapotát Gablini Gábor. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a Pénzcentrumnak arról beszélt, a januártól élesedő, szigorúbb kibocsátási normák nyomán újabb áremelkedés várható az autópiacon. A németországi helyzet szerinte meg fog oldódni, nincs más választás, mint az autóipar megmentése, de "a keserű pirulákat le kell nyelni". Hanczár Zsolt, a Lízingszövetség szakértője pedig kiemelte, hogy a magánszemélyek növekvő aránya lendületet adott a piacnak, de a kamattámogatások elengedhetetlenek maradnak 2025-ben is – írta a Pénzcentrum.
A magyar autópiac a korábbi évekhez képest jóval erősebben teljesített 2024-ben: idén novemberben 10 647 új autót helyeztek forgalomba, ami 28,1%-os növekedést jelent az előző év azonos hónapjához képest, és 12%-kal haladja meg a 2022 novemberi adatokat - a decemberi, illetve a 2024 egészére vonatkozó adatok értelemszerűen csak januárban érkeznek majd. Az év egészét tekintve, november végéig 109 732 új autó kapott magyar rendszámot, ami már meghaladja a tavalyi teljes éves értéket (107 748 darab). Ha a növekedés üteme fennmaradt decemberben is, minden bizonnyal sikerült átlépni a 2022-es év végi 111 540-es darabszámot.
Az autó olcsóbb nem lesz, de a németeket nem kell temetni
A forgalomba helyezési statisztikák kapcsán Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke emlékeztetett: ezek a piac egy korábbi állapotára reflektálnak, hiszen azokra az új autókra, amiket például novemberben helyeztek forgalomba, már jópár hónappal korábban leszerződtek az ügyfelek.
A megrendelési állományban még van tere a fejlődésnek, ez még messze nem az a helyzet, amire jó szívvel tudnánk tekinteni. Ebből a szempontból a gazdasági helyzet a kritikus pont, amikor az emberek a saját bőrükön érzik, hogy javulnak a körülmények, akkor könnyebben költenek olyan nagyobb tételekre is, mint az autó. Viszont az utóbbi időszakban inkább a bizonytalanság volt látható, ami okán a szereplők jelentősen visszafogták a költéseiket
- fogalmazott az elnök, hozzátéve, aki autót szeretne vásárolni, az nagy kínálatból válogathat, biztosan meg fogja találni, amit keres.
Azonban az autók olcsóbbak biztosan nem lesznek 2025-ben sem, januártól élesednek a szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák, amelyek nyomán a gyártóknak komoly fejlesztéseket kellett eszközölni, ezek pedig áremelésekben csapódnak le a vásárlókra
- magyarázta Gablini Gábor. A forintárfolyam kapcsán a szakember megjegyezte: az autókereskedőknek és a vásárlóknak az erős forint az érdeke.
Mi csak az árfolyamváltozás következményeit szenvedjük el, ugyanúgy, ahogy a vásárlók is. Vagy pozitív vagy negatív következményeit: ha gyengül a forint, növekednek az autóárak, ha erősödik, akkor nagyobb akciókat tudunk kínálni a vásárlóknak, és az erős forint a finanszírozást is segíti
- foglalta össze.
Egy a napokban megjelent elemzés szerint az európai gyártók gyökeresen változtathatnak értékesítési stratégiáikon, pont a fentebb említett, szigorúbb normák miatt. A lap információi szerint jövőre az autógyártók kedvezményekkel és áremelésekkel próbálhatják meg az elektromobilitás felé terelni a vásárlóikat - a hagyományos meghajtással szerelt modellek árait megemelik, a e-autókat pedig leakciózzák. Ennek kapcsán Gablini Gábor arról beszélt, nem kérdés, ebben a tekintetben nagy bajban vannak a gyártók, így egy ilyen forgatókönyvet sem tart kizártnak annak érdekében, hogy élénkítsék az elektromos autó eladásokat - viszont szerinte a zöldítést másképpen kellene megközelíteni a döntéshozatalban.
Bár tiszteletben tartom a célt, amit kitűzött maga elé az Európai Bizottság, magam is a zöldítés mellett vagyok, de mindezt csak a gyártás alatt lévő, új autóktól várni nem reális. Inkább a másik végénél, a 20 évnél öregebb személygépkocsiknál kellene kezdeni, ezek lecserélését megtámogatni. Így jóval több károsanyag-kibocsátástól szabadulhatnánk meg, mintha az új, modern motorral készülő modellek esetében erőltetjük az átállást
- mondta az elnök, akit megkérdeztek arról is, milyen sors várhat a jelenleg korántsem fényes helyzetben lévő német autógyártókra.
Nincs más lehetőség, meg kell oldani Németországban az autóipar helyzetét: a keserű pirulákat hamar le kell nyelni, mert minél tovább hezitálnak, annál nagyobb pirulát kell a végén lenyelni. Ismerve a németeket, mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy a helyzetet kezeljék - az egész európai autóiparnak, a vásárlóknak is nagyon fontos, hogy ez a probléma megoldódjon. A magam részéről nem aggódom, nem hiszem, hogy a német autóipar ne tudná összeszedni magát, ne tudna a versenyben részt venni - persze, nem varázsütésre fordulnak jobbra a dolgok. Lehet, hogy most egy ideig nem ezek a gyártók fognak dominálni, de nem hiszem, hogy temetni kellene a német vagy az európai autóipart. Korábban már számtalanszor eltemették volna, de még egyszer sem került erre sor
- osztotta meg véleményét a GÉMOSZ elnöke.
A teljes cikk a Pénzcentrumon olvasható.
Címlapkép: Getty Images