Az ajkai Bányászati Múzeum honlapján olvasható összegzés szerint a baleset az Ármin szállítóaknában történt. A légaknában belobbant a bányatűz, az így keletkezett gázok és füst miatt 55 bányász halt meg 1909. január 14-én. A bányászati hagyományok megőrzését, ápolását végző egyesület elnöke, Gerencsér Hilda elmondta, hogy a megemlékezésen felidézik a történteket.
A katasztrófa napján reggel hat órakor 259 ember szállt a mélybe, háromnegyed órával később azonban füstölni kezdett az egyik szellőztető ventilátor. A kezelő próbálta elhárítani a hibát, de sikertelenül, így a füst egyre jobban szétterjedt a bányában. A bányaüzem vezetői és a munka irányítói próbálták megszervezni a mentést, de ez egyre reménytelenebbé vált a füst és az emberek között kitört pánik miatt. A mélyben rekedt bányászok az első személyszállító kasokkal még feljutottak, ám a füstben és sötétségben tolongó emberek a kast túlterhelték, amely végül elakadt, megközelíthetetlenné téve a helyszínt. Ezután más irányból indulva folytatták a mentést, de amikor 11 óra után sikerült a kast elérni, élő embert már nem találtak. A mentés ezt követően is folytatódott, a segítséget nyújtók közül többen rosszul lettek, ketten életüket vesztették
- mondta.
A Riethmüller Ármin bányafelügyelőről és igazgatóról elnevezett Ármin-akna 1904 és 1960 között működött, 1965-ban ott nyílt meg az ajkai Bányászati Múzeum. A bányakatasztrófa áldozatainak nevét emléktábla őrzi.
Címlapkép: Getty Images