A lap információi szerint még idén elkezdik a Kalácsát és Paksot, vagyis Bács-Kiskun és Tolna megyét összekötő Duna-híd építését és pár héten belül az is kiderül ki kapja meg a megbízást az 1133 méter hosszú, 12 támaszon álló, 2x1 sávos építmény kivitelezésére. A beruházás előkészületei már gyors ütemben folynak és a híd a kivitelező kiválasztása után 40 hónappal akár már állhat is.
A híd nyomvonala érinti a Tolnai Duna elnevezésű természetmegőrzési területet. A Natura 2000-es státuszú területen társadalmi érdek esetén a törvény lehetőséget ad olyan beruházásra, amely beavatkozhat az ökológiai hálózat szempontjából fontos terület működésébe, ám ilyenkor az élőhelyvesztés kedvezőtlen hatásaival arányos, ellensúlyozó helyreállítási és fejlesztési feladatot kell elvégeznie a beruházóknak. Jelen esetben a területen kivágott fák helyett máshol kell telepíteni fákat.
A kormány 2015-ben rendelkezett arról, hogy a Paks 2 projekttel összefüggésben tanulmányban kell vizsgálni egy Paks és Kalocsa között összeköttetést biztosító híd megvalósíthatóságát. A hídépítést Lázár János jelentette be, kiemelve, hogy az új hídra azért van szükség, hogy az atomerőmű-beruházásban minél hatékonyabban részt tudjanak venni a Bács-Kiskun megyében élők is.
A tanulmányból többek között kiderült, hogy a hely sajátosságai miatt csak olyan nyomvonal kerülhetett szóba, amely Natura 2000-es területeket érint. A Hegymagas Kft. 2015-ben 36,6 milliárd forintra becsülte a projekt költségeit.
A Közlekedéstudományi Szemlében megjelent tanulmányukban Lukács Norbert, Tésits Róbert és Alpek B. Levente azt is vizsgálták, hogy milyen hatással lehet a híd és az atomerőmű bővítése az érintett járások munkaerőpiacára és mobilitására. A vizsgálat szerint a híd a bővítéssel összefüggésben a szállítási célokat szolgálja majd, munkaerőpiaci szempontból leginkább Kalocsa érdekelt a kivitelezésben.
A munkavállalók lényegesen jobb feltételek mellett érhetik el a nagyberuházás által létrejövő munkahelyeket. További települések is részesülnek e pozitív hatásból, szinte mindegyik a 30 perces útidővel elérhető intervallum-határérték alá kerül
- fogalmaznak.
Vizsgálatuk alapján a kalocsai járásból legalább 100-120 ember fog majd közvetlenül munkát vállalni a bővítéssel összefüggésben és a Paks 2. építésének négy-öt éves periódusában a híd kihasználtsága egyértelmű. Azonban a beruházás megtérülése a környező települések jövőképe szempontjából még nem látható.
Címlapkép: Getty Images