A magyar közutakat senkinek sem kell bemutatni, hiszen aki közlekedik bármilyen járművel, érzékelheti, hogy az állapotuk messze van a tökéletestől. Az is észrevehető viszont, hogy az utakat folyamatosan javítják és karbantartják, de a küzdelem a végtelen magyar úthálózat minőségjavításáért olyan, mint a hidrával harcolni: befoltozol egy kátyút, kettő bukkan fel helyette. Valóban csak egyre romlik a magyar közutak állapota és semmi javulás nem volt az elmúlt években? Ennek járt utána a Pénzcentrum.
Annak ellenére, hogy a teljes országos és önkormányzati tulajdonú helyi közúthálózatnak mindössze 15 százalékát teszik ki az állami tulajdonú országos közutak, ezek bonyolítják le az ország teljes közúti forgalmának mintegy 75 százalékát. Ráadásul az országos közutak hosszának 27 százaléka településeken halad keresztül, tehát a települések helyi forgalmának lebonyolításában is jelentős szerepet játszanak. Ezek a településeken áthaladó országos főutak szintén a Magyar Közút kezelésébe tartoznak, minden más út azonban az önkormányzatok kezelésébe tartozik - és természetesen léteznek még magánutak is.
A Központi Statisztikai hivatal adataiból az is kiderül, hogy az országos utak burkolata nagyrészt (95,6%) aszfalt és bitumen, míg a helyi utaknak csak 20,4 százaléka ilyen út. A nagy részét (73,9%) kiépítetlen földutak teszik ki. A beton, makadám, kő, valamit keramit utak elenyésző részt tesznek ki a helyi és országos utakból is.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. minden évben közli statisztikáit a magyar közúthálózat állapotáról. A lergosszabb minősítéseket a burkolat állapota alapján kapták a magyar közutak:
az országos hálózat 42,9 százaléka kapta a rossz minősítést, 11 százalékot ítéltek nem megfelelőnek, 18 százalékot tűrhetőnek.
A jó és megfelelő kategóriákba csak összesen az utak 26,8 százaléka került a 2019-es év végi adatok szerint.
A gépkocsiban jellemzően 20 ezer forintos károkat okoznak a kátyúbalesetek, a leggyakoribb ilyen a defekt, illetve a felnisérülések, de elég gyakran előfordul futómű-károsodás is, sőt az országutakon, sztrádákon baleseteket, személyi sérüléseket is okozhat a kátyú.
2010 óta összesen mintegy 500 kilométer autópálya vagy autóút épült meg Magyarországon az Innovációs és Technológiai Minisztérium adatai szerint. Megvalósult Salgótarján és Szombathely összeköttetése, létrejött az első gyorsforgalmi kapcsolat Románia irányába. Az évtized elejétől 2019 végéig több mint 6000 kilométernyi útszakasz felújítása készült el 755 milliárd forintból. Az ITM stratégiai célja elviekben, hogy a jövőben az ország bármely településéről 30 percen belül elérhetővé váljon egy négysávos útszakasz.
A teljes cikket itt lehet elolvasni.
Címlapkép: Getty Images