Az utóbbi években már többször találkozhattunk elképesztőnek tűnő hirdetésekkel, amik szinte a semmiből bukkantak fel az interneten. A makulátlan állapotú tavaly hirdetett, zöld Trabant kombi néhány nap alatt cserélt gazdát több mint kétmillió forintért és a szinte gyári állapotú, 2,3 millió forintos 1984-es Trabant 601 S már-már felbolygatta a hazai aktuális autópiacot.
Ettől függetlenül talán mégse tudhatjuk egyértelműen, hogy anyagilag megéri-e féltve őrizni az egykori családi autókat és, hogy jó befektetés lesz-e a következő években egy-egy ilyen típus. Lehet szerencse vagy szerelem, a szakértők pedig továbbra is fejtegetnek, tippelgetnek, de sok esetben inkább lutrinak tűnik, hogy melyik jármű ára szökik az egekbe.
A HelloVidék most megkérdezte a hazai autópiac egyik legnagyobb szereplőjét, a Használtautó.hu szakértőjét és a Magyar Autóklub Oldtimer szekciójának vezetőjét, hogy mégis mire számíthatunk, ha van egy régebbi autónk vagy épp egy ikonikus gépet vásárolnánk és, hogy érdemes-e belevágni a klasszikus népautók gyűjtögetésébe befektetési szándékkal. Illetve arra is rákérdeztünk, hogy van-e valami tuti tipp, hogy milyen típust őrizzünk a garázsban még néhány évig.
A kínálatot tekintve mindig van miből válogatni. Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője kérdésünkre elmondta, hogy több mint kétezer veterán korú, azaz 30 évnél idősebb modell található a Használtautó.hu felületén és további csaknem 16 ezer youngtimer, vagyis 20-30 éves jármű van az adatbázisban.
A szakértő szerint a leggyakoribbak a ma már veterán korúnak számító I-es Golfok, az egyre nagyobb értéket képviselő Trabantok és meglepő módon a Suzuki Samurai terepjárók.
Őket az itthon mindig is „menőnek” számító, ma szintén kultikus Ladák követik, de a top 10-be a ma már szintén veterán korú Baby Benz, azaz 190-es és a régi Audi 80-asok, valamint a „zöldséges”, vagyis a W 123-as Mercedesek is befértek, egy másik KGST modell, a Polski Fiat 126 mellett
- fogalmazott.
Arra, hogy ténylegesen mennyire keresettek ezek a járművek kifejtette, hogy a böngészők nem túl nagy, mindössze körülbelül 0,5 százaléka érdeklődik a veteránok iránt, ám nem is tűnik olyan csekélynek ez a szám abban az esetben, ha a tavalyi év összes 200 millió keresését tekintve 876 245 szűrésről beszélhetünk.
Kíváncsiak voltunk, hogy a fent említett Trabantokhoz hasonló extra esetek milyen gyakran fordulnak elő az adás-vételek, a hirdetések esetében. Katona Mátyás szerint is alighanem az említett Trabant volt a leginkább extrém.
Egy gyári állapotú, igen ritka példányért valóban reális lehet a több millió forintos vételár, de csakis akkor, ha valóban eredeti állapotában van. Két megőrzésre javasolt kategória is létezik: a gyakori autókból azért lehet érdemes jó állapotút megtartani, mert sokak számára kedves emlék lehet, az alacsony szériás autókból pedig ritkaságok okán. Alapvetően elmondható, hogy érdemes az autó karbantartására, jó állapotban megtartására költeni, mert 30 éves kortól valóban felfelé indulhat az áruk
- részletezte a szakértő.
A múlt népszerű típusai között tehát találhatunk drága, szinte eredeti állapotban pompázó darabokat borsos áron, de a kínálatban még így is elég nagy a szórás. Egy-egy kevésbé értékesnek tűnő példányt, amivel bőven van még mit tenni gyakran, akár százezer forint körüli összegért is megvásárolhatunk. De vajon ezeknek később felkúszhat az ára?
Berezvai Gábor a Magyar Autóklub Oldtimer szekciójának igazgatója is úgy gondolja, hogy a legtöbb oldtimer tulajdonos – legyen az gyakorlott vagy leendő – legtöbbször „szerelemből” dönt egy gyártmány vagy típus mellett.
Azt gondolom, hogy a tulajdonosok többsége nem befektetés céllal birtokol történelmi járművet, hiszen ez igazán komoly pénzügy játszóteret igényel
- fogalmazott a jelenleg hazánkban még nem túl hétköznapinak számító hobbi anyagi hátterével kapcsolatban a szakértő, majd hozzáfűzte, hogy felnőtt emberek sokszor azt az autót vagy motort keresik, aminek hátsó ülésén ébredtek öntudatukra, vagy töltötték családjukkal gyermekként a legszebb éveket, miközben apa biztos keze markolta a kormányt.
Szerinte konkrét választ talán nem is lehet arra adni, hogy megéri-e belevágni vagy, hogy mi vezet valakit arra, hogy tetemes időt és pénzt fordítson egy oldtimer jármű megszerzésére, fenntartására.
Ha valaki belevág az általában nem befektetés inkább nosztalgia és szerelem. Azt gondolom, hogy a technikai vagy az érzelmi motiváció a lényeg, hogy találjunk okot a beleszeretésbe. Imádtam, amikor édesapám a Simson Star tankjára ültetett és tizenévesként ténylegesen megsértődtem, hogy „jóváhagyásom nélkül” eladta a léghűtéses kétüteműt. Fiam mostanában (vásárlási célzattal) emlegeti azt a három ajtós 1300-as Samarát, melynek második sorában megannyi kilométert tett meg egészen nyolc éves koráig. De mások a dédelgetett kék Iso Grifo – még valódi angol gyártmányú -matchbox vagy a kabrió narancs fényezésű fekete soft topos Merci 107-es életnagyságú másának megszerzését tették céljukká
- fejtette ki.
Hogy ennek ellenére megérheti-e pénzügyileg a veteránozás? Nincs rá egyértelmű válasz. Berezvai Gábor szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy a projekt alapra (felújítás előtti állapotú gépre) legalább annyit fogunk költeni, mint a beszerzési ár és a katalógusban felújított állapotú járművéhez rendelt érték különbsége.
Csodák ritkán vannak, bár ezek a legendák éltetik az oldtimeresek hitét ma is a pajta leletek varázsában.
Címlapkép: Getty Images