A Pénzcentrum kérdésére, miszerint Magyarországon a lakosság jelentős része aluldedukált a pénzügyi témákat tekintve, Dr. Schrankó Péter elárulta hogyan is lehet segíteni ezen a problémán. Elmondta, hogy az emberek mindig kicsit megijednek ettől a témától. Ugyanúgy a szülők, mint a pedagógusok, sokan nem szívesen beszélgetnek a pénzről, mondván a pénz nem minden, ne hangsúlyozzuk azt. Nem tudják igazából, hol kellene legyen ennek a helye, de azt mindenki belátja, hogy fontos.
Azt szoktam mondani, hogy egy hármas rendszerben kell gondolkozni, amikor a pénzügyi témák oktatásáról beszélünk. Az alapítványunk úgy tanítja a pénzügyi ismereteket, hogy beszéljünk a pénzről, mint egyfajta eszközről, a gazdaságról, mint egy makroszintű megközelítésről és a gazdálkodásról, ami az egyénről szól. Hogyan tud gazdálkodni a saját pénzével és lehetőségeivel.
- fogalmazott.
Az alapítvány különleges módszeréről is beszélt a szakember. Elárulta, hogy az alapítvány oktatási rendszere már 15-16 éves múltra nyúlik vissza. Korábban megfizettek külső oktatókat, átvettek módszertani elemeket, majd a saját útjukra léptek. Saját szakértők bevonásával, saját trénerek képzésével, saját tartalomfejlesztéssel és természetesen saját módszertani fejlesztéssel.
8-10 évvel ezelőtt kezdődtek ezek az alapfejlesztések, akkor mi is ráébredtünk, hogy ez egy élményközpontúság meghatározó, először élményt szerzünk a tanulóinknak, utána pedig tanítjuk őket. Persze nehéz ezt megvalósítani egy olyan világban, ahol minden élményszerű kíván lenni.
- mondta.
Azt mondtuk, hogy oda kell eljutnunk, hogy egy foglalkozás során flow-ba kerüljenek a diákjaink, Csíkszentmihályi Mihály flow-elméletét helyeztük bele az oktatásunkba. A trénereink olyan technikákat alkalmaznak, olyan foglalkozási sorrendet, olyan metodikával állítják össze a képzéseket, hogy a diákok folyamatosan bevonódjanak a munkába, a foglalkozásba. Legyen egyfajta idő- vagy térvesztés, nagyon erősen koncentráljanak, fókuszáljanak arra, amit nálunk hallanak, és ne legyen unatkozó gyerek. Nálunk megjelenik az a fajta adaptáció is, ami a pedagógiának egyfajta elméleti elvárása, minél közelebb kerülni a tanulóhoz, minél inkább együtt dolgozni, együtt lüktetni velük, és a tudástranszfer egy oda-vissza áramló folyamatként valósuljon meg. Ez a mi módszertanunk lényege.
Kiemelte, hogy vannak olyan gyerekek, akik nagyon komolyan elgondolkoznak azon, hogy mit hallottak a foglalkozásokon, és komoly kérdésekkel állnak elő. Ezekből ők is sokat tanulnak.
További részletekről és a képzésről a teljes interjúban a Pénzcentrum oldalán olvashatunk.
Címlapkép: Getty Images