A Gondosóra program egy életmentő szolgáltatás az idősek számára, amely Magyarország Kormánya által indított, ingyenesen igénybe vehető és havidíjmentes. Felkerestük a sajtóosztályt, hogy jobban megismerjük a programot, és válaszokat kapjunk arra, hogyan működik a jelzőkészülékes segítségnyújtás, milyen helyzetekben valósul meg, és mennyire terjedt el vidéken.
HElloVidék: Hogyan működik a jelzőkészülékes segítségnyújtás a Gondosóra program keretében?
A Gondosóra program Magyarország Kormánya által elindított, ingyenesen igénybe vehető, 65 év felett alanyi jogon hozzáférhető, havidíjmentes jelzőkészülékes szolgáltatás, amelynek célja, hogy az idősek szükség esetén egyetlen gombnyomással jelezni tudják segítségkérésüket.
A Gondosóra program egy egyszerű jelzőkészüléken keresztül a szolgáltatáshoz tartozó, éjjel-nappal elérhető diszpécserszolgálat és a megadott kontaktszemélyek bevonásával működik. A Gondosóra által a felhasználók egyszerűen és gyorsan kapcsolatba léphetnek a diszpécserközponttal, ahol szakképzett munkatársak nyújtanak segítséget a felmerülő problémákban. A jelzőeszköz úgy működik, mint egy kihangosított telefon, beépített hangszóróval és mikrofonnal, annyi eltéréssel, hogy a készüléken keresztüli kommunikáció csak a diszpécserközponttal lehetséges.
A Gondosóra program mérföldkőnek és jelentős támogatásnak számít az idősgondozás területén: nagy segítséget jelent nemcsak azoknak, akik használják az eszközt, hanem biztonságot és megnyugvást nyújt a felhasználó családjának, szeretteinek, hozzátartozóinak is, tudva, hogy a segítség egy gombnyomással elérhető.
Milyen esetekben valósul meg a segítségnyújtás?
A segítségnyújtás több szinten valósul meg:
- Olyan esetekben, amikor sürgős, személyes beavatkozás nem szükséges, elsődlegesen a képzett diszpécserek próbálnak segíteni a jelzőeszközön keresztül a felmerülő problémák megoldásában.
- Olyan esetekben, amikor szükséges a személyes beavatkozás (pszichés, mentális probléma, segítségkérés ügyintézéshez, higiéniás szükséglet, fizikai segítségnyújtás kérése stb.) a diszpécser értesíti a megadott kontaktszemélyt.
- Olyan esetekben, amikor sürgős beavatkozás szükséges (elesés, baleset, rosszullét), a diszpécser – a kontaktszemély értesítése mellett – közvetlenül intézkedhet, akár a sürgősségi segélyszolgálat bevonásával.
Hogyan javította a jelzőkészülékes rendszer az idősek biztonságérzetét a mindennapi életben?
A Gondosóra program immáron Magyarország legnépszerűbb jelzőkészülékes szolgáltatásának számít, már több mint 600 ezer felhasználója van szerte az országban. Átlagosan napi 3000 jelzés érkezik a Gondosóra jelzőkészüléken keresztül az éjjel-nappal, a hét minden napján elérhető diszpécserszolgálatra, amelyeknek esetei rendkívül színes és széles skálán mozognak: a súlyos esetektől (pl. eszméletvesztés, baleset, rosszullét stb.) egészen a hétköznapi segítségnyújtási kérésekig. A Gondosóra eddig több mint 16 ezer életet mentett, és több mint 280 ezer hétköznapi esetben nyújtott segítséget.
A Gondosóra program lehetővé teszi a 65 év feletti, bejelentett magyarországi lakcímmel rendelkező, magyar állampolgárok biztonságát és szeretteinkről való gondoskodást a közvetlen környezet – szükség esetén a formális szociális ellátórendszer – bevonásával, hozzájárulva a készenléti szervek tehermentesítéséhez is.
A Gondosóra program olyan digitális megoldást nyújt a családoknak, közösségeknek, amelynek segítségével a gondoskodás, törődés úgy is megvalósulhat, ha a családtagok, ismerősök fizikálisan épp távol vannak egymástól. A szolgáltatással segítjük a generációk közötti szakadékok áthidalását, a törődésen keresztül a mélyebb emberi kapcsolatok kialakítását. A Gondosóra nemcsak a felhasználók számára jelent biztonságot, de a hozzátartozóknak is megnyugvást ad, tudva azt, hogy a nap minden percében elérhető a segítség.
Hogyan integrálható a Gondosóra program más szociális és egészségügyi szolgáltatásokkal a vidéki közösségekben?
A Gondosóra program egyaránt szolgáltat ingyenesen a Jelzőeszközös házi segítségnyújtás (JHS) állami szolgáltatásában lévő ellátottaknak, és a JHS szolgáltató intézményeknek. A Gondosóra program és a JHS közti partnerség keretében stabil infrastruktúrával és professzionális diszpécserközponttal segítjük az intézmények munkáját, így a JHS rendszerben résztvevők még nagyobb biztonságban érezhetik magukat. Az együttműködés célja a JHS szolgáltatás és a Gondosóra program integrált működésének megteremtése oly módon, hogy a JHS szolgáltatásban a diszpécserközpont és a jelzőeszközök, a Gondosóra program által biztosított jelzőeszközökkel, diszpécserközpont szolgáltatással, és a kapcsolódó technikai, technológiai feltételek igénybevételével valósuljon meg, és hogy mind a Gondosóra program, mind a JHS szolgáltatás jogszabályban meghatározott feltételei együttesen teljesüljenek.
Milyen mértékben terjedt el a Gondosóra program a vidéki településeken? Milyen visszajelzéseket kapnak az idősektől és a családjaiktól?
A Gondosóra országszerte népszerűségnek örvend, ezt igazolják a rendezvényeinken és a közösségi médiafelületeken adott pozitív személyes visszajelzések és a számok is: minden negyedik 65 év feletti megigényelte már a Gondosórát, országszerte a jogosultak átlagosan közel 30 százaléka regisztrált a programra, ami így Magyarország legnépszerűbb jelzőkészülékes szolgáltatásának számít.
Mi a Gondosóra program elsődleges célja, és hogyan biztosítja a program az idősek számára a gyors és hatékony segítségnyújtást?
A program elsődleges célja az otthoni és önálló életvitel meghosszabbítása. Ám sokszor az önellátás mellett is szükség lehet külső segítségre. A Gondosóra program segít abban, hogy az idős emberek szükség esetén egyszerűen elérjék azt a személyt, aki gyorsan, valódi segítséget tud nyújtani nekik. Az első számú kontaktszemélyek – a segítő családtagok, rokonok, ismerősök, szomszédok – önzetlen és felelősségteljes tevékenységet végeznek, hiszen általuk és a programnak köszönhetően a biztonságérzet, az éjjel-nappali figyelem biztosítása és a segítségnyújtás bentlakásos ellátás igénybevétele nélkül is megvalósul.
A Gondosóra program a szolgáltatáshoz tartozó, éjjel-nappal elérhető diszpécserszolgálat és a megadott kontaktszemélyek bevonásával működik. Feladata, hogy a felhasználók egy egyszerű jelzőeszköz segítségével, egy gombnyomással kapcsolatba léphessenek a diszpécserközponttal, ahol szakképzett munkatársak segítenek a felmerülő problémákban. A jelzés leadását követő 20 másodpercen belül a diszpécser bejelentkezik a készüléken, ami beépített mikrofonnal és hangszóróval ellátva egy kihangosított telefon mintájára működik, a kommunikáció azonban csak a diszpécserközponttal lehetséges. Amennyiben a diszpécserek úgy ítélik meg, hogy a helyzet megoldása a kontaktszemély beavatkozását igényli, úgy a korábbiakban már megadott elérhetőségeken a diszpécser felveszi vele a kapcsolatot, aki ezután közvetlen és gyors támogatást, illetve megoldást nyújthat a problémára.
A jelzőeszköz csuklón, övön hordva vagy nyakba akasztva mindig elérhető, így a felhasználója minden körülmény között képes segítséget kérni. Zuhanyzás közben is hordható, hiszen cseppálló. Emellett GPS-helymeghatározóval és elesésérzékelővel is rendelkezik, utóbbi funkciója lehetővé teszi az automatikus jelzésleadást egy bizonyos mértékű ütést érzékelve.
Vannak-e konkrét példák arra, hogy a jelzőkészülék használata életmentő volt egy-egy idős ember számára?
A Gondosóra készülék elesésérzékelővel rendelkezik, ami automatikus jelzést küld a diszpécserszolgálatnak egy bizonyos ütést vagy zuhanást érzékelve – így kapott azonnali segítséget az a sofőr is, aki autóbalesetet szenvedett. Mivel a csuklóján viselte a jelzőkészüléket, a diszpécser az automatikus jelzés miatt bejelentkezett, és azonnal értesítette a mentőszolgálatot. A gépjármű felborult, és már pörgés közben leadta a jelzést a készülék, aminek köszönhetően, mire megállt a gépjármű, a diszpécser már hívta is a felhasználót.
Nem egy esetben elmondható, hogy a Gondosóra életet ment: előfordult olyan, amikor a felhasználó horgászás közben a folyóba (Sebes-Körös) esett, és a csuklóján hordott jelzőeszköz megnyomásával tudott segítséget kérni, a készülék GPS-jelzője pedig abban nyújtott életmentő segítséget, hogy a kiérkező mentőszolgálat a helymeghatározó által egyből megtalálja a felhasználót.
Józsefvárosban munka közben stroke-ot kapott egy felhasználó. Érezte, hogy rosszul lett, szédülni kezdett, beszédkészsége elment, a telefont nem tudta volna elővenni, ezért megnyomta a Gondosórát, majd a bejelentkező diszpécser azonnal felmérte a helyzet súlyosságát, és értesítette a mentőket, valamint a felhasználó fiát, aki kontaktszemélyként volt megadva. A Gondosóra gyors segítségének köszönhető, hogy a felhasználó nem halt meg, illetve hogy nem keletkezett súlyos maradandó károsodása.
Tolna vármegyében egy nő tévedt el az erdőben. A Gondosórán keresztül segítséget kért, a katasztrófavédelem műveletirányítása felvette a kapcsolatot a Gondosóra diszpécserközpontjával, az eszköz által küldött GPS-koordináták alapján pedig – a riasztás utáni 30 perc alatt – a dombóvári hivatásos tűzoltók rá is találtak a rémült asszonyra.
A felhasználó gépjárműve lerobbant és a gondosórán keresztül kért segítséget. A diszpécser értesítette az autómentőt, és a GPS-nek köszönhetően pontosan meg tudta adni az autómentőnek, hogy hova szükséges menni, hol található a felhasználó a lerobbant gépjárművel.
Milyen további fejlesztéseket terveznek a program keretében a jövőben?
A Gondosóra és a szolgáltatás rendszerének fejlesztése a felhasználói tapasztalatok és visszajelzések figyelembevételével és a még hatékonyabb biztonság, valamint a felhasználói élmény növelése érdekében folyamatos, szem előtt tartva, hogy minél komplexebb és minőségibb szolgáltatást biztosítsunk a felhasználók számára. Ennek jegyében kötöttünk többek között együttműködési megállapodást a civil állatvédelmi szervezetekkel és az Országos Mentőszolgálattal is, valamint tesszük elérhetővé hamarosan a Gondosóra felhasználók és kontaktszemélyek számára készített, ingyenesen letölthető Gondosóra mobilalkalmazást.
A Gondosóra program teljesen díjmentes. A programra a regisztráció feltétele:
- a 65. életév betöltése,
- a magyar állampolgárság és
- bejelentett magyarországi lakcím.
A regisztrációt egyaránt elvégezheti a jogosult személy és a jogosult személy megbízásából bárki.
Hogyan regisztrálhat, aki szeretne?
A Gondosóra programra regisztrálni többféleképpen lehetséges, mindössze a személyazonosító- és lakcímigazolványban szereplő adatokra van szükség:
- online a gondosora.hu weboldalon,
- telefonon, illetve visszahívást kérve a weboldal Elérhetőségek menüpontja alatt,
- valamint papír alapon a honlapon letölthető formanyomtatvány elküldésével
az 1138 Budapest, Esztergomi út 31-39.VII.em. postacímre, a borítékon feltüntetve: Gondosóra regisztráció. Telefonos vagy papír alapú regisztráció során nem szükséges a felhasználói részről e-mail cím megléte. A Gondosóra regisztrációjával kapcsolatos kérdés esetén az info@gondosora.hu e-mail címen vagy a 06/1 445-0080-as telefonszámon lehet tájékozódni munkanapokon az ügyfélszolgálati időben.
Címlapkép: Getty Images