Nyár végére a készültség meghaladhatja a 40 százalékot is, a teljes projektet pedig 2021 őszére kell befejezni, közölte Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatója. A tájékoztatón az igazgató jelezte, hogy a partfal-rekonstrukció mellett öbölkotrások is folynak. A projekt eredeti terveiben szerepelt a csónakkikötők és a közvilágítás fejlesztése is, de az unió ezeket nem támogatta, így erről lemondtak.
25 öbölben végeznek majd kotrást, további tizenegy helyen pedig áramlásjavító kotrást. A tó öbleiben ütemezetten megkezdődött a felhalmozódott iszap eltávolítása, ezek egy részét a már meglévő Cserepes-szigeti zagytéren helyezik el, a többit ideiglenes vagy végleges zagyterekben, mondta el a kivitelezést végző Velence 2016 konzorcium képviseletében a Colas Alterra Zrt. vezérigazgatója, Görbedi László.
A partfalfelújításokat többi között a sukorói VVSI evezőspályánál, a sukorói szabadstrandnál, a Drótszamár kempingben, valamint a velencei Déli kanyari kikötő és hajóállomás területén végzik.
A lakossági kérdések nagy része a csónakkikötőkben lévő vendégmólókat érintette, amelyeket a mederkotrások miatt elbontanak, ám uniós forrásból nem építhetők vissza. Jelenleg huszonöt kikötő van a tó körül mintegy háromezer méternyi mólóval, a felmérések szerint ennél kevesebb is elegendő, mondta Csonki István, aki azt is jelezte, hogy egymilliárd forintnyi hazai forrásból 1500 méter vendégmólót építenének, a finanszírozási kérdésekről az egyeztetések már folynak, a tervek készülnek.
A Velencei-tó partfalának komplex felújítása 2017 decemberében kezdődött el: a tó vízminőségének javítására, a part menti területek természet-közeli állapotának biztosítására, illetve a környezettudatos rehabilitációra európai uniós támogatásból nettó 14 milliárd forint áll rendelkezésre. Korábban a tervezésre a Velencei-tó-Vértes Kiemelt Térségi Fejlesztési Tanács 792 millió forintot nyert el.
Fotó: MTI/Bodnár Boglárka