Az utóbbi időben nagy port kavart a hír, miszerint elektromos meghajtású kisgéphajókat indítanának el a Balatonon. Az első reakciók nagyon vegyesek voltak, beszámoltunk arról, hogy kik és miért ellenzik a tervet, de természetesen megírtuk azt is, hogy a cég miként áll ki terméke mellett, sőt megszólaltattunk olyan szervezeteket is, akik inkább valamilyen szabályozás által engedélyeztetnék a nem mindennapi magyar fejlesztést.
Kíváncsiak voltunk persze arra is, hogy olvasóink miként vélekednek az ötletről, feltettük tehát a kérdést: ki és hogyan engedélyezné az elektromos jet használatát a magyar tengeren? Feltéve, ha engdélyezné egyáltalán. Most, a szavazatok összesítése során a következő eredményeket kaptuk.
Az HelloVidék olvasói a legtöbb voksot az egyes állításra adták, amely szerint nem engedélyeznék az elektromos gépeket a Balatonon, hiszen így is elég sok más jármű közlekedik már a vízen. A második helyen zártak azok, akik arra szavaztak, hogy kizárólag csak a kijelölt helyeken lehessen használni a járműveket. Harmadik helyen állnak azok, akik engedélyeznék a jet-ek használatát, viszont csak hajóvezetői engedéllyel. A legkevesebben pedig arra voksoltak, hogy engedélyeznék a jet-ski használatot a tavon és nem is korlátoznák semmilyen szabályokkal az igénybevételét.
Természetesen mi is beszámoltunk a kialakult helyzetről
Nem mindennapi járműveket indítanak útnak a Balatonon, amit sokan – tévesen – a jet-skivel azonosítanak. Többen szólaltak fel ellene a károsanyag-kibocsátás, a zaj- és a hullámkeltés, az élővilág zavarása és a nyaralók nyugalmának megzavarása miatt. Korábbi cikkünkben igyekeztünk minden adatot és információt összegyűjteni az úgynevezett Narke Electrojet járműről, amiről többet itt olvashattok.
A nemzetközi szinten is egyedülálló, 100 százalékban magyar mérnökök által fejlesztett és magyar szakemberek által gyártott, tisztán elektromos meghajtású kisgéphajó olyan környezetbarát innovációra, amire eddig még nem volt példa.
A Narke számunkra a Balaton gyermeke, kifejlesztésénél elsődleges szempont volt egy olyan jármű fejlesztése, amely a szabadidő kellemes eltöltését szolgálja a vízi környezet szennyezése, a közelben tartózkodó emberek zavarása és veszélyeztetése nélkül. Elektromos meghajtása révén nem bocsát ki káros anyagot, minimális zajkibocsátással működik, siklik a vízen tehát minimális a hullámkeltése is. A Narke üzenete: Egy olyan vízközeli élmény valóra váltása, mely nem a sebességről, adrenalinról szól, hanem a természet és a vizek szeretetéről.
- mondta Rádi Péter, a Narke Jet Kft. műszaki igazgatója, az elektromos jet egyik megálmodója a HelloVidéknek adott exkluzív interjúban. Kifejtette azt is, hogy az elektromos jet csak a felelősségteljes, tudatos, másokra és környezetére tekintettel lévő, környezetbarát technológia iránt érdeklődő egyéneket vonzhatja a magyar tengerre.
Külön felhívta a figyelmet arra is, hogy a megvásárolt járművet használatbavétel előtt kötelező hivatalos és közhiteles nyilvántartásba venni, azaz egyedi azonosítóval, lajstromszámmal és kötelezően előírt mentőfelszereléssel szükséges ellátni. Csak olyan személy vezetheti, aki érvényes hajóvezetői jogosítvánnyal rendelkezik, azaz ismeri és betartja a vízi közlekedési szabályokat, illetve felelősségre vonható a szabályok be nem tartásáért. Ráadásul a gépet vásárlóknak külön vezetési tréninget, valamint elméleti oktatást tartunk a Balaton közlekedési szabályaiból.
Mivel hatalmas vitát váltott ki a Balatonra tervezett elektromos jármű, így érdekelt minket a másik oldal véleménye is. Vannak, akik teljesen elutasítják, vannak, akik szabályoznák a használatát. A HelloVidéknek nyilatkozott erről a témáról Hajósy Adrienne, a Nők a Balatonért Egyesület szakértője is. Elmondta, hogy az egyesület petícióban kérte föl az országgyűlési képviselőket, hogy módosítsák a víziközlekedésről szóló törvényt. A Balatonon tilos sport- és szórakozás célú motoros eszközök használata.
Törvény tiltja évtizedek óta. Ezért is lett napjainkra a Balaton a szezonban a strandolóké és a vitorlázóké, valamint egész évben a szép tájban gyönyörködő, nyugalmat kereső pihenni vágyóké. Ha megjelennének a száguldozó "sportolók", hamar elüldöznék a mostani vendégkör nagy részét
- nyilatkozta a Hajósy Adrienne.
Igyekeztünk még több embert megszólaltani a témával kapcsolatban, mivel akadtak olyan szervezetek is, akik a szabályozás mellett álltak ki és inkább azt preferálnák. A KISOSZ Veszprém Megyei Képviselete szerint viszont nem feltétlenűl a tíltás a legjobb megoldás.
Én úgy gondolom, hogy ez a víz kicsi ehhez. Az, hogy elektronikus, az már jó, így nem szennyezi a vízet. Ha meg tudják azt oldani, hogy kijelőlt helyen, monjuk a füredi hajógyár előtti területen lehessen használni, ám legyen. De azért a fürdőzőket és a vitorlásturizmus - ami most kezd beindulni - azt ne zavarja.
- fogalmazott a megyei képviselet elnöke. De voltak olyen szervezetek is, akik kutatáshoz kötnék a jármű bevezetését. Péládul a Bakony-Balaton Horgász Szövetség (BBHSz) egy hatástanulmány kidolgozását sürgeti.
Véleményük szerint ennek hiányában a gyártó cég első sorban a profitra koncentrál. Nekem horgásznak, nekünk horgászoknak nem az a fő kérdés, hogy mennyire zavarna minket a jet megjelenése, hanem az, hogy a háttérben lévő feltehetően nagy pénz, nagy haszon erősebb lesz-e mint a józan ész, mint a természetet szerető, kedvelő, a vizet járó emberek akarata. Sokunk, igen sok ember számára és több szervezet számára is egyértelmű, hogy bűn - és valószínűleg a természeti környezet elleni bűncselekmény is - lenne Közép –Európa legnagyobb területű, sekély vizű tavára, a Balatonra rászabadítani az elektromos jet-et.
- hangsúlyozta dr. Táncsics Aladár a Bakony-Balaton Horgász Szövetség ügyvezető elnöke, mágemberként.
Hogy kinek lesz végül igaza: beigazolódik a szervezetek félelme vagy békésen megfér majd mindenki egymás mellett, ahogy a cég ígéri, még nem lehet tudni, de a kialakult helyzetről és a szakemberek véleményéről még bővebben itt olvashatsz.