Ilyen autóút még nem épült itthon: vajon bejön a dán recept a magyaroknak?

Jeki Gabriella 2018. november 15. 07:00
A hidegebb idő beköszöntével is folytatódik a kivitelezés a kétszer kétsávosra bővülő 67-es számú főút Balatontól Kaposvár felé vezető részén. Az évtizedek óta várt beruházás a gazdaságélénkítő hatásán túl a turisztikára is pozitív hatással lesz Somogy megyében. Ráadásul a manapság egyre népszerűbb hygge, a dánok boldogságreceptje is kap egy szeletet az úton: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) dániai mintára egy zenélő szakaszt is beépít az aszfaltba.

Egyre látványosabban halad az építkezés a Kaposvár és az M7-es autópálya között. A 67-es főút fejlesztésével gyorsabbá és biztonságosabbá válik a közlekedés a magyar tenger és a somogyi megyeszékhely között. A beruházásból munkát, megélhetést és újabb lehetőségeket remélnek a helyiek. Tudják, hogy a gazdaság nem létezik korszerű közlekedési infrastruktúra nélkül, amely növeli a térség tőkevonzó képességét, segíti a gazdasági növekedést, és a teljes foglalkoztatottságot.

A teljes építési szakaszon ideiglenes forgalomkorlátozást vezettek be, amely sebességkorlátozást, előzési tilalmat jelent, és felhívja a figyelmet a jelzőőrös vagy jelzőlámpás forgalomirányításra. A kivitelező novemberben átterelte a megépítendő összekötő útra a forgalmat.

A változó terelésekre, valamint a sebességhatárok betartására felhívjuk a figyelmet, senki ne vezessen megszokásból!

– hívta fel a figyelmet Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., amikor a HelloVidék a munkálatok jelenlegi állásáról kérdezte.

Azt is hozzátették, hogy a hamarosan érkező, hidegebb időjárás az építéstechnológiát nagyban befolyásolhatja. A kivitelező ennek megfelelően a téli időszakra a megépített töltéstestet védőréteggel, valamint a cementes burkolat alapréteget bitumenes alapréteggel fogja eltakarni, így védve lesz az esetleges károsodásoktól.

Azt már minden somogyi kívülről fújja, hogy a kivitelezés részeként Somogyaszaló és Somogybabod között 33,2 kilométer hosszon kétszer-két sávos út épül. Ebből több mint 20 kilométer új nyomvonalon vezetett elkerülőút létesül, míg a települések közötti szakaszon a meglévő nyomvonalat szélesítik és megerősítik a burkolatot a 11,5 tonnás tengelyterhelés elviseléséhez. Az út építése során három darab, külön szintű csomópont, szintén három kétsávos turbó körforgalom, valamint összesen tizennyolc műtárgy, köztük aluljáró, felüljáró és vadátjáró létesül. A főpálya mellé 11 kilométeres burkolt szervizutat építenek összekötő úti paraméterekkel a lassújárművek számára.

A somogybabodi elkerülőn a töltésalapozások, a töltésépítések megtörténtek, jelenleg burkolatalap építése folyik szakaszosan. Somogybabod, és Vadépuszta közötti az új, kétszer egysávos burkoltösszekötő út nyomvonalán a burkolatalap építési munkák elkészültek. A forgalom átterelése erre az útra 2018. decembere körül várható

– tájékoztatta a HelloVidéket a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.).

Hozzátették: a Vadépuszta elkerülőnél a töltésalapozás megépült, jelenleg a töltésépítés van folyamatban, és a Vadépuszta-Mernyeszentmiklós közötti szakaszon is a befejezéshez közeledik. Utóbbinál az elkerülő területén a töltési építési munkák zajlanak.

A Mernye és Mernyeszentmiklós közötti szakaszon a földmunkák elkészültek, a rézsű humuszolása, árok kialakítása történik, míg a mernyei elkerülő részen megépült a töltésalapozás, javítóréteg elkészült a burkolatalap fogadásához, az északi felhajtónál megtörtént a töltésépítés. A Mernye elkerülő és a Somogyaszaló közötti szakaszon elkészült a burkolt szervizút és a gyorsforgalmi út leendő két jobb oldali pályájának burkolatalap rétege

- közölte a NIF Zrt.

A kivitelező munkatársai épp a bevágást- illetve a töltésépítést végzik a somogyaszalói elkerülő szakaszon, és elkezdődött a Kaposfüred körforgalom építése is. Itt jelenleg a javító-védőréteg, burkolatalap építése zajlik, és már megtörtént az ideiglenes terelőút forgalomba helyezése. Három hídnál végzik a pályalemez betonozását és ütemezett építik a műtárgyakat.

A gyorsút teljes nyomvonalán megvalósul a vadvédelem, és még ennél is több. Magyarországon itt építenek először zenélő aszfaltot, ahol a tervek szerint a Republic jól ismert slágere, a 67-es út csendül majd fel a kétszer kettő sávosra bővülő 67-es főút egyik, Kaposvár felőli szakaszán, 500 méter hosszan.

Az úgynevezett akusztikus aszfalt egy speciális technológiával készül: ugyanolyan aszfaltot terítenek le, mint bármelyik másik útszakaszon, csak itt a felületet egy gyémántvágóval bemetszik kereszt irányban. A hang magassága a barázda mélységétől és egymáshoz viszonyított távolságától függ

- tájékoztatta a HelloVidéket a NIF Zrt.

A zenélő aszfalt ötlete Dániából származik: ott csináltak először hasonlót 1995-ben. Európán belül például Franciaországban és Ausztriában is hallható ilyen „aszfalt muzsika”, ezenkívül Amerikában és Japánban is készültek már hasonló utak.

Még 2015-ben, a Modern Városok Program részeként állapodott meg Szita Károly polgármester és Orbán Viktor miniszterelnök a 67-es út négysávos autóúttá fejlesztéséről. A munkaterület átadás-átvétel kicsit több, mint egy éve, 2017. július 5-én történt meg. A kiviteli tervdokumentáció elkészültéig olyan előkészítő munkák folytak, mint a fakivágás, tuskó kiszedés, humuszleszedés, illetve a régészeti dokumentációban meghatározott lelőhelyek megelőző feltárási munkái. Az érdemi kivitelezési munkák csak 2018. március hónapban kezdődtek.