Itt az ideje téli gumira váltani. Az Autonavigátor csapata idén is górcső alá vette a gumiabroncsokat, hogy kiderüljön, melyik a legjobb téli gumi.
A legkomolyabb hazai összevetésen a legnépszerűbb, 205/55 R16 méretben mérkőztek az abroncsok a mogyoródi tanpályán.
A tanpályán száraz és nedves aszfalton, valamint a jéghez hasonló tapadási tényezőjű nedves műgyantán zajlottak a mérések az alábbi szempontok szerint; fékút 60 km/óráról száraz aszfalton, fékút 60 km/óráról nedves aszfalton, fékút 40 km/óráról nedves műgyantán (a jéghez hasonló tapadású felületen), kigurulás 15 km/órás tempóról (enyhe, konstans emelkedőn) a gördülési ellenállás vizsgálatára, menetzaj 50 km/óránál, kapaszkodóképesség nedves műgyantán: álló helyzetből mennyi idő alatt tesszük meg az első 30 métert egy adott emelkedőn? Az eredményeket tizedméteres pontosságú GPS alapú műszerek adták.
Télies körülmények között a havas, jeges utak értendők. A mezőny idén viszonylag egyben van annak tekintetében, hogy a dobogós helyeken álló abroncsok közel azonos összesített eredményt értek el, de nem találtunk olyan abroncsmodellt, ami minden versenyszámban a dobogón vagy annak közelében végzett volna.
Kijelenthetjük: jégen csakis a jó minőségű téli gumitól kaphatunk elfogadható féktávot!
Az egyes abroncsok közötti különbségek száraz úton a legszerényebbek, ez nem meglepetés. De az annál inkább, hogy itt is autóhossznyi különbség adódott már 60 km/órás tempó esetén is.
Fontos, hogy aszfalton 60, műgyantán 40 km/óráról nézik a fékutakat. Vizes aszfalton jellemzően nagyobb fékutat kapunk, s itt már erősödik az abroncsok közötti tudáskülönbség is. A jeges utat modellező nedves műgyantán már csakis a valódi téli gumik tudtak jó eredményt elérni; az új téliek kivétel nélkül 20,9-29,7 méter közötti fékutat adtak 40 km/óráról.
A műgyantás (csupán 40 km/óráról indított megállási) teszten a mezőny legrosszabb eredményét a 10 éves, tehát már életkora alapján is cserére érett nyári gumi adta, azzal átlagosan 82,4 méteres fékút adódott, ami mintegy négyszerese az ebben a versenyszámban adódott legjobb eredménynek! A jégen a négyévszakos gumi, a futózott és a koros téli, valamint a két nyári abroncs alól is kicsúszott a talaj.
„Az eredményekből egyértelműen kiderül, hogy az öreg télivel és az újabb nyári gumival is esélytelen a jégen megállás. Mivel már néhány fokkal hidegebb idő is jelentősen rontja a nyári és a négyévszakos abroncsok képességeit, semmiképp sem érdemes halogatni a téli gumira váltást. Összegezve a tanulságokat kijelenthetjük, hogy nem ajánlott sem a nyári, illetve az 5 évnél idősebb téli gumi sem, de jeges úton a négyévszakosok is elhasalnak, itt kizárólag jó állapotú téli gumival van esélyünk” – összegezte a teszt eredményét Katona Mátyás, a Használtautó.hu autós magazinjának főszerkesztője
Összértékelés:
Continental WinterContact TS860 89,8% -nagyon jó
Vredestein Snowtrac 5 89,7% - nagyon jó
Goodyear UltraGrip 9 89,3% - nagyon jó
Michelin Alpin 6 88,8% - jó
Barum Polaris 5 88,1% - jó
Pirelli Cinturato Winter 86,9% - jó
Hankook Winter iCept RS2 W452 86,8% - jó
Nexen Winguard SnowG WH2 86,3% - jó
Toyo Snowprox S943 85,3% - jó
Nokian WR D4 84,4% - kielégítő
Firestone Winterhawk 3 84,3% - kielégítő
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (négyévszakos) 84,2% - kielégítő
Dayton DW510E 82,8% - kielégítő
Bridgestone Blizzak LM32 82,8% - kielégítő
Pirelli Cinturato P7 All Season Plus (négyévszakos) 82,6% - kielégítő
Vredestein Quatrac 5 (négyévszakos) 80,5% kielégítő
Infinity EcoZen 78,8% rossz
Bridgestone Weather Control A005 (négyévszakos) 78,5% rossz
Michelin CrossClimate+ (négyévszakos) 77,0% rossz
Laufenn LW31 I Fit 77,0% rossz
Kleber Quadraxer 2 (négyévszakos) 76,6% rossz
Kormoran Snow 74,3% rossz
Futózott téli gumi 72,5% rossz
Tesztgyőztes nyári gumi 67,9% rossz
Használt (5 éves) téli gumi 63,2% rossz
Használt (10 éves) nyári gumi 56,5% rossz