Tavaly tovább csökkent a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesülethez (NAKE) bejelentett autólopások száma. 2018-ban 182 lopást rögzítettek a 2017-es 199-cel szemben.
Az ORFK hivatalos számai 2018-ból még nem ismertek, de az eltűnt autókat kereső, és azok adatait nyilvánosságra hozó civil szervezet statisztikái – kisebb számok alapján ugyan, de – évről évre meglehetősen pontosnak bizonyultak eddig összevetve a rendőrség adataival.
NAKE munkatársai az ORFK-val ellentétben nemcsak a márkákról, hanem a modellekről is készítenek egy külön listát, ráadásul arról is vannak adataik, hogy az ország melyik településén mennyire aktívak a bűnözők, az autólopások egyértelmű központjának számító Budapestről például évről évre még kerületenkénti statisztikát is összeállítanak.
Az elmúlt 3-4 évben látványosan növekedett a külföldről behozott használt járművek száma. Megfigyelhető, hogy mikor két éve rengeteg 3-as BMW-t hoztak be az országba, ez a típus volt a legkeresettebb a tolvajok körében is, majd mikor 2018-ban már Ford Focusból érkezett be a legtöbb használtan, nem meglepő módon Ford Focusok ellopásáról kapta a legtöbb bejelentést a NAKE.
Nyilván nem azonos a két sorrend, de sok esetben hasonlóak az előre-hátra mozgások. Íme, a modellek lopásszám szerinti sorrendje tavalyról:
- Ford Focus – 15 bejelentett lopás
- Škoda Octavia – 11 lopás
- Volkswagen Polo – 9 lopás
- Opel Corsa – 7 lopás
- Volkswagen Passat – 7 lopás
- Volkswagen Golf – 6 lopás
- BMW 3-as – 5 lopás
- Toyota Auris – 5 lopás
- Ford Mondeo – 4 lopás
- Audi A3 – 3 lopás
- Ford Transit – 3 lopás
- Toyota Corolla – 3 lopás
- Suzuki Swift – 3 lopás
- Peugeot 508 – 3 lopás
- Volkswagen Touran – 3 lopás
A márkák sorrendjében is sokkal inkább az importhoz idomul a lista, mint az országban ténylegesen futó autók számához. A KSH szerint ugyanis Opel, Suzuki, Volkswagen, Ford és Renault a forgalomban lévő autók száma szerinti sorrend, és az átlagéletkor 14,5 év körüli. Az ellopott autók márka szerinti listája 2018-ból mégis a frissen behozott autókéval mutat nagyobb hasonlóságot. Tavaly használt Volkswagenből érkezett az országba a legtöbb, ebből jelentették be a legtöbb lopást is.
- Volkswagen – 33 bejelentett lopás
- Ford – 27 lopás
- BMW – 16 lopás
- Škoda – 13 lopás
- Toyota – 13 lopás
- Opel – 12 lopás
- Suzuki – 8 lopás
- Renault – 8 lopás
- Peugeot – 6 lopás
- Audi – 5 lopás
- Nissan – 5 lopás
- Seat – 5 lopás
- Mercedes – 3 lopás
- Citroën – 3 lopás
- Smart – 3 lopás
Budapest a legveszélyeztetettebb része az országnak, a 182 bejelentett autólopásból 134 itt történt. Budapesthez képest ugyanakkor vidéken annyira elenyésző a járműlopás, hogy a NAKE-hoz befutott településenkénti 3-4 bejelentéssel dobogóra lehet kerülni. Íme, az élmezőny:
- Budapest – 134 bejelentett lopás
- Budaörs – 4 lopás
- Székesfehérvár – 4 lopás
- Győr – 3 lopás
- Pécs – 2 lopás
- Szigetszentmiklós – 2 lopás
- Siófok – 2 lopás
A főváros kerületeinek 2018-as listája meglepetést hozott: a dobogón szinte mindig a XI, a XIV., és a III. kerület áll, ám tavaly csak a 2-4. helyre kerültek, mivel a II. kerület ugrott. a lista élére. Abban nincs változás, hogy a belső kerületekre – ahol sűrűbb a kamerahálózat, és ahonnan hosszabb idő kijutni a városból – alig jellemző a lopás.
- II. kerület – 18 bejelentett lopás
- XI. kerület – 17 lopás
- III. kerület – 16 lopás
- XIV. kerület – 11 lopás
- XIX, kerület – 9 lopás
- XVIII. kerület – 9 lopás
- XX. kerület – 9 lopás
- XII, kerület – 8 lopás
- XVI. kerület – 6 lopás
- IV. kerület – 5 lopás
Érdekesség, hogy a Ladák és Trabantok sincsenek biztonságban, mivel egyre nehezebb alkatrészt találni hozzájuk. Ezeket a járműveket manapság már főként hobbiautóként használják tulajdonosaik.