Hiába a sok téligumiteszt, ahol rendre kiderül, hogy milyen tudást ad egy nyári gumi télen, hiába a rengeteg közlekedésbiztonsági felhívás, az idei Téligumi Kommandó - nem reprezentatív - eredménye szerint az autósok csaknem ötöde nem az évszaknak megfelelő abroncsokkal autózik. Ráadásul több mint harmaduk 5 évnél idősebb gumikat koptat. Ez a kettő együtt csúszós, havas, jeges körülmények között végzetes lehet.
A felmérést három helyszínen, valamivel több mint 100 autó abroncsát ellenőrizve végezték. Ennek eredményeképp kiderült hogy az autók 82 százalékán téli, 3 százalékán télen is megfelelő(nek mondott és vélt) négyévszakos, míg 15 százalékán nyári gumiabroncs található.
Talán ennél is aggasztóbb, hogy a gumik 38 százaléka 5 évnél idősebb, ami a téli abroncsoknál már komoly kompromisszumot jelent.
Az olcsóbb, budget abroncsok aránya minden eddiginél jelentősebb, 48 százalékos a felmérés szerint, míg az átlagos profilmélység 5,6 mm, ami arányaiban jobb, mint a legutóbbi, 2017 decemberi szemlekor. Érdekesség, hogy Budapest területén a legjelentősebb a nyári és négyévszakos arány, s az átlagos profilmélység is messze elmaradt a Dunakeszin és Szentendrén tapasztaltaktól.
Sajnálatos, életből kiragadott példa, hogy van szülő, aki a havas úton nyári gumis autóval vitte óvodába gyermekét. Ezzel persze a legnagyobb baj az, hogy az autó védettségén kívül esők, például a közlekedő gyalogosok életét veszélyezteti leginkább.
A Kommandón felül a januári csapadéknak köszönhetően valódi hóban is megmutatták azt, hogy miért is fontos a téli gumi, vagyis egy újabb gumiteszt is született. Az persze igaz, hogy a műgyantás, téli körülményeket szimuláló őszi mérés a lehető legjobban sztenderdizált, de a Nonstopgumi és az Autonavigátor csapata nem tudott ellenállni a friss hónak, így kivittek hét garnitúrányi abroncsot a mogyoródi Tanpályához, hogy megmutassák, mennyire veszélyes a nem az évszaknak megfelelő gumiabroncs.
A havas fékezési teszt nem hazudtolta meg a műgyantásat, a legrövidebb (15,8 méteres) fékút a korábbi teszt szerint is legjobbnak bizonyult Continental téli gumival adódott, a Michelin Alpin 6 minimális lemaradással követte, s a nyáron is kiváló CrossClimate+ is meglepően jól szerepelt - vadonatúj garnitúrájával 1 méteres többletet sem adott a 40 km/óráról indított havon fékezésnél.
Ugyanakkor az előbbi egész éves gumimodell alig több mint egy éve használt garnitúrája a legjobb téli által adott féktáv csaknem dupláját adta, amivel csupán a (télre senkinek sem ajánlott) használt nyári guminál bizonyult jobbnak.
“A valódi hóban végzett teszt ismét kiválóan megmutatta, hogy téli körülmények között csakis valódi téli gumival ajánlott útnak indulni, hiszen még a négyévszakos garnitúrák is jelenthetnek kompromisszumot. Fontos továbbá, hogy 5 év után ajánlott az abroncsok cseréje. A mérések szerint érdemesebb az utóbbit tartani, mint egy-egy prémiummárkához ragaszkodni. A teszteket persze érdemes megnézni, s akár a dobogóról, vagy a mezőny elejéről választani. Örök igazság, hogy egy korrekt gumigarnitúra ára mindig szerényebb, mint a legkisebb koccanás helyreállítási költsége, ráadásul a nem megfelelő abroncson akár életek is múlhatnak. Ezért is elszomorító látni a hóban is nyári gumival autózókat, akik egyértelműen ön- és közveszélyesek” – mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autós magazinjának (Autónavigátor.hu) főszerkesztője. A részletes teszt itt érhető el.