A lap szerint októberre befejeződhet az átszervezés, miszerint a Volánbusz láthatja el a vidéki tömegközlekedést. A szakszervezeti vezetők szerint a változtatással az a probléma, hogy még a korábbi, 2015-ben induló átalakulás sem zárult le teljesen, ugyanis a regionális társaságoknál jelenleg is jelentősen eltérnek a bérek. A Budapesten és Pest megyében működő Volánbusznál a legmagasabbak a bérek, míg az Észak-Magyarországon működő közlekedési társaságnál a legalacsonyabbak, azonban a többi régióban is eltérő pótlékrendszer működik, amit az egyesülés előtt még egységes szintre kell hozni.
2015-ben hozták létre a jelenleg is működő, 7 regionális busztársaságból álló rendszert. Korábban a 24 szervezetből álló Volán csoport látta el a tömegközlekedéssel kapcsolatos feladatokat, most ismét a Volánbusz égisze alatt egyesülne a vidéki autóbuszos személyszállítás.
Az átalakítást azzal indokolják, hogy a magasabb színvonalú szolgáltatást és a hatékonyabb működést így tudják garantálni az utazóközönségnek. A lap szerint a 2015-ös átalakítás is ugyan ezen indoklás alatt futott. A Népszavának a Közlekedő Tömeg Egyesület szakértője elmondta, hogy az előző változtatást is 3 éves előkészítő munka előzte meg, a jelenlegi átalakulást pedig lényegesen rövidebb idő alatt - októberig - kell végrehagyni.
Az új szervezet az egyik legnagyobb állami vállalat lesz, a Volánbusz dolgozóinak tervezett létszáma 20 ezer fő lesz. Mivel jelenleg 18 ezren dolgoznak a közlekedési társaságoknál (részmunkaidősökkel együtt) a jelenlegi rendszerben, valószínűleg létszámbővítésre lehet számítani. Jelenleg sok feladatot külsős cégek látnak el, ezért sok olyan munkát is vissza akarnak rendelni a Volánbuszhoz, amelyet a 2015-ös átszervezés során kiszerveztek. A Népszava cikke szerint ezek a kiszervezések nem működtek költséghatékonyan.
Mivel a külsősök beolvasztása is csak ezer fővel növelné a létszámot, további munkaerőhiánnyal nézhet szemben a létrejövő vállalat, de az autóbuszvezetői pozíciók bombabiztosnak tűnnek a közeljövőben, elbocsátásokra nem kell számítani.
Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok egyik vezetője azt mondta a lapnak, hogy "a fővárosi székhelyű busztársaságnak három régiós egysége lesz: egy a nyugati országrészben, várhatóan szombathelyi központtal, egy másik a keleti országrészben szolnoki centrummal, a harmadik pedig Budapesten és az agglomerációban működik majd."
Az eddigi, évi 50-100 új járművet azonban kevésnek tartják a buszállomány megújítása szempontjából a szakszervezeti vezetők. Azt is lehet már tudni, hogy a Volánbusz Zrt. vezetői egyértelművé tették, hogy idén már nem lesz béremelés az év eleji 5 százalékos növelés után. A Közlekedési Munkástanácsok jövőre 14-15 százalékos béremelést szeretne elérni, a bérkülönbségek kiegyenlítése mellett.
Fotó: MTI/Máthé Zoltán