Hivatalosan is kátyubirodalom lettünk: az utak fele "rossz" minősítést kapott

HelloVidék 2019. július 30. 10:00
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. nem csinál nagy titkot abból, hogy az országos közúthálózat állapota hagy némi kívánnivalót maga után. 2018 végén az országos hálózat 50,6 százaléka kapta meg a leggyengébb "rossz" minősítést, 10,9 százalékuk pedig "nem megfelelő" jelzőt kapott – írja a Napi.hu.

Habár Magyarország úthálózatának csak egy kis részét adják az állami tulajdonú országos közutak, a forgalom 75 százaléka ezeken zajlik. Ez egy 32 070 kilométer hosszú hálózat, amely része közel 1200 kilométer autópálya, 312 kilométer autóút, közel 7 ezer kilométernyi első és másodrendű főút, 18 ezer kilométernyi összekötő út, 4500 kilométer bekötőút, valamint számos csomóponti ág, vagy a gyorsforgalmi utak pihenő útjai.

2005 óta az országos hálózat hossza 1260 kilométerrel bővült. Ebből a növekedésből 560 kilométerrel részesedtek az autópályák, főleg 2010 előtt, 186 kilométerrel az autóutak, javarészt 2015-2016 között. A főutak hossza mintegy 700 kilométerrel bővült, bár ez nem minden esetben jelent új utat, mivel 2013-2014 között az összekötő és bekötő utak hossza nagyjából annyival csökkent, mint amennyivel a főutaké nőtt, így itt vélhetően fejlesztésről lehetett szó.

Az utak minőségéről a Magyar Közút oldalán 2013-tól érhetők el adatok, a cég évente felméri a burkolat állapotát, az egyenetlenséget, a nyomvályúsodást és a teherbírást. Az utakat 5 kategóriába sorolják: jó, megfelelő, tűrhető, nem megfelelő és rossz. Ezen kívül néhány százaléknyi útról nincsenek adatok.

Burkolat

A legrosszabb számok a burkolat minőségével kapcsolatban érkeztek: 2018 végén az országos hálózat 50,6 százaléka kapta meg a leggyengébb "rossz" minősítést, 10,9 százalékuk pedig "nem megfelelő" jelzőt kapott. Ez a két kategória 61,5 százalékot tesz ki, de 2013-tól nézve is 60,6, illetve 64,5 százalék között szóródott.

Az utak 17,5 százaléka jó, vagy megfelelő, érdekes, hogy 2017-ben a nem mért utak aránya 0,6 százalékról 1,6 százalékra emelkedett, amely bár nem nagy, amikor 1-2 százalékpontos változásokat mérnek, lehet jelentősége. Az utak fennmaradó 19,7 százalékának állapota tűrhetőnek lett minősítve.

Egyenetlenség

Az utak fele tartozik a legjobb két kategóriába egyenetlenség szempontjából, és 35-36 százalékuk a két legrosszabba. Ez lényegében 2013 óta változatlan.

Nyomvályú

Nyomvályú szempontjából az országos közutak 82,5 százaléka jónak mondható, 7,2 százalékuk pedig megfelelő. Egy majdnem 90 százalék, amely minimális javulást jelent a 2013-as 88,3 százalékhoz képest.

Teherbírás

Igen szélsőséges a helyzet az utak teherbírásánál, ugyanis a legjobb kategóriába 44,8 százalékuk tartozik, míg a legrosszabba pedig 31,1.