Október elején kezdte meg a KÉSZ Csoportba tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. az egykori luxusgőzös, a Szőke Tisza mentőakcióját. A hajó kiemelésére több szakértő is tett már javaslatot az elmúlt években, de senki sem tudta garantálni, hogy a gőzöst épségben kiemeli. Idén október 5-én a rendkívül alacsony vízállás lehetővé tette, hogy a MA-HARD Vízépítő szakemberei hozzákezdjenek a hajó kimentéséhez.
A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft., hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére.
Sokak álma, hogy a Szőke Tiszát újra régi fényében, felújítva kerüljön vissza a vízre. Ez egyelőre csak álom marad, hiszen nem tudjuk, hogy milyen állapotban, vagy egyáltalán sikerül-e egészben kiemelni a partra a 200-250 tonnás hajótörzset. A Szőke Tisza víz feletti részét még az Alapítvány tulajdonába kerülése előtt szinte teljesen szétdarabolták, ellopták. Az viszont, hogy a gőzös ennyi viszontagság után még mindig úszik, már most bizonyítja, hogy kivételes alkotásról van szó, megérdemli, hogy mindent megtegyünk azért, hogy megmentsük. A parton, a kárfelmérés után fog kiderülni, hogy mennyire súlyos a helyzet, a Szőke Tisza jövőjéről csak ezután érdemes komolyan gondolkodni
- mondta el Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora.
Az ügyvezető azt is hozzátette, hogy az elmúlt években nagyon sokan készítettek terveket a hajó kiemelésére, azonban a legtöbben arra jutottak, hogy egészben technikailag szinte lehetetlen kivenni a vízből a Szőke Tiszát. Ennek ellenére jelenleg a gőzös egyben úszik a Tisza vizén, a mentésben közreműködő szakemberek folyamatosan felügyelik, amíg a partra vontatáshoz szükséges engedélyek meg nem érkeznek.