Új autópálya épül Magyarországon: már elkezdték kisajátítani a földeket

Steiner Petra   
  Megosztom
Új autópálya épül Magyarországon: már elkezdték kisajátítani a földeket

2019 a nagy infrastruktúra-fejlesztések éve volt, számos rendkívül balesetveszélyes szakasz felújításába, hiánypótló gyorsforgalmi utak megépítésébe és vasúti vonalak korszerűsítésébe kezdtek, amelyek jelentősen megkönnyítik a magyarországi autósok és vonattal közlekedők életét. Összeszedtük az év legjelentősebb fejlesztéseit, valamint azokat a folyamatban lévő projekteket, amelyek várhatóan a következő évektől teszik gyorsabbá és biztonságosabbá a közlekedést.

Az összes idei beruházás közül egyértelműen kiemelkedik az M44-es Tiszakürt és Kondoros közötti teljesen új szakasz, amelynek fontos elemét képezi a mintegy 450 méter hosszú új Körös híd. A Kondoros és Békéscsaba közötti rész hatvan százalékos készültségnél tart, valamint ezzel párhuzamosan a Tiszakürt-Lakitelek közötti etap építése is folyamatban van. A még két építés alatt álló ütem átadását követően az M44-es 62 kilométer hosszú gyorsforgalmi útszakasznak köszönhetően 25 perccel lerövidülhet a Budapest és Békéscsaba közötti közlekedés, amilyen nagyságú gyorsforgalmi út megépítésére 2002 óta nem volt példa Magyarországon.

Szintén az ország keleti felében vehették birtokba az autósok a 338. számú főút Nyíregyháza nyugati elkerülőjét, amely tehermentesítette a megyeszékhelyet az eddigi nemzetközi kamion- és teherforgalomtól. A Jász-Nagykun-Szolnok megyei megyeszékhely megközelítését segítő fejlesztés, az M4-es gyorsforgalmi út egy újabb három kilométeres része és egy közlekedési csomópont készült el Albertirsától Abonyig. Bár az idén átadott útpálya csekély részét képezi a teljes fejlesztésnek, mégis nagy hatással lesz a környéken élők mindennapjaira, mert ezáltal a 4-es számú főút, amely Magyarország leghosszabb és legbalesetveszélyesebb közútja, jelentős kamionforgalommal terhelve, megkerülhetővé válik az M4-es használatával.

Az ország északi megyéjében, Nógrádban is örülhetnek az autósok, szeptemberben adták át a 21-es főút két új szakaszát, amivel az M3-as autópálya és Salgótarján között már végig kétszer két sávon lehet közlekedni. A Pest megyeiek legnagyobb örömére átadták a forgalomnak az M2-es gyorsforgalmi út Budapest és Vác közötti szakaszának 2x2 sávos pályáját közel 20 kilométeres szakaszon, amely így tehermentesíti a környező településeket (Dunakeszi, Göd, Sződliget, Csörög, Sződ, Vác, Fót) az áthaladó forgalomtól, és biztonságosabbá teszi a térségben élő mintegy 250 ezer ember közlekedését.

Jelenleg is zajlanak a felújítások az M1-es autópálya Budapest és Hegyeshalom felé vezető oldalakon, összesen 71 kilométernyi szakaszt újítanak fel Tatabánya és Budapest között, amely munkálatok a tervek szerint egészen 2020 végéig elhúzódnak, de a kátyútenger jelző 2019-ben is sokat kopott a munkálatoknak köszönhetően. Idén ősszel átadták az M7-es autópálya egy új csomópontját, amellyel közvetlenül elérhetővé vált a Balatonakarattyát és Balatonkenesét megkerülő 710-es főút, így várhatóan a főszezonban a Balaton északi partjára igyekvők miatt eddig kialakult több kilométeres forgalmi torlódások problémája enyhülhet.

A 67-es főút Kaposvárt és Látrányt elkerülő utak közötti szakaszának jelentős részét már birtokba vehették az autósok, amely javítja a Balaton és Kaposvár közötti közúti kapcsolatokat, illetve tehermentesíti a környező településeket - számoltunk be róla pár hete. A még hátralévő több mint 13 kilométernyi szakasz Kaposfüred és Látrány térségében viszont csak 2021-re valósulhat meg a tervek szerint. Jól haladnak a munkálatok az M70-es autóút 2x2 sávossá bővítésénél, amely gyorsforgalmi egészen a szlovén határig fut, javítva ezzel a két kelet-európai ország közötti autóforgalmat. A beruházás keretében 9 új hidat építettek és 5 eddig használtat újítottak fel, amely fejlesztést várhatóan még idén decemberben igénybe vehetnek a nyugati határszakaszon autózók.

Jelentős fejlesztések a vonatközlekedésben

Nemcsak a sztrádán és közúton közlekedők élete vált könnyebbé a 2019-es évvel, több vasúti szakaszon is korszerűsítették a már meglévő pályákat és fejlesztették a tömegközlekedés eszközrendszereit. Borsod megyében júliustól élvezheti az utazóközönség a Mezőzombor-Sárospatak-Sátoraljaújhely közötti felújított, villamosított szakaszt, amely beruházás nyomán a jövőben várhatóan a Sátoraljaújhely és Budapest közötti menetidő akár egy órával lerövidülhet, amennyiben a teljes, fővárost és zempléni megyeszékhelyet érintő fejlesztés a végéhez ér.

Tovább folytak idén is a munkálatok a Kelenföld-Pusztaszabolcs vasútvonalon, ahol idén került feloldásra az utazóközönség életét 15 hónapig megnehezítő teljes vágányzár Százhalombattától északra. A beruházás befejeztével várhatóan csökkenni fog a nyugat-dunántúli vonatok menetideje, így a baranyai megyeszékhely és Budapest közti „távolság” is lecsökken a 2020-as év végére. Szintén folynak a munkálatok a Budapest-Hatvan vasúti szakaszon, ahol a 80-as vonalon idén egy 27 kilométeres kétvágányú, felújított részt adtak át, amely Gödöllőt és Hatvant köti össze; a felújítások azonban az előbbi vonalszakaszhoz hasonlóan egészen 2020 végéig elhúzódnak.

Várva várt fejlesztések a jövőben

Várhatóan a következő év közepén adhatják át az Észak- és Dél-Komáromot összekötő új Duna hidat, amelynek idén decemberben emelték be az utolsó pályaelemét. A magyar-szlovák határ által kettészelt településen készülő új beruházás nemcsak a már meglévő híd forgalmát fogja csökkenteni, de ezáltal jelentős teherforgalmi útvonal is létesül a két ország között. Az egyik legnagyobb beruházás az M85-ösön, Csorna II. - Sopron-kelet - Fertőrákos csomópont között épülő új vonal építése is folyamatban van, ennek egy kis, 5 kilométeres szakasza várhatóan még idén elkészül Nagylózs és Sopron-kelet között, de a beruházás egészen 2024-ig eltart az előzetes tervek szerint. A megvalósítás négy szakaszon párhuzamosan zajlik, a beruházás végső célja pedig, hogy Sopront bekösse a gyorsforgalmi érhálózatba, tehermentesítse a város nyugati részét, valamint biztosítsa a közeli osztrák határszakasz jobb elérhetőségét.

Több jelentős forgalmú útszakasz négysávosítása is elkezdődött: már az idén megkezdték a Debrecen és Hajdúsámson közötti vonal kiépítését, ebből idén a hajdúsámsoni elkerülőt adták át, emellett pedig 2020 első negyedévében a 83-as főút Győr-Pápa szakaszának is nekiláthatnak. A nyugati országrészben az M4-es autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki közötti szakaszának 2x2 sávosítása is elkezdődött, ennek átadására a kivitelezők szerint 2020 harmadik negyedévében lehet számítani, amennyiben a romániai oldalon is kész lesz a sztráda folytatása. Szintén készülőben az M30-as 2x2 sávos autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakasza, várhatóan a beruházást 2022-től vehetik majd igénybe az autósok, amelynek részeként a Tornyosnémeti és a szlovák határtól Kassa felé vezető R4-es autópálya közötti szakasza már 2018 januárjától használatban van.

2019-ben is folytatódtak az M25-tel Egert a gyorsforgalmi érverésbe bekapcsoló beruházás kivitelezési munkálatai. A projekt részét képező 3-as főút korrekciós szakaszát az idén ősszel átadták át, az utolsó, déli ütem befejezése pedig a tervek szerint 2020 nyarán várható, onnantól kezdve pedig már a Heves megyeik közlekedése is jelentősen javulhat. Idén is folytatódott Somogy és Zala megyék összeköttetését javító M76-es autóút építése, ám a projekt jelenleg még csak gyerekcipőben jár.

Elkezdődött a területek felvásárlása az M6 autópálya Bólytól a horvát határig (Ivándárda) vezető nyomvonalán, valamint az előzetes régészeti feltárás is megkezdődött a szakaszon - írtuk még augusztusban. Az országos viszonylatban is nagy jelentőségű sztrádaszakasz kivitelezése a kormányhatározat értelmében 2020. március 31-én kezdődik.

Az autópályával kapcsolatban 2016-ban környezeti hatástanulmány készült. A projekt környezetvédelmi és építési engedélyt kapott. A kiviteli tervek az engedélyek előírásainak megfelelően készültek. A tervezett autópálya hatásterületén a zajterhelés szintje az előírt határérték alatt marad, a lippói szerb temetőnél védelmet biztosító többszintes növénytelepítés valósul meg az út és a temető között. A hatástanulmány és a tervek eredményeképpen természetvédelmi terület nem válik érintetté. Öt helyen épül vadátjáró, a vízi élőhelyek védelme érdekében az autópályáról levezetésre kerülő csapadékvizek tisztítására négy helyen tisztító műtárgy kerül beépítésre. A teljes autópályaszakaszon vadvédelmi kerítés létesül

– tájékoztatta szerkesztőségünket Kiss Boglárka, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) szóvivője.

Az M7-es autópálya holládi lehajtójától 5,6 kilométernyi hosszú szakasz, amely magába foglalja egy, a Zala folyót átívelő híd megépítését is, várhatóan 2020 nyarára készül el, de a projekt fennmaradó részei egészen 2022-ig vagy akár tovább is eltarthatnak. A magyar halálútként is emlegetett M15-ös felújítása jövő tavasszal fejeződhet be, amelynek során az M1-es autópálya és a rajkai határátkelő közötti szakaszt négysávossá bővítik, valamint hét műtárgyat is megépítenek, köztük a MÁV Hegyeshalom-Budapest és a GYESEV Rajka-Hegyeshalom vasútvonal feletti felüljárókat, valamint egy, a Lajta folyó felett átívelő hidat.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

útfejlesztés

autópálya

autópálya felújítás

autópálya építés

útépítés

infrastruktúra

infrastruktúra-fejlesztés