Globálisan 90,3 millió személyautót adtak el tavaly, szemben az előző évi 94 millióval. A három legnagyobb piacon, az Egyesült Államokban, Kínában és az Európai Unióban 2,1 millió elektromos vagy hibrid autót értékesítettek, ez minimális növekedés 2018-hoz képest, míg a benzines és dízeles járművekből 56 millió talált gazdára az előző évi 59 millió után, derül ki a Hirado.hu cikkéből.
Az európai autópiac visszaesését a szigorodó környezetvédelmi előírásokkal magyarázzák szakértők.
Az elektromos autózás gyors elterjedésébe vetett bizalom történelmi magasságokba repítette a lítium árát 2018 januárjában, azóta azonban lejtmenet tapasztalható. A vártnál lassabban terjedtek el ezek a típusú járművek, miközben a kitermelés növekedése letörte az árakat. Elemzők szerint a túlkínálat még 2021-ben is megmaradhat, ami nyomás alatt tarthatja az árakat. Ez kedvező a gyártóknak, mivel az akkumulátorok költségének legnagyobb részét a nyersanyagok teszik ki.
Autóipari szakértők szerint az évtized közepére érhetik el az elektromos autók árai a hagyományosakét,
ami lendületet adhat a piacnak.
Éves viszonylatban több mint háromszorosára emelkedett a ródium ára az árupiacon, és az év eleje óta közel 70 százalékos a növekedés. Ilyen gyors ütemű emelkedést ritkán látni. A drágulás elsődleges oka, hogy Európában és Ázsiában egyaránt szigorodtak a károsanyag-kibocsátási normák. A ródiumot a dízel- és benzines autók katalizátoraihoz használják. A ródium mellett a palládium 70 százalékát autóipari katalizátorgyártók használják fel, míg a platinánál ez az arány csak 40 százalék körüli. Utóbbit inkább a dízeleknél használják. A platina ára a Volkswagen-botrány után kezdett csökkenni, mert a piac attól tartott, hogy az emisszió-hamisítási botrány miatt az autókereslet a dízelmeghajtásúakról a benzinüzeműekre tevődik át. Ez be is igazolódott.
Az árak elszabadulása hozzávetőleg 18 milliárd dollárral csökkentette az autógyártók nyereségét.
A magasabb költségeket általában a fogyasztókra hárítják. A tőzsdei fellendülést a spekuláció is fűti. Elemzők azt is hozzáteszik, hogy a katalizátorok a tolvajok egyik kedvelt célpontjaivá váltak a magas költségek miatt.
Címlapkép: Getty Images