Magyarországon ritkán látott útépítési technológiával újult meg a győri Jókai utca kátyús és felgyűrődött burkolata. Ez az útszakasz a buszközlekedés és a nehézgépjárművek forgalma miatt extrém terhelést kapott, amelynek hatására nyomvályúk alakultak ki. A felújítás során kiemelt szempont volt, hogy hosszú távon se alakulhassanak ki újabb kátyúk és gyűrődések. A különleges anyag amellett, hogy ellenáll a nagy terhelésnek, gyorsan bedolgozható, a kivitelezés után pedig 48 órával már használható felületet képez.
Az utca hosszabb szakaszán, a Zechmeister utca és Szent István út között közműcsere, majd út- és járóburkolat felújítás is zajlott, amely során új közvilágítási hálózat is épült. Az elmúlt években az útszakasz a fokozott buszforgalomnak és nagy terhelésnek köszönhetően elhasználódott, törések, repedések és kátyúk keletkeztek rajta. Az útszakaszt novemberben adták vissza a közlekedőknek.
A felújítás során a kivitelezők a Baumit Bitucem habarcsának használatával alakították ki az útburkolatot.
Az eljárás előnye, hogy az anyag az aszfaltrétegbe bedolgozva ellenáll a vegyi anyagoknak, a buszok és nehézgépjárművek okozta terheléseknek, és hosszú távon sem alakulnak ki kátyúk és nyomvályúk.
Az előnyök közé tartozik, hogy gyorsan bedolgozható anyagról van szó, amely 48 óra kötési idő után már terhelhető útfelületet hoz létre.
A megoldás lényege, hogy a kivitelezés során először a szokottnál kevésbé tömör, nagy hézagtartalmú aszfaltburkolatot kell létrehozni, majd az így kialakult felső kopó aszfalt rétegbe kell becsorgatni a szürke színű folyékony állagú habarcsot. Ez az anyag kitölti a hézagokat, így egy félmerev, az időjárásnak és a forgalomnak ellenálló burkolati réteg jön létre, amit ha nem simítanak le, akkor nagyon magas utazáskényelmet biztosít. Az újonnan létrejött útburkolat rugalmas, mint az aszfalt és formatartó, mint a beton.
Címlapkép: Getty Images