A fejlesztések a Dunántúlon elsősorban a Pécs—Szombathely, a Pécs—Kaposvár—Győr, a Baja--Székesfehérvár, a Győr—Veszprém, a Budapest—Kaposvár; a keleti országrészben a Budapest—Békéscsaba—Lőkösháza, Miskolc—Hidasnémeti, Debrecen—Püspökladány és az Eger—Szilvásvárad viszonylatokon hoznak jelentősebb változásokat.
Mintegy harminc vasútvonalon hozott az utasok számára jól érzékelhető változást a 2020. december 13-án bevezetett új menetrend, számos vonalon csúcsidőben több vonat közlekedik a pálya- és járműfejlesztések eredményeként és csökkente a menetidők is.
A MÁV és a Volánbusz integrációja révén több térségben is összehangolt vasúti és buszos csatlakozások létesültek, melyek a közösségi közlekedési rendszer versenyképességét javítják. A korábbinál gyorsabb és magasabb színvonalú szolgáltatással az autós közlekedésnél is kényelmesebb eljutást biztosít a MÁV-START számos viszonylaton.
A Volánbusz az autóbusz-járatok menetrendjét a változó vasúti közlekedési rendhez igazítja, biztosítva ezáltal az átszállási kapcsolatok zavartalan kiszolgálását, az eljutási lehetőségek fenntartását, illetve bővítését. A fejlesztések eredményeképpen a Dunántúlon már több InterRégió viszonylat biztosítja a nagyvárosok közötti gyors eljutásokat, a korábbinál jelentősen gyorsabban.
Homolya Róbert, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy tavaly nyáron fordulóponthoz érkezett a közösségi közlekedés. A MÁV-Volán integráció, a vasúthálózati- és járműfejlesztések révén korszerűbb szemléletet lehetett hozni a közösségi közlekedés szervezésébe. Új vonat- és buszjáratokkal, menetrendi kiigazításokkal, kedvezőbb csatlakozásokkal, tarifális változtatásokkal és modern jegyértékesítési rendszerrel egyre több térségben vesszük fel a versenyt az egyéni, autós közlekedéssel szemben.
Legfrissebb áprilisi menetrendmódosításkor tucatnyi vonalon lépünk előre, hogy még többen válasszák a MÁV-Volán-csoport járatait. De nem állunk meg: a Tisza-tóhoz és Göcsejbe május 1-jétől bővül, javul a vasúti szolgáltatás, már előkészítés alatt áll a balatoni térséget érintő elő-, fő- és utószezoni menetrend. Ősztől, valamint a decemberi menetrendváltástól további jelentős fejlesztésekkel készülünk Budapest elővárosi hálózatán és vidéki vonalakon is.
Dunántúli járatokat érintő módosítások
Győr—Veszprém viszonylat
Győr és Veszprém között, az ország egyik legszebb vasútvonalán új menetrend szerint, minden korábbinál sűrűbben közlekednek a vonatok Pannonhalma, a festői Cuha-patak, Zirc és Eplény érintésével. Hétköznap a délelőtti időszak kivételével kétóránként, hétvégéken pedig egész nap kétóránként indulnak a vonatok, Veszprémben pedig csatlakoznak a Bakony InterCity-hez, a Göcsej InterCity-hez, Győrben a Budapest felől, felé közlekedő Budapest—Bécs közötti EuroCity-khez. Győr és Bakonyszentlászló között a kétóránkénti vonatokon felül sűrítővonatok is közlekednek, alkalmazkodva a Győrbe munkába és iskolába járók utazási igényeihez. Számos vonaton lesz megtalálható nagy befogadóképességű kerékpárkocsi, így a bicikliszállítás is megoldott a kerékpározni vágyók számára a térségben.
Szolgáltatásfejlesztés Kaposvár térségébenA MÁV-START 2020-ban is több olyan fejlesztést hajtott végre, amelyek Kaposvárt és a környező településeket érintették. Április 11-től újabb módosítás lép hatályba, amely által a korábbinál gyorsabb, magasabb színvonalú és versenyképesebb szolgáltatást nyújt a térségben. Budapest és Kaposvár között naponta három pár közvetlen InterCity közlekedik, amelyek áprilistól csaknem 10 százalékkal olcsóbban vehetők igénybe: az InterCity kocsikban egységesen, viszonylattól és távolságtól független, a menetjegy mellé megváltott 300 forintos helyjeggyel lehet utazni, a vonatban közlekedő nem InterCity minőségű kocsikat pedig gyorsvonati pótjegy váltása nélkül lehet ezentúl igénybe venni. A kaposvári InterCity-k áprilistól megállnak Szakály-Hőgyész állomáson is autóbuszos csatlakozást kínálva Hőgyész felé, a menetidejük ennek ellenére nem növekszik.
2020 decemberétől Helikon InterRégió néven új vonat köti össze Kaposvárt számos balatoni, nyugat- és észak-dunántúli városokkal, Fonyóddal, Balatonfenyvessel, Keszthellyel, Tapolcával, Sümeggel, Celldömölkkel, Pápával és Győrrel. A modern, alacsonypadlós Desiro motorvonatok egész nap kétóránként közlekednek Kaposvár és Győr között. Áprilistól naponta egy vonatpár, illetve egy pénteki vonat hosszabb útvonalon, Győr és Pécs között közlekedik mindkét irányban, ezáltal a dél-dunántúli régióból a Balaton könnyen elérhetővé válik. Egész évben naponta közlekednek vonatok Pécs és Kaposvár, valamint Pécs és a Balaton (Fonyód) között a rövid eljutási idejű Helikon IR vonatokkal. A kisebb utasforgalmú megállóhelyek forgalmát személyvonatok biztosítják, melyek a kaposvári utazási igényekhez (iskolába és munkába járók) alkalmazkodva közlekednek.
Budapest―Győr―Hegyeshalom
Bővül és meghosszabbodik Győr környékén, munkanapokon reggel az elővárosi közlekedés Hegyeshalom felé. A munkanapokon reggel közlekedő két új Győr―Hegyeshalom viszonylatú (Győrből 5:16-kor és 6:18-kor induló) vonat átszállási lehetőséget biztosít Ausztria felé.
Szombathely—Pécs
A Szombathely–Zalaszentiván–Nagykanizsa–Barcs–Pécs viszonylaton a menetrendi módosítás után kétóránként közlekednek az új Pannónia InterRégió vonatok, így a járatsűrűség a korábbi kétszerese lesz. A megállási rend módosításával, és a pályakarbantartások hatására a menetidő Szombathely, illetve Nagykanizsa és Pécs között csaknem 25 percet csökken. Az új Pannónia InterRégió vonatokkal Szombathelyről Pécs 4 óra 5 perc alatt lesz elérhető.
A fejlesztés hatására Szentlőrinc, Barcs, Szigetvár, Darány és Pécs közötti eljutások is számottevően javulnak. Az egész napos kétóránként járó vonatok a korábbinál jelentősen sűrűbben, és jobb menetidővel közlekednek. Barcs és Pécs között a menetidő átlagosan 10 percet csökken, így a két város közötti menetidő 1 óra lesz.
A Pannónia InterRégió vonatokban modern, légkondicionált és alacsonypadlós Desiro motorvonatok közlekednek, melyek a korábbi szerelvényekhez képest jelentősen jobb utaskomfortot biztosítanak majd, így a vasúti szolgáltatás versenyképessé válik a térségben.
A korábbi eljutási lehetőségek számának biztosítása mellett lehetőséget ad egyes vonatok kiváltása a Pannónia InterRégió vonattal, az érintett vasútvonalak menetrendjét pedig az interrégiós járathoz igazítja a vasúttársaság.
Baja–Szekszárd–Székesfehérvár
InterRégió-járatok a DunántúlonSzintén április 11-től a korábbinál sokkal gyorsabb és sűrűbb lesz a vasúti kapcsolat Baja és Székesfehérvár között. A Baja–Szekszárd–Sárbogárd–Székesfehérvár viszonylaton kétóránként közlekednek az új Gemenc InterRégió vonatok, az utat 2 óra 38 perc alatt teszik meg. Az újonnan hatályba lépő menetrendmódosítással megszűnnek a több órás napközbeni és hétvégi vonatmentes időszakok, és egész nap könnyen megjegyezhető, ütemes szolgáltatást nyújt. Sárbogárdon a Gemenc InterRégió vonatok és InterCity között kétóránként biztosított lesz az átszállás Budapest és Pécs felé. A Gemenc InterRégió vonatok alkalmazkodnak a Székesfehérváron tanulók és dolgozók utazási igényeihez, a reggeli 8 órás munkakezdésre el lehet jutni Nagydorog, Cece, Sárbogárd és Belsőbáránd felől. Nagydorognál autóbuszos ráhordás is segíti az utazókat. Sárbogárd és Decs között a munkanapokon közlekedő sűrítővonatok közlekedése kis mértékben változni fog. A fejlesztés turisztikai szempontból is előnyös, mert több turistaútvonal elérhetősége javul: Szekszárdnál a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra és az Alföldi Kéktúra, Pörbölyön a vonatok mindegyike megáll, így a Gemenci erdő könnyebben elérhetővé válik; Baján az Alföldi Kéktúra szakaszhatárát lehet elérni.
Az új menetrenddel egyidőben a napi egy pár Baja és Budapest közötti közvetlen expresszvonat megszűnik, azonban az eljutások száma bővül az új menetrenddel. A vasárnaponként Baja és Budapest között közlekedő Sugovica expresszvonat közvetlen kapcsolatként továbbra is megmarad.
A vonatokkal a Szekszárd és Székesfehérvár közötti út 1 óra 55 perc alatt tehető meg, Budapest InterCity átszállással 1 óra 59 perc alatt érhető el Szekszárdról. A vonatokkal a Székesfehérvár és Pécs közötti utazás 2 óra 30 perc alatt lehetséges kétóránként. A Gemenc InterRégió vonatok modern, komfortos, légkondicionált és alacsonypadlós Desiro motorvonatokból fognak állni, így a vasúti szolgáltatás versenyképessé válik a térségben.
A MÁV-Volán-csoport összehangolásának köszönhetően a térségben egyes buszbérleteket a vasúti járatokon is elfogadják, ezáltal az utasok rugalmasan választhatnak a két közlekedési mód közül.
Új megállás és csatlakozások a Dombóvár—Bátaszék—Baja vonatoknál
Áprilistól a Dombóvár—Bátaszék—Baja vonalon újra megállnak a vonatok Mórágyon is, ezáltal a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra szakaszhatár megközelíthetősége javul a túrázók számára. A vonatoknak Dombóváron csatlakozásuk lesz az InterCity-khez Budapest felől, illetve felé, Bátaszéken pedig a Gemenc InterRégió vonatokhoz Szekszárd, Sárbogárd és Székesfehérvár irányába.
Észak-Magyarország
Miskolc—Szerencs
A Keleti pályaudvar—Miskolc—Nyíregyháza—Debrecen-Szolnok—Nyugati pályaudvar között közlekedő úgynevezett kör InterCity vonatokat pót- és helyjegy nélkül igénybe lehet venni a Miskolc és Szerencs közötti szakaszon, ezáltal növekszik a felár nélkül igénybe vehető vonatok száma.
Miskolc―Hidasnémeti
Az autóbuszos és vasúti menetrendek finomhangolása keretében egyes vonatok menetrendje módosul, ezáltal több lesz az eljutási lehetőség és kedvezőbb csatlakozások állnak az utasok rendelkezésére. A Kassa és Budapest közötti, Hidasnémetiből 6:26-kor induló (IC189-es számú) Hernád-Zemplén InterCity Novajidrányban is megáll, ezáltal beérkező autóbuszjáratról csatlakozást biztosít a Miskolcra munkába, iskolába járók számára. További két vonat pár perccel későbbi közlekedtetésével szintén kedvezőbb csatlakozást biztosít a vasúttársaság.
Miskolc―Bánréve―Ózd
Az utasok igényeit, kéréseit figyelembe véve több vonat áll meg Sajóecsegen, Sajókeresztúron, a Bánrévei Vízmű megállóhelyen, Pogonyipusztán, Sajókazán, Vadnán és Dubicsányban. Egy reggeli vonat útvonala meghosszabbodik, Putnok helyett Ózdról indul.
Észak-Alföld
Budapest—Cegléd—Szolnok—Debrecen—Záhony
A tavaly októberben Püspökladány és Debrecen közötti szakaszra bevezetett menetrendi struktúrán az utazási igények jobb kiszolgálása érdekében kedvezőbb indulási időket alakított ki a vasúttársaság:
Püspökladányban csatlakozást biztosítanak a Biharkeresztes felé közlekedő vonatokhoz. A módosítással összefüggésben a kényelmes átszállás érdekében kis mértékben változik a menetrend a Püspökladány―Biharkeresztes vonalon is.
A menetrend módosításának köszönhetően Kabán javulnak, rövidülnek az autóbuszos csatlakozási idők.
A Budapest, illetve Szolnok felől érkező vonatok debreceni 15 perces tartózkodási idejének 10 percre csökkenésével gyorsul az eljutási idő a Debrecenen átutazók számára.
A menetrend finomhangolásának köszönhetően javul a vonatok eloszlása Püspökladány és Nyíregyháza között.
Tiborszállás―Mátészalka
A lakossági igények figyelembe vételével módosul az esti vonatok menetrendje Tiborszállás és Mátészalka között, ennek köszönhetően kedvező eljutás biztosítható a 19 óra után hazautazóknak és a 21 órás munkakezdésre igyekvőknek is. Péntekenként pedig a távolsági utasok számára is kedvezőbb eljutás áll rendelkezésre.
Dél-Alföld
Budapest―Szolnok―Békéscsaba―Lőkösháza
Az InterCity-járatok IC kocsijaiban a korábbi, távolságalapú IC pót- és helyjegy helyett egységesen 300 forintos helyjegyet kell váltani és megszűnik a pótjegy, a vonatok gyorsvonati részében pedig felármentesen, azaz pótjegy megváltása nélkül utazhatnak az utasok. Ezáltal mintegy 10 százalékkal csökken a távolsági utazások útiköltsége. Másrészt a Budapest—Cegléd—Szolnok (100a) vonal áprilistól késő őszig tartó felújítás idejére kedvező alternatív lehetőség áll az utasok rendelkezésére Budapest és Szolnok között.
A menetrendet javító kisebb intézkedések az utazási igényekhez igazodnak:
A Budapest-Keletiből 8:10-kor Békéscsabára induló InterCity vonat útvonalát Lőkösházáig hosszabbította meg a vasúttársaság, ezáltal új eljutási lehetőség nyílik a Békéscsaba―Lőkösháza vonalszakaszon utazóknak.
Több vonat indulási ideje és a vonatok gyomai tartózkodási ideje változik, ezáltal korábbi érkezést biztosítva az utasoknak Békéscsabára.
Kedvezőbb eloszlású eljutási lehetőségek biztosítása érdekében egyes vonatok megállási rendje megváltozik a vasútvonalon.
Mezőtúr—Orosháza—Battonya és a Kiskunfélegyháza—Orosháza
A Mezőtúr—Orosháza—Battonya és a Kiskunfélegyháza—Orosháza vonalakon bevezetendő menetrendmódosítással kedvezőbb eljutást biztosít a vasúttársaság a Szentesre munkába utazóknak Orosháza felől. Ezzel párhuzamosan megszűnik a 37350 és 37450 sz. vonatok közlekedése hétvégi és ünnepnapi közlekedési rendben Nagyszénás és Orosháza között.
Több turisztikai célpont lesz könnyebben elérhető vasúton
Budapest—Vác—Szob
A turisztikai időszakban a kirándulók igényeihez igazodva április 17-től hétvégén és ünnepnapokon új, gyorsított vonatok közlekednek a Nyugati pályaudvar és Szob között. Ekkortól négy pár hétvégeken és ünnepnapokon közlekedő személyvonat a jelenlegi meghosszabbított Budapest—Vác―Szob útvonal helyett csak Budapest és Vác viszonylatban közlekedik.
Eger, Szilvásvárad
Az Egerbe, Szilvásváradra kirándulóknak kedvezőbb eljutást kínál a MÁV-START áprilistól. Ennek előzménye, hogy 2020 októbere óta Budapest és Eger között már óránként közlekednek az Agria InterRégió vonatok, melyek a két város közötti utat 1 óra 50 perc alatt teszik meg. A fejlesztéshez kapcsolódva módosul az Eger–Szilvásvárad vasútvonalon a négy pár vonat menetrendje is, a személyvonatok az Agria InterRégió vonatokhoz csatlakozva közlekednek. A reggeli és késő délutáni vonatpár október 24-ig jár. Könnyebbé válik a fővárosból Szarvaskő és bélapátfalvai cementgyár megállók megközelítése, amelyek az Országos Kéktúra bélyegzőhelyei. Szilvásvárad-Szalajkavölgybe kirándulók eljutási lehetőségei is kedvezőbbé válnak.
Címlapkép: Getty Images