Erről is szól a tanévkezdés: nagyon figyeljünk oda a gyerekekre

HelloVidék 2021. augusztus 25. 12:00
Szeptemberben remélhetőleg fizikai jelenléttel kezdődik az oktatás az iskolákban, így különösen a tanintézmények környékén újra nagy nyüzsgésre és megnövekedett forgalomra számíthatunk. Rengeteg szülő viszi reggelente autóval gyermekeit, sokan pedig biciklivel, rollerrel vagy gyalogosan közelítik meg iskolájukat. A biztonságos tanévkezdés érdekében az Országos Mentőszolgálat szóvivője, Győrfi Pál, és a Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője, Tomin István ad tanácsokat.

A tanévkezdés egyszerre izgalmas és sok veszélyt magában rejtő időszak, amely kiemelt baleseti kockázatot is jelent: az iskolák környékén számtalan izgatott és talán emiatt figyelmetlenebb gyerekkel találkozhatunk, és munkába siető szülőkkel, akik igyekeznek az iskolához minél közelebb parkolóhelyet találni. Az iskolák közelében általában vannak gyalogátkelőhelyek, melyeket autósként fokozott figyelemmel kell megközelítenünk. Fontos felkészülni az előre nem látható eseményekre is, hiszen a nagy sietségben sokan az autók között, a gyalogátkelőhelytől távolabb próbálnak meg átvágni az úttesten. Az ilyen kiemelt helyeken a maximum 30 km/h-s sebességhatár betartása mellett minden figyelmünket összpontosítsuk a vezetésre.

Az eredmények szerencsére a balesetek tekintetében sokat javultak, az Európai Közlekedési Tanács 2021. június 16-án közzétett jelentéséből például az látszik, hogy 2020-ban az Európai Unióban 17,4%-kal csökkent a közúti balesetben elhunytak száma, Magyarországon ez az érték 37,3%. Az Európai Bizottság célul tűzte ki, hogy a közúti balesetben elhunytak száma 2010 és 2020 között a felére csökkenjen, ám ez 2020-ig sajnos nem teljesült. Az Európai Unió előirányozta, hogy 2030-ra a jelenlegi felére csökkenjen a halálos áldozatok, valamint a súlyos sérültek száma, 2050-re pedig azt várja, hogy teljesen balesetmentessé váljon a közlekedés.

Hogyan tanítsuk meg gyermekeinket a közlekedésre

Az iskolai közlekedési oktatás, a korosztályonkénti gyakorlati programok egyre inkább elterjednek – például 2019 óta létezik a Közlekedő kisokos című kiadvány is az iskolai oktatáshoz, és az Európai Bizottság is szorgalmazza a közúti közlekedésbiztonság tantervbe történő beépítését. A legnagyobb felelősség azonban továbbra is a szülőkre hárul, hogy a gyermekek már felkészülten, a közlekedés szabályainak ismeretével felvértezve kapcsolódjanak be a közlekedésbe. Győrfi Pál segít nekünk abban, hogy mit tehetünk szülőként a gyermekek felkészítéséért.

Négy gyermek apukájaként is állíthatom, hogy érdemes újra és újra átbeszélni a gyerekekkel a leggyakoribb közlekedési veszélyforrásokat, és a helyes magatartást. Jó ötlet előre együtt végigjárni az iskolához vezető útvonalat és elmondani, hogy miért veszélyes körültekintés nélkül, vagy egy busz takarásából lelépni az útra. Fel kell hívni a gyerek figyelmét arra is, hogy ha fülhallgatóval zenét hallgat, vagy elektromos autó érkezik, nem fogja hallani a motor zúgását és máris megtörténhet a baj. Rossz látási viszonyok között sokat segíthetnek a ruházaton, vagy az iskolatáskán elhelyezett fényvisszaverő csíkok is.

- hangsúlyozza Győrfi Pál.

A biztonság a legfontosabb, készítsük fel autónkat

Sofőrként ugyanakkor a mi felelősségünk is a hatályos KRESZ előírások betartása, valamint, hogy műszakilag kifogástalan állapotú gépjárművel közlekedjünk. A tanszerek beszerzése mellett ezért fordítsunk kellő figyelmet az autónk felkészítésére is. Olyan rutin karbantartási feladatokról van szó, amik apróságnak tűnnek, mégis döntően meghatározhatják, hogy egy veszélyes helyzetben uralni tudjuk-e a járművet. Tomin István, a Hankook szakértője szerint a gépjármű felkészítése során vegyük sorra a legfontosabb teendőket:

  • Mindig az évszaknak megfelelő abroncsok legyenek autónkon.
  • Ellenőrizzük a guminyomást: a túl alacsony és a túl magas guminyomás egyaránt rontja az abroncsok tapadási képességét. A csökkent tapadás azt jelenti, hogy az időjárási körülményektől függetlenül nő a fékút. A féktávolságot az abroncsok kopása is befolyásolja: kopott gumikon drámaian romlik a jármű kezelhetősége és megállni is jóval nehezebb vele.
  • Ellenőrizzük a gumi kopásszintjét: a kopásszintet a rendőrség is fokozottan ellenőrzi. Honnan tudjuk, hogy az abroncs már nem biztonságos? Erre szolgál az abroncs hosszanti barázdáiban található kopásjelző (Tread Wear Indicator, TWI ami a minimális 1,6mm elérését jelzi). A profilmélység a nyári gumiknál biztonságosnak ítélt 3 mm (!) fölött kell, hogy legyen.
  • Amennyiben bármilyen sérülést, repedést, vágást, dudort vagy más elváltozást látunk az abroncson, forduljunk azonnal szakemberhez, aki a szükséges javítást vagy abroncscserét elvégzi.
  • Ha új abroncsot szereltetünk fel, mindenképpen centríroztassuk.
  • Abroncscsere esetén 6 évnél idősebb abroncsot már ne szereltessünk fel, a használatban lévő abroncsok esetében pedig a gyártástól számított 10 éven belül mindenképpen javasolt a csere.
  • Legyünk körültekintőek vásárláskor, csak megbízható eredetű abroncsot válasszunk.
  • Ellenőriztessük a fékeket, a kopott fékpofák miatt jelentősen megnőhet a féktáv, ami balesetveszélyhez vezethet.
  • A szélvédőt indulás előtt tisztítsuk le és mindig legyen megfelelő mennyiségű ablakmosó folyadék a tartályban, mert a balesetmentes közlekedéshez elengedhetetlen, hogy megfelelően kilássunk az ablakokon.
  • Ellenőrizzük az olajszintet.
  • Mindig kapcsoljuk be a biztonsági övet, a gyerekeknek pedig válasszuk ki a testtömegüknek és magasságuknak megfelelő gyerekülést vagy ülésmagasítót, hogy biztonságosan utazhassanak.

A közúti balesetek megelőzése kapcsán a legfontosabb feladatunk azt megérteni, hogy milyen sok múlik rajtunk, a személyes döntéseinken. Ha az autónk megfelelő műszaki állapotban van és betartjuk a KRESZ-t, akkor nagyon sokat tettünk gyermekeink és a közlekedés valamennyi résztvevőjének biztonságáért.

Címlapkép: Getty Images