A turizmus teljesítmény várakozások indexe (a szálláshely-szolgáltatásban vendégéjszakák számát, a vendéglátásban a vendégek számát, az egyéb turisztikai szektorban tevékenységtől függően a vendégek/ügyfelek/foglalások számát méri) plusz 7 pontra emelkedett 2022 augusztusában, így az előző hónapokhoz hasonlóan meghaladta a GKI EU számára készülő konjunktúrakutatásában mért szolgáltatási szektor indexét (mínusz 6 pont), valamint a nemzetgazdasági átlagot is (mínusz 2 pont). A turizmus egyes alszektorai közül a szálláshely-szolgáltatásban és az egyéb turisztikai szektorokban átlagot meghaladó (+11, illetve +16 pont), míg a vendéglátásban ennél alacsonyabb és negatív (-8 pont) az index.
Az elemzés szerint a következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 30 százaléka növekedést vár a vendégéjszakák számában (utóbbiak kétharmada jelentős növekedést), 50 százalékuk stagnálást, és 20 százalékuk vár visszaesést.
A vendéglátásban működők 20 százaléka vár vendégforgalom növekedést, míg 42 százalék stagnálást, 38 százalékuk pedig visszaesést vetít előre.
A vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest javult, plusz 12 ponton állt augusztusban. Júliushoz képest azonban 8 ponttal csökkent a mutató értéke. A mutató értéke a legalacsonyabb és negatív a vendéglátásban, mínusz 8 pont, míg plusz 13 pont a szálláshely-szolgáltatásban, illetve plusz 27 pont az egyéb turisztikai szektorban. A létszám kategóriák közül egyedül a 15 főnél többet foglalkoztató cégek üzleti helyzete romlott az elemzés szerint.
A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest plusz 4 ponton állt az év 8. hónapjában, ami azt mutatja, hogy nagyon lassú ütemben, de nőtt a kereslet a turisztikai ágazatban igényelt munkaerő iránt. A következő három hónapra mínusz 3 pontot mértek, ez alapján a cégek nagyon kis mértékben, de csökkentik a munkaerőállományt. Ez a szezonális hatások miatt (a nyári főszezon végeztével) természetes - közölték.
A turisztikai cégek 79 százaléka áraik, 55 százaléka a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra.
Az árnövekedés átlagosan 15 százalékot, míg a működési költségek növekedése 27 százalékot tett ki. Vagyis a cégek nem hárították át az összes költségnövekedést a fogyasztókra, elsősorban a profitjuk rovására egy részét "lenyelték" - közölték.
Augusztusban a turisztikai cégek 35 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát, 59 százalékuk nem változtat az árakon, míg 6 százalék jelzett csökkentést.
Utóbbi 5 százalékponttal alacsonyabb, mint júliusban. A szálláshely-szolgáltatásban már a szezonkezdetkor lezajlottak az áremelések, ezért mindössze 25 százalékos az emelést tervezők aránya, miközben a vendéglátásban főként az élelmiszerárak emelkedése miatt 56 százalék, míg az egyéb turisztikai szektorokban 26 százalék tervez emelni. A turisztikai cégek 31 százaléka a közelmúltban is emelt árat és a közeljövőben is emelni fog - jelezték.
A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen dolgozta ki a turizmus konjunktúra indexet, amely idén április óta havi gyakorisággal méri az ágazatban a konjunktúra várható alakulását, információt nyújtva ezzel a várható trendekről.
Címlapkép: Getty Images