Kiugró, több mint 51%-os növekedést tapasztalt a Szeged- Budapest vonalon az Oszkár telekocsi szeptember 11 és 13 között, pont akkor, amikor pályakarbantartó munkálatok miatt vonatok helyett pótlóbuszok kezdtek el közlekedni Szeged és Kiskunfélegyháza vonalán. Az ezt megelőző hét első három napjához képest másfélszeresére nőtt a foglalások száma, több mint 1500 utas választotta az átszállás nélküli megosztott autózás lehetőségét a vonatpótlás helyett. A cég az utasszám további növekedésére számít ezen a szakaszon az elkövetkező két hónapban.
Pályakarbantartás miatt vonatpótló buszok közlekednek Kiskunfélegyháza és Szeged között 2023 szeptember 11-től, írta a Mávinform. A munkálatok várhatóan két hónapig tartanak, így az utasok azonnal más, regionálisan elérhető alternatív utazási módszerek felé fordultak.
A hivatalos menetrend szerint egy kiskunfélegyházi átszálással 2 óra és 40 perc a menetidő annak, aki Szegedről Budapestre szeretne eljutni vonattal. Mivel a pótlóbuszok Szeged-Rókus állomásról indulnak és oda is érkeznek, a legtöbb Szegedre igyekvőnek ez további kényszerű utazási időt jelent, így érthető, hogy sokan egyéb utazási lehetőségeket is számításba vesznek. Telekocsival például Szeged belvárosából legtöbbször két órán belül elérhető a legnépszerűbb budapesti ki- és beszállóhely, a Népliget
– mondta Prácser Attila, az Oszkár telekocsi alapítója.
Legutóbb a 2019-es Budapest-Hatvan-Miskolc vonatpótlás alatt volt ilyen mértékű hirtelen forgalomnövekedés a belföldi telekocsizás életében. Az utasok visszajelzései alapján a kiemelkedően magas foglalásszám oka akkor is az átszállás nélküli utazás lehetősége volt.
Az cég adatai alapján a 2007-es kezdetektől szinte folyamatosan a Szeged és Budapest közötti útvonal a legforgalmasabb, csak a már korábban említett miskolci vonatpótlás alatt csúszott a második helyre ez az útszakasz. A két nagyvároson kívül a főváros és Pécs, Debrecen, valamit Nyíregyháza között telekocsiznak a legtöbben Magyarországon. A lakosságszám alapján talán meglepő lehet, de Mátészalka, Fehérgyarmat és Vásárosnamény is előkelő helyen végzett a forgalmi toplistán.
Az adatok alapján azt látjuk, hogy a tömegközlekedés ideiglenes vagy akár hosszabb távú zavaraira a telekocsizó közösség rendszerint önszerveződéssel reagál. Az egyre növekő üzemanyagárak mellett a szabad helyek megosztása elsősorban gazdasági döntés az autósok részéről, hiszen az autónk helyeinek megosztásával egy-egy utazás ára akár negyedére is csökkenhet. Felméréseink és tapasztalatink szerint szintén fontos ösztönző a közösségi vetülete a telekocsizásnak, sokszor kellemes társaságban, jó hangulatban gyorsabban eltelik az utazási idő
– vélekedett Prácser Attila.
A 8 legforgalmasabb magyarországi telekocsi viszonylat 2023.09.11 – 13 napokon, és a megelőző hét forgalmához viszonyított változás:
- Budapest-Szeged 51,04%
- Budapest-Miskolc -2,10%
- Budapest-Nyíregyháza -1,80%
- Budapest-Pécs 19,01%
- Budapest-Debrecen -12,69%
- Budapest-Fehérgyarmat -19,79%
- Budapest-Mátészalka 20,34%
- Budapest-Hajdúnánás 31,25%
Címlapkép: Getty Images