Az ősz beköszöntével jelentősen megváltoznak az időjárási körülmények, amik fokozott körültekintést igényelnek minden sofőrtől. A vizes, csúszós utak és a romló látási viszonyok olykor még a gyakorlott sofőrök számára is óriási kihívást jelentenek. Ahhoz, hogy alkalmazkodjunk a megváltozott körülményekhez, érdemes felkészíteni az autónkat már időben az őszi-téli szezonra.
A biztonságos vezetéshez a jó vezetési rutinon kívül, elsősorban az kell, hogy megfelelően karban legyen tartva az autónk. Az őszi autó ellenőrzéseket érdemes időben elvégezni, ha nem akarunk utólag mélyen a zsebünkbe nyúlni. Az alábbiakban adunk néhány tippet azzal kapcsolatban, hogy mire érdemes odafigyelni ebben az időszakban. A témában a Magyar Autóklub munkatársát, Czibulya Sándort kérdeztük.
Ellenőrizzük a világítást
Czibulya Sándor szerint fontos ellenőrizni időben, hogy az összes világító berendezés jól működik-e, valamint kiemelten figyelni kell a hibajelző lámpára is. Ha azt tapasztaljuk, hogy valamelyik lámpa rossz, cseréljük/cseréltessük ki minél előbb. Ha nem vagyunk biztosak magunkban vagy nem tudjuk, hogyan kell kicserélni az izzót, kérjünk segítséget.
Az őszi hónapokban a reggelek és az esték már sötétebbek, mint nyáron, így elengedhetetlen a megfelelő működő lámpa azért, hogy a többi autós is jól lásson minket, illetve, hogy mi is tisztán lássunk az utakon
- hívta fel a figyelemet.
Sok múlik a gumikon
A gumik állapota rendkívül fontos, ezért mindig győződjünk meg arról, hogy megfelelő a guminyomás és hogy jó-e a futófelület mélysége. A gumiabroncsok nyomása a hűvösebb időjárás miatt lecsökken, ezért érdemes azt a tankolásnál ellenőriznünk.
Plusz 7 fok alatt már annyira megkeményedik a nyárigumi, hogy elveszti a tapadását. Nem is a mintázatuk alapján, hanem a gumi összetétele miatt nem fognak már úgy tapadni már az utakon, mint korábban
- mondta a szakember.
Ha a gumiabroncsokon a kopás jelét látjuk, érdemes kikérni a szakember segítségét, ugyanakkor a legtöbb gumin manapság már van kopásjelző. A hivatalos minimális gumiabroncs mélység 1.6 mm személyautóknál.
A taxikra, és más szolgáltatókra ugyanakkor más előírás vonatkozik. Ezeknél a futófelületnek legalább 3 mm-nek kell lennie, hogy lehetővé tegye a legjobb tapadást és a biztonságos közlekedést a nedves, vizes úton
- tette hozzá Czibulya Sándor.
Bár Magyarországon nem kötelező a téligumi használat érdemes mindenképpen lecserélnünk a gumiabroncsainkat a hidegebb hónapokra. A téligumik lehetővé teszik ugyanis az optimális tapadást és kezelhetőséget. Azért is megéri téli gumira váltani, mivel amikor már kissé hűvösebb az időjárás, akkor nem csak biztonságosabb lesz az autónk és a járművünk, hanem spórolhatunk az üzemanyaggal is, illetve a környezet felé sem bocsájtunk ki annyi káros anyagot.
Legyen feltöltve az akkumulátor
Ha nem akarunk lerobbanni az utakon akkor csakis teljesen feltöltött akkumulátorral érdemes nekivágni a hideg időnek. A zord időben eltérő, hogy az akkumulátornak mennyi energiára van szüksége az induláshoz, illetve a haladáshoz.
Összességében teljesen változó, hogy átlagosan mennyit bír ki egy aksi, mivel minden autónál eltérő lehet az élettartam
- hívta fel a figyelmet Czibulya Sándor.
Az akku állapotát mindig képzett szakemberrel ellenőriztessük, aki megállapítja, ha az elem cserére szorul. A szerelő többek között feltudja mérni a korrózió jelenlétét az akkumulátor kivezetésénél vagy a kábel végénél, ugyanis ez befolyásolja az akkumulátor működését.
Az ablaktörlőkön, és az ablakmosó folyadékon se spóroljunk
Az esős, nyálkásabb időjárás miatt kulcsfontosságú, hogy megfelelő minőségűek legyenek az ablaktörlő lapátok. Ezek az alkatrészek általában csak 1-2 évig jók, így, ha nem cseréltük a közelmúltban, akkor feltétlenül váltsunk még őszi esős idő előtt.
Fontos, hogy a gumipengék kellően rugalmasak legyenek. A repedt lapátok könnyen megkarcolhatják a szélvédő felületét. Valamint az is fontos, hogy az szélvédőre fagyott jeget se az ablaktörlővel, mivel a lapátok ebben az esetben is megsérthetik az ablak felületét.
A gumiabroncshoz hasonlóan az ablakmosó folyadékot is érdemes évszak szerint cserélni, és télen fagyálló verziót használni. Érdemes téli, fagyálló folyadékot használni, mivel a nyári, alacsony fagytűrő képességgel rendelkezőknél fennállhat a veszély, hogy a megfagyó folyadék szétrepeszti a tartályt és a szivattyút.
Győződjünk meg az olaj és a levegőszűrő állapotáról
A motorolaj a motor működése közben elhasználódik, egyszerűen nem képes ellátni már a feladatát, ezért bizonyos időközönként ki kell cserélni. Az olaj olaj tisztaságát az olajpálca segítségével tudjuk a legkönnyebben felmérni. A szennyezett, darabos olaj nem tesz jót a motornak, így ebben az esetben feltétlenül szükséges az olajcsere.
Nyáron gyakran felhalmozódik a por és a pollen a levegőszűrőben. A piszkos szűrő csökkenti a légáramlást, a lóerőt és a motor teljesítményét. Az ősz remek alkalom arra, hogy az autónak egy kis friss levegőt adjunk. Ellenőrizzük mindig a légszűrő tisztaságát is a megfelelő működés érdekében. Ha túl poros és koszos, cseréljük ki.
Jelentősen megdrágultak a szervízköltségek
Czibulya Sándor szerint az elmúlt 2 évben összességében 30 százalékkal drágultak meg a szervízköltségek. A növekvő költségek drágulása mögött számos tényező áll, elsősorban a forint-euró árfolyamának alakulása is nagymértékben befolyásolja az árakat mivel az alkatrészek külföldről jönnek be.
Jelentősen megemelkedtek az üzemanyagárak, a raktározási, és szállítási költségek is.
- tette hozzá Czibulya Sándor.
A szakembr szerint ha nem akarunk mélyen a zsebünkbe nyúlni érdemes időben megelőzni a lehetséges kiadásokat. Mint mondja, sokszor hajlamosak vagyunk egy legyintéssel elintézni a hibajelző lámpa felvillanását, mondván: lehet ezzel még menni. Ám, ha később megáll a motor annak a szervízelése sokkal többe kerülhet, mintha kicseréltünk volna időben az adott alkatrészt.
Címlapkép: Getty Images