Valóságos sártengerré vált a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő, a meder egy részén hatalmas iszapsziget keletkezett. Mindenki tisztában van vele, hogy kotorni kellene, pénz azonban régóta nincs rá.
A medencés kikötőben annyi iszap halmozódott fel, hogy szabályos iszapsziget képződött, amitől már nem tudnak kanyarodni a hajók.Az áldatlan állapot nem új keletű, most az alacsony dunai vízállás miatt lett még látványosabb - írja a Telex.
A kikötőnél a medret utoljára 2005-ben kotorták meg, akkor 150 méter szélessé vált ott a hajózható rész, így könnyen meg tudtak fordulni a vízi járművek. Ezután azonban a torkolat előtt akkor még kiszélesedő Mosoni-Duna újra lerakta itt a hordalékát, ez a rész folyamatosan töltődött, majd mostanra már csak egy kisebb sávban hajózható.
A lap azt írja, hogy a Mosoni-Duna és a Duna torkolatánál fekvő közforgalmú kikötőt 2022 nyarára alakították át medencéssé. Ez azt jelentette, hogy a Mosoni-Duna Győr felőli részét elzárták, a 28,5 milliárd forintból megépülő torkolati műtárgyra terelték a vizet, így a kikötőbe csak a Duna felől lehet behajózni. Ez a megoldás egyébként megtartja a folyót Győrnek, a Mosoni nem tud gyorsan elfolyni a mélyebben lévő Duna-mederbe.
A kiemelt kormányzati beruházás reményt adott, hogy annak keretében akár az iszapkotrásra is jut pénz, ugyanis már a Google-térképen felülről is látszik, hogy egy hatalmas sártenger a kikötői meder középső része, mely most, kisvizes időszakban megmutatta magát a parton sétálóknak is. Azt egyébként vízügyi szakemberek is hangsúlyozták korábban, hogy szükség lenne a kikötő kotrására, ám anyagiak híján a kivitelezésre nem volt lehetőség.
A torkolati mű tavalyi megépítése új helyzetet teremtett, de abba a projektbe nem sikerült „benyomni” a kotrást. Másik forrást kellene szerezni erre a munkára, ám egyelőre nem látszik, miből lesz pénz az iszapmentesítésre.
Címlapkép: Getty Images