A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a jogszabályi előírások szerint minden év november 10-én téli üzemmódra áll át. Az utakat tehát folyamatosan készítik fel zord időjárási viszonyokra. Na, de mi a helyzet az autósokkal? Mikor és miért történik a legtöbb baleset? Ennek jártunk most utána.
Bár az időjárás még javában az ősz jegyeit hordozza, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. november 10-én téli üzemmódra áll át. Így tehát 12 órás váltott műszakokban, 0-24 órában rendelkezésre áll, és ha az időjárás is úgy dönt, síkosságmentesít és hóeltakarít a kezelésébe tartozó 31 ezer kilométernyi közúthálózaton.
Amint kilátásban van az igazi tél, a társaság beszámol minden tervezett intézkedéséről és felszereléséről, addig is álljon itt egy pár adat a számok szerelmeseinek:
- A Magyar Közút 80 mérnökségén,
- 19 megyei és központi irányításán keresztül
- több mint 2600 munkatárs dolgozik idén a téli üzemben.
- Ehhez 709 hóekével felszerelt teherautó,
- 175 rakodógép és 124 hómaró is társul majd.
- Rendkívüli időjárási helyzetekben pedig országosan 651 úgynevezett lehívható munkagépet is bevethet majd a közútkezelő.
M5-ös autópálya is téli időszámításra kapcsolt
Az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. és az M5 Autópálya Üzemeltető társasága, az A-WAY Zrt. felkészítette karbantartó flottáját a téli üzemeltetésre, amely rendszeres útellenőri szolgálattal készen áll a téli időjárás kezelésére 2023. november 10-től. Az újhartyáni, a kiskunfélegyházi és a balástyai üzemmérnökségeken felkészítették és ellenőrizték a téli üzemeltetésben résztvevő gépeket és adaptereket.
A jogszabályokban előírt kötelezettségeiknek megfelelően teljesítik a téli üzemeltetés kapcsán előírt feladatokat. Az autópálya, valamint a karbantartó flotta is készen áll a téli évszakra. A dolgozók oktatása az üzemeltetési szabályzatnak megfelelően megtörtént. 2023. november 10-e és 2024. március 15-e között a folyamatos ügyeleti szolgálat biztosított. Az ügyeleti szolgálat időtartama az időjárás függvényében módosítható.
Az autópálya burkolatainak síkosság-mentesítésére a mérnökségek felkészültek, sótárolóinkban 7001 tonna nátrium-klorid és 18 tonna kálcium-klorid áll rendelkezésre. Minden mérnökségen 12 órás váltásban 1-1 fő vezetőügyeletes irányítja a szolgálatot, a gépkocsivezetők szintén 12 órás váltásban dolgoznak, míg a diszpécser- és útellenőri szolgálat a nap 24 órájában biztosítja a balesetmentes közlekedést. A balesetmentes és folyamatos közlekedés érdekében az Üzemeltető rendszeresen végez útellenőrzést a teljes úthálózaton, napközben kétóránként, 22 és 6 óra között pedig négyóránként monitorozza az autópálya állapotát.
A forgalombiztonság növelése érdekében térfigyelő kamerarendszer üzemel, amely a csomópontokban és a pihenőhelyeken folyamatos forgalomfigyelést tesz lehetővé. Az autópálya mentén található meteorológiai állomások 5 percenként automatikusan továbbítják az aktuális időjárási adatokat. Az Országos Meteorológiai Szolgálat 15 percenként frissülő, műholdfelvétellel kombinált felhőképes adatait az Üzemeltető társaság az egyes üzemmérnökségekhez tartozó autópálya-szakaszokra vonatkozóan követi. A bajba jutott utazók a két kilométerenként elhelyezett segélykérő telefonokon keresztül kérhetnek segítséget.
Rengeteg baleset elkerülhető lenne
Az is érdekelt minket, mi a helyzet a magyar utakon, mikor történik a legtöbb baleset. Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője a HelloVidéknek elmondta, ha a 10 évre visszamenő, havi bontású baleseti adataikat vesszük alapul, akkor megállapítható, hogy a téli időszakban kevesebb baleset történik, mint például nyáron és ősszel.
A téli időszakban is hasonló okok vezetnek a balesetekhez, mint az év más évszakaiban: gyorshajtás, elsőbbség meg nem adása, figyelmetlenség, illetve az, hogy sokan nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően közlekednek
- emelte ki Pécsi Norbert Sándor.
Sajnos a mai napig sokan vannak, akik nem cserélik le nyári gumijukat megfelelő állapotú téli abroncsokra. Már önmagában ezzel rengeteg baleset elkerülhető lenne. Ehhez még hó sem kell, hiszen más tapadása van egy nyári és egy téli guminak nulla fok közeli hőmérsékleten. Azt kell figyelembe vennie az autósoknak, hogy mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik a járművük az úttal, ezért kell minden évszakban kellő körültekintéssel vezetniük. A téli útviszonyok esetén való biztonságos közlekedéshez szükséges teendőket a másik csatolmányban részletezzük
- hívta fel a figyelmet a szakember.
Mit tehetnek még a sofőrök?
A balesetmentes közlekedés mindemellett a közlekedők felelősségteljes magatartásától és a gépjárműveik felkészültségétől is függ. A zavartalan téli közlekedés érdekében kérjük az autósokat, még jobban figyeljenek egymásra az utakon és téliesítsék gépjárműveiket. A biztonságos vezetés érdekében az autópályán közlekedőknek szükségük lehet a nyári időjárási viszonyok között megszokott utazási sebességük mérséklésére. Az extrém időjárási körülmények tovább nehezíthetik a karbantartó flotta téli munkavégzését.
A téli időszakban is az autósok türelmét és fokozott körültekintését kérik a szakemberk. Indulás előtt érdemes átnézni az Útinform honlapján található információkat, utazás közben pedig ügyeljünk a megfelelő követési távolság és a közlekedési szabályok betartására.
Címlapkép: Getty Images