Hamarosan még a dél-kínai Csangcsiacsie Nemzeti Park csodáját is lepipálja Sátoraljaújhely új giga kötélhídja. Ami üveg is meg nem is, mindenesetre a Nemzeti Összetartozás jegyében több mint 4 milliárdnyi közpénzből készült el. Turistalátványosságnak szánják, és évente legalább félmillió fizető vendégre számítanak. Apropó, mennyi idő alatt térülhet meg egy ekkora volumenű beruházás? Mennyire számít olcsónak vagy drágának az 5000 forintos jegyár rá? Ennek is próbáltunk utánajárni!
A zempléni város, a Nemzeti Összetartozás jegyében 4 milliárd forint közpénzt kapott arra, hogy megépítse a világ leghosszabb üveghídját a településhez tartozó Szár-hegy és a Várhegy között. Időközben az is kiderült, hogy Sátoraljaújhely új látványosságára 5000 forint lesz a fellépés, amelyet mikor máskor, mint jövő kedden, a Nemzeti Összetartozás Napján adnak át - minderről a Zemplén Kalandpark adott tájékoztatást a közösségi médiában. A híd egyébként egy 700 méter hosszú kötélhíd, amely nagyjából 4 milliárd 98 millió forintos támogatásból épül gyalogosok számára. Turistalátványosságnak szánják, évente legalább félmillió fizető vendégre számítanak. Az előzetes várakozásokban szereplő adatok alapján a HelloVidék most kiszámolta, mennyi idő kell egy ekkora volumenű beruházás megtérüléséhez, de annak is utánajártunk, a környéken hol mindenhol, és mennyiért juthatunk be egy extra élmény kínáló kalandparka.
Üveg is lesz, meg nem is
A Szár-hegy és a Várhegy között megépülő gigahíd ötlete még a 2020-as évek elején merült fel, akkoriban nyolcszázmilliós projektről beszéltek, amit a városi büdzséből és uniós forrásból finanszíroztak volna. Később a kormány a Tokaj-Hegyalja fejlesztésére szánt százmilliárdos költségvetésből jelölt ki 2,5 milliárd forintot egy olyan kötélhídra, aminek szélessége 1,2 méter, négy helyen pedig olyan átlátszó üveg járófelületet szakítja meg, ami az alatta elterülő táj látványát feltárja.
A hídra költött több mint 4 milliárdon felül a Kalandpark további hárommilliárd forintba került, abból épült az új libegő is, ami miatt több mint egy kilométer hosszan vágták ki az erdőt.
- írták róla.
Lehet, hogy mégsem ez lesz a világ legnagyobbja?
Miközben pedig a magyar világrekorder híd épült, a csehek felhúzták a világ leghosszabb gyalogosfüggőhídját, aminek a teljes hossza 721 méter. A csehországi függőhíd felfüggesztett része azonban a sátoraljaújhelyi polgármester egyik korábbi nyilatkozata szerint pár méterrel rövidebb, mint a magyar hídé.
Az általunk talált adatok szerint ez 696 métert jelent. A négyméteres dicsőség nekünk extra egymilliárd forintba fájt. A csehek hídja – mostani árfolyamon átszámolva – ugyanis csak 3 milliárd forintba került
– írta a 24.hu.
Egyébként az elmúlt években több hasonló híd is épült Európa-szerte. A németek 665 méteres hídja 1,7 milliárd, a portugálok 516 méteres hídja 900 millió, a svájciak 494 méteres hídja pedig 300 millió forintba került átszámolva.
Nem örültek a hídnak a völgyben élők, mégis megépül felettük a függőhíd
A Szárhegy, Májuskút, Szőlő és más, a tervezett híd alatt lévő utcák közel harminc lakója perközösséget alakított. Szerintük ugyanis a hatóságok az engedélyezésnél nem vették figyelembe, hogy nem egy lakatlan városrész, hanem egy házakkal teli völgy fölött lengedezik majd a függőhíd, ráadásul a terület egy része a Natura 2000-es természetvédelmi programmal védett.
A polgármesteri hivatal nem tartott sem közmeghallgatást, sem lakossági fórumot az ügyben.
A közigazgatási bíróság is elutasította a lakók keresetét, azzal érvelve, hogy a többségi települési érdek felülírja az ő kisebbségi álláspontjukat.
Ez egy borzadály. Ha felnézünk, mostantól nem a kék eget látjuk, meg a felettünk elrepülő rigókat, hanem ezt az ipari förmedvényt. Szívesen elköltöznék innen, de a házunk most már fele annyit sem ér mint korábban, így még itt, Sátoraljaújhelyen sem tudnánk venni belőle egy másfél szobás lakást. Annak idején azért vásároltuk a nyaralót, és alakítottuk át rendes összkomfortos családi házzá, mert csend volt és nyugalom, úgy terveztük, gyakran jönnek hozzánk az unokák, és azt képzeltük, itt fogunk majd meghalni is. Lehet, hogy így is lesz: ránk esik majd egy paneldarab fentről, vagy sörös üveggel fejbe hajít egy turista, hiszen már az építkezés alatt is le-leesett egy-egy alkatrészt, csődarab. Sőt, amikor az első nagy tartóhuzalt húzták ki, a hegy tetejéről a völgybe zuhant a 700 méteres horgony első harmada, még szerencse, hogy épp akkor nem volt alatta senki – fakadt egy nyugdíjas férfi Sátoraljaújhelyen, a Szárhegy és Várhegy között lévő völgy egyik utcájában.
- közölte a Népszavának egy helyi lakos.
Egy másik helybéli azt panaszolta a lapnak, hogy az építkezés idején tisztán lehetett lent hallani, miről beszélnek a munkások odafent.
El lehet képzelni, milyen lesz ugyanez akkor, amikor egyszerre akár háromszázan sétálnak majd végig
- közölte, majd hozzátette, nem lehet kiszámítani az emberek reakcióját, s nem tudni lesz-e szakképzett személyzet arra az esetre, ha a valaki a híd közepén a félelemtől pánikba esik, és mozdulni sem tud.
Vajon mennyi idő alatt térülhet meg egy ilyen beruházás?
Korábban egy hídépítő szakember a 24.hu-nak azt mondta: egy ekkora beruházás nagyjából 50 év alatt térül meg, nem véletlen, hogy nem magánvállalkozók veselkedtek neki hanem közpénzből finanszírozzák. Mint kiderült, a kivitelezésre 4 milliárd 98 millió 689 ezer 700 forint hazai támogatást kapott a város, uniós forrás nincs benne, s ezek szerint a tervezési és elkészítési költségek sem, amelyek szintén elérhetik a milliárdos tételt.
A Népszava megkérdezte Szamosvölgyi Péter polgármestert, milyen megtérüléssel számoltak a híd tervezésekor. A polgármester megerősítette, hogy évente körülbelül félmillió vendégre számítanak, de mivel akkor a jegyárakat még nem határozták meg, nem tudta megmondani, mennyi idő alatt térülhet meg a híd.
A HelloVidék most utánaszámolt. Ha hiszünk a polgármester jóslatának, és évi fél millió látogatóval számolunk, akkor
akár 2-3 év alatt megtérülhetne a beruházás.
5000 forintos belépőjegyekkel számolva egy év alatt 2,5 milliárd forint hasznon jöhetne össze, csak a belépőjegyek árából. Ha csak a fele összeg maradna meg tisztán – a többi elmenne marketing + működési költségre, akkor is pár év alatt bejöhetne a híd ára. Feltéve, ha tényleg ennyien lesznek kíváncsiak Magyarország gigahídjára – és ez a lelkesedés még több éven át fenn is marad.
Másrészt viszont - ez az évi 500 ezer ember - azt jelentené, hogyha minden nap át lehet gyalogolni a csodahídon, akkor naponta átlagban 1370 turista kell, hogy érkezzen Sátoraljaújhelyre, ez, mondjuk 8 órás nyitva tartással számolva azt jelentené, hogy minden egyes órában legalább 171 turistának kell a hídon gyalogolnia.
Azért arra is kíváncsiak lennénk, hogyan bírná el a város, a nemzeti park, és a környék ezt az íradtlannak tűnő terhelést!
@herczegkis Régen nem volt már rész de ez most annál fotogénebb?? Nagyon különleges és extrém ez a 700 méter hosszú függőhíd, nekünk nagyon tetszett! #Magyarország #hungary #magyarhelyek #legszebbhelyek #legszebbhelyekmagyarorszag #magyarorszag #budapest #kirándulás #túra #túrázás #utazás #25legfotogénebbhely #sátoraljaújhely #függőhíd ♬ eredeti hang - HERCZEG-KIS BÁLINT ?
Olcsó vagy drága az 5000 forintos rálépési díj?
Minden viszonyítás kérdése, egy biztos, az extrém kalandoknak megkérik az árát! Ahhoz képest például, hogy a bungee jumping - ha 600 méterről, egy helikopterből dobnak bennünket ki - 500 ezer forintba kerül, a nem is olyan sok egy extrém magas gyaloghídon 5000 forintért sétálgatni!
Az elmúlt években Magyarországon számos kalandpark nyílt - erről a HelloVidék nemrégiben itt írt - ha az ottani árakat elnézzük, a 4000-5000 forintos belépő teljesen átlagosnak számít. Magyarország egyik legizgalamassabb kalandparkjában, Kislődön, a Sobri Jóska Bakonyi Kalandparkban például ilyen árakkal találkozhatunk:
Sobri karszalag (családi hullámvasút, vr játéktér, extrém bringa, kalóz hajóhinta, szafari körhinta, új extrém mászófal, airbike, extrém hinta, drótkötélpálya, stb.)
- Előszezon: 7.500 Ft (Március-Június 14-ig)
- Főszezon: 8.500 Ft (Június 15 – Augusztus 31-ig)
- Utószezon: 7.500 Ft (Szeptember – November 3.)
Összehasonlításként azt is megnéztük, hogy a világ eddigi legnagyobb üveghídjára mennyi a rálépés
Magunk is meglepődtünk, de Kínában se sokkal drágább az ilyen extrém élmény. A Zhangjiajie Üveghídra, amely a világ leghosszabb és legmagasabb üveg aljú hídjának számít. (Hossza 430 méter, magassága 300 méter) látogatásának díja:
- Ticket A (csak a Nagy-Kanyon): 118 jüan (kb. 17 USD) 5886 FT
- Ticket B (a kanyon és az Üveghíd): 219 jüan (kb. 31 USD) 10732 Ft
- Ticket C (csak az Üveghíd): 138 jüan (kb. 20 USD) 6924 Ft
Cserébe a látvány sem rossz:
@caseyandserinda One of the most fun and memorable experiences we’ve had in China so far - especially the marble slides! You can slide down so fast and we were filled with much laughter and adrenaline! Definitely a must visit if you like these type of experiences when visiting 张家界 Zhang Jia Jie national park! #travelchina #china #zhangjiajie #glassbridge #attractions ♬ Chill Day - LAKEY INSPIRED
Az üveghídon túl is lesz még élmény: a szomszédban ott a Zemplén Kalandpark
A Kalandpark területén az év 365 napján síiskola működik, ezzel is segítve a vendégeket. Télen sípályák és műjégpálya várja a sportolni vágyókat, de ha nincs hó, akkor az ország leghosszabb és legszélesebb műanyag sípályáján lehet gyakorolni.
Itt található Közép-Kelet Európa leghosszabb téli-nyári bobpályája (2275 m) is. Egy abszolút biztonságos négy csövön rögzített bob kocsival történik a lecsúszás. Minden utas önállóan irányítja a bobot. A pálya adottsága, elhelyezkedése, szépsége felejthetetlen élményt nyújt.
A parkban található Magyarország legmagasabb beltéri mászófala is. Beltéri magassága 18 méter, kültéri magassága 20 méter.
Külön érdekesség még a Szár-hegy és Magas-hegy közötti 1036 méteres szakasz, amit nem csak üvegpanorámás zárt kabinban lehet megtenni. A kabinokban utazók a panoráma ablakokon kitekintve egy párhuzamos kötélzetet láthatnak, melyen az extrém kalandra vágyók 80 km/órás sebességgel egy átcsúszó kötélpályán is megtehetik a csaknem másfél km-es távot.
Árak
Bob
- Felnőtt 1 csúszás: 1 900 Ft
- Gyerek 1 csúszás: 1 500 Ft
Libegő (Magas-hegyi Libegő)
- Felnőtt: 3 000 Ft
- Diák: 2 700 Ft
- Gyerek: 2 600 Ft
Kalandtúra park (Kék pálya)
- Teljes: 3 300 Ft
- Diák: 3 000 Ft
Mászófal központ
- 1 alkalmas - Teljes: 3 400 Ft
- Diák: 3 000 Ft
Bővebben itt tájékozódhatsz az árakról...
Címlapkép: Getty Images