Mérlegen a magyar utak állapota: kiderült, miylen siralmas állapotban vannak 2024-ben

Pénzcentrum 2024. július 10. 08:32

A magyar utakon közlekedők előszeretettel gondolják, hogy az utak állapota rossz, egymást érik a kártyúk, és hogy a helyzet nemhogy javulna, hanem évről évre romlik. Azonban a statisztikák nem feltétlenül támasztják alá a szubjektív tapasztalatokat - írta a Pénzcentrum. A Magyar Közút friss adatai alapján ugyanis a magyar utak állapota keréknyomvályú-mélység, egyenetlenség, teherbírás terén arányaiban inkább javult, még ha minimálisan is. A burkolatállapot szempontjából viszont hosszabb a "rossz" minősítést elnyert szakasz, ugyanakkor a "jó" minőségű szakaszok is egyre hosszabbak, a két véglet közötti minőség tűnik el.

Az utak minőségével kapcsolatban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. adatai lehetnek beszédesek - írta cikkében a Pénzcentrum. A Magyar Közút 2013-tól évente felméri a burkolat állapotát, az egyenetlenséget, a nyomvályúsodást és a teherbírást, ezek szerint a szempontok szerint osztályoznak: az utak minősége lehet jó, megfelelő, tűrhető, nem megfelelő és rossz, illetve vannak olyan utak, amelyekről nem áll rendelkezésre adat. A Pénzcentrum most a teljes kiépített hálózatból azokat az utakat vizsgálta, melyek a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében állnak.

A legfrissebb adatok alapján, amelyek a 2023. december 31-i állapotot mutatják, keréknyomvályú-mélység tekintetében fokozatosan szorulnak vissza a rossz és nem megfelelő minőségű szakaszok. 2023-ban már együttesen sem érték el az utak 4 százalékát. A jó értékelésű utak pedig 87 százalékot tettek ki.

Egyenetlenség szempontjából már vegyesebb a kép: jónak csak mintegy 12 kilométer tekinthető, mely az összes út 40,5 százaléka. Megfelelő további 16,5 százalék. Rossznak és nem megfelelőnek pedig az utak több mint 30 százalékát értékelték.

Ahol pedig rossz a burkolatállapot, ott minden bizonnyal kátyúkkal is fog találkozni az ember. 2023-ban az utak cirka 53 százalékának volt rossz vagy nem megfelelő a burkolatállapota, míg 2022-ben még közel 51 százalékról lehetett ezt elmondani. Ez több mint az útszakaszok fele - így aki sokat közlekedik a rosszabb állapotú utakon, valóban érezheti azt, hogy egymást érik a kátyúk, amerre csak jár. Az is látható az adatokból, hogy nemcsak arányaiban nőtt a rossz burkolatú utak hossza, hanem kilométerben is: nagyjából ezer kilométerrel hosszabb a rossz utak szakasza.

A cikk folytatása a Pénzcentrumon olvasható, ITT!

Címlapkép: Getty Images