Javában tombol a nyár, és vakáció alatt előfordul, hogy kevésbé vagyunk szigorúak a pénzügyek terén. Többen külön spórolnak erre a néhány hétre, hogy ebből fedezzék az utazásunkat és a nyaralás alatti kiadásainkat. Azonban pihenés közben is fontos, hogy ügyeljünk adataink biztonságára. Az OTP Bank összeszedte, mire érdemes figyelni az utazás előtt és mi a teendő, ha mégis csalás áldozatává válunk.
A csalók sosem mennek szabadságra. A Magyar Nemzeti Bank friss adatai szerint 2024 első negyedévében emelkedett a nem kártyához kapcsolódó és a fizetési kártyákkal elkövetett csalások száma is. Pozitív tendencia azonban, hogy alkalmanként kevesebbet emelnek le az áldozatok számlájáról.
Az elektronikus pénzforgalomban bekövetkezett, háztartásokat érintő visszaélések összértéke 5,4 milliárd forint volt, ami 5,39 százalékos növekedést jelent 2023 utolsó negyedévéhez képest. Alkalmanként átlagosan 1 millió 269 ezer forintot csaltak ki az áldozatoktól, ami csökkenést jelent az előző negyedévi 1 millió 456 ezer forinthoz képest. A legjellemzőbb visszaélési módszerek a pszichológiai manipuláció (47,2%) és az adathalászat (26,6%). Szintén gyakoriak a számlához történő közvetlen hozzáférés megszerzésével (25,3%) elkövetett csalások is. Mindegyik elkövetési mód esetében az ügyfelek adják ki az adataikat az elkövetőknek, így pedig a csalók könnyen hozzáférhetnek az ügyfelek pénzéhez.
A hitelintézetek biztonsági fejlesztési csak, akkor működnek hatékonyan, ha az ügyfelek is vigyáznak az adataikra.
Az OTP Bank első féléves adatai szerint a teljes ügyfélkár felét (54%) a bank nevében történő fiktív hívásokkal csalják ki a szélhámosok. Ezen felül több olyan népszerű csalási forma is terjed, amelyeknek könnyebben esnek áldozatul az ügyfelek a készülődés vagy a vakáció alatt. A Magyar Nemzeti Bank adataiból kitűnik, hogy az ügyfelek és a bankok egyre jobban szűrik a csalók akcióit. Az utolsó negyedévben több mint 7 ezer sikertelen visszaélési kísérlet volt, ami több mint kétszerese az egy évvel korábbinak.
Fontos, hogy a számlatulajdonosok is minden óvintézkedést megtegyenek pénzük biztonságáért. A bank bankbiztonsági igazgatóságának vezető tanácsadója Sonjic László kiemelte, hogy milyen módszerekkel védhetjük meg megtakarításainkat a leghatékonyabban:
- Biometrikus azonosítás: Az ügyfelek lépjenek be arcfelismeréssel vagy ujjlenyomat-olvasó segítségével a netbankba, vagy így hagyják jóvá internetes vásárlásainkat.
- Napi limit beállítás: Tartsuk alacsonyan a napi limiteket. Mobilbankban, illetve internetbankban egyaránt igény szerint módosíthatják az ügyfelek az ATM készpénzfelvételi, a vásárlási és a virtuális vásárlási limitet is. Sőt, már a napi átutalás plafonját is meghatározhatják.
- Banki hívás ellenőrzése: Az ügyfelek megnézhetik, hogy valóban a hitelintézet munkatársával beszélnek-e.
- Területi Korlátozás: Állítsuk be a külföldi használat korlátozását attól függően, hogy épp hol tervezzük használni készpénzfelvételre vagy vásárlásra. Hosszabb külföldi nyaralás előtt jelentsük be határon túli tartózkodásunkat, hogy a bank nagyobb sikerrel tudja kiszűrni a visszaélés gyanús tranzakciókat.
- WebKÁRTYA: Kezeljük elkülönítve az internetes vásárlásra szánt összegeket.
Csalás esetén haladéktalanul jelezzük az incidenst a bank felé. Csak úgy csökkenthetjük a csalók által okozott károk mértékét, ha a lehető leggyorsabban reagálunk. Ezért kulcsfontosságú, hogy az ügyfelek naprakészen kövessék számlájukat
– hangsúlyozta a szakértő.
Címlapkép: Getty Images