Egyre nagyobb veszélynek vannak kitéve a Volán győri dolgozói, főképp a nyitott fülkés helyijáratos buszokon, ahol a sok esetben agresszív, erőszakos, bliccelő, utazási feltételeket be nem tartó utasok keserítik meg az utazók mindennapjait. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezethez érkezett újabb bejelentés alapján a sofőrökkel egyre gyakoribb a velük szemben erőszakosan -legyen az verbális vagy fizikai- viselkedő, rendbontó utasok száma, nekik a fedélzeti kamerarendszer sem visszatartó erő.
Amíg mi a becsületes, utazási feltételeket betartó utasok érdekében is fellépünk az utazásból kizárható személyekkel szemben, megköveteljük tőlük a szabályok betartását, addig az utóbbiaktól kapott fizikai bántalmazás, köpködés, verbális erőszak, halálos fenyegetések sora zúdul ránk – kezdte kétségbeesetten az a győri sofőr, akinek a levelét a napokban közölte a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet közösségi oldalán.
A levél írója megemlíti, hogy korábban folyamatos kérés volt a munkáltató felé, hogy az ilyen típusú járműveken (Mercedes Conecto G; RVY-széria) utólag legyen megoldva a védelem (más szolgáltatóknál, mint BKV, DKV, KeKo, gyárilag rendelkezik ez a típus teljesen, vagy legalább félig zárt vezetőfülkével) ezt a munkáltató magas bekerülési költségre hivatkozva elutasította, sőt az azóta használtan, más üzemekből érkezett, gyárilag zártfülkés buszok is nyitottá lettek átalakítva.
Ezektől a renitens személyektől a nyitott vezetőfülke nem véd meg minket!
- fakadt ki, majd hozzátette, minek kell még történnie, hogy komolyan vegyék a kérésünket? Késelés, haláleset?!
Az esettel kapcsolatban felkerestük Dobi Istvánt, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnökét, aki kérdésünkre elmondta, hogy van egy általános elvárás a Volánbusz részéről, éspedig az, hogy kerüljék a konfrontációt az utasokkal. Abban az esetben, ha támadás éri őket, a forgalmi szolgálatot értesítsék és abban az esetben, ha szükséges a munkáltató rendőrségi intézkedést kér.
Az autóbuszvezetők nem rendelkeznek semmilyen kényszerítő és önvédelmi eszközzel és a paprika spray használata is tiltva van
- hangsúlyozta lapunknak.
Dobi István kiemelte: nincs adatuk arról, hogy a Volánbusz helyi járatain az autóbuszok vezetőállásai, milyen arányban vannak zárt vezetőfülkével szerelve. Mint mondta, ez változó és az autóbusz típusától is függ. A helyközi és a távolsági járatok nem rendelkeznek zárt vezetőfülkével.
Az, hogy mennyibe kerülne az utólagos zárt vezetőfülke kialakítása a Volánbusznak nem tudni, az azonban bizonyos, hogy az utólagos beszerelés egyértelműen drágább, mint a gyártás előtt megrendelt és az autóbusz legyártása során beszerelt zárt vezetőfülke.
Az a probléma, hogy a győri helyi járatos autóbuszokat, nem zárt vezetőfülkével rendelték meg
- magyarázta.
Címlapkép: Getty Images