Megdöbbentő eredményre jutottak magyar kutatók: így vennék fel a küzdelmet a tujákat pusztító kártevőkkel szemben

HelloVidék

Vegyszerek nélkül, csalogató hatású illatanyagokkal veszik fel a küzdelmet magyar kutatók a tujákat pusztító kártevőkkel szemben.

A borókaszú (Phloeosinus aubei) a ciprusfélék egyik legpusztítóbb hazai kártevője, amely inváziós fajként terjed Európában. Amellett, hogy megrágja a tujákat, a ciprusrák kórokozójának vektora is, így tömeges felszaporodása jelentős gazdasági kártétellel jár. A közelmúltban a HUN-REN Agrártudományi Kutatóközpont Növényvédelmi Intézetének (HUN-REN ATK NÖVI) munkatársai sikeresen azonosították a kártevő aggregációs feromonjának két komponensét, a (–)-a-pinént és a (–)-mirtenolt.

Ezek a csalogató hatású anyagok segíthetnek egy biológiai védekezési módszer kidolgozásában is. A kutatás eredményeit a rangos Journal of Applied Entomology folyóiratban közölték.

Az azonosított komponensek szintetikus mintáival viselkedési vizsgálatokat folytattak a szintén csak a HUN-REN ATK NÖVI-ben rendelkezésre álló négykarú olfaktométerrel. A laboratóriumi eredményeket faiskolai ültetvényekben végzett szabadföldi csapdázásos kísérletekkel is megerősítették. Mindkét vizsgálati módszerrel sikeresen bizonyították az azonosított komponensek viselkedési hatását, így az aggregációs feromonok meglétét is.

A kutatások úttörőnek számítanak a ciprusféléket károsító szúbogarak esetében, eddig ugyanis ismeretlen volt e rovarcsoport kémiai ökológiája. A kutatók munkája hozzájárulhat a borókaszú elleni új biológiai védekezés kidolgozásához. Eredményeik megteremtik a lehetőséget a faj rajzásának előrejelzésére, a továbbiakban pedig egy hatékony, vegyszermentes biológiai védekezési módszer kidolgozását is segíthetik.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)