A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) – a francia Interfel szakmaközi szervezettel közösen indított Európai Friss Kalandok edukációs kampány keretében – harmadik éve népszerűsíti a hazai zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságát Magyarországon, elsősorban a gyerekek, a fiatalok és a családok körében. A mai Zöldség- és gyümölcsnap is ezt a célt szolgálja, előtérbe állítva a magyar gazdák friss termékeit
– fogalmazott a kezdeményezésről Győrffy Balázs, a NAK elnöke.
Az időzítéssel kapcsolatban elmondta, hogy júniusban már javában tart a hazai zöldség-gyümölcs szezon, sokféle friss termény kapható a piacokon és a boltokban, ezért is esett erre az időszakra a választás.
Szükség van az ilyen kezdeményezésekre, mert bár egyre több szó esik arról, hogy mennyire egészségesek a zöldségek és a gyümölcsök, és milyen fontos a rendszeres fogyasztásuk, mégis a WHO által javasolt minimum napi 400 gramm helyett itthon csak körülbelül 260 grammot eszünk
– tette hozzá a NAK elnöke.
Az Európai Friss Kalandok program már gyermekkortól szeretné beépíteni a megfelelő mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztását a családok mindennapjaiba. Nagykövetei segítségével gyakorlati tippeket, hasznos tanácsokat ad a fiataloknak és a családoknak. A legkisebbeket a családi példákon át, játékosan, közös élményeken (például főzésen, vásárláson) keresztül igyekszik megismertetni a zöldségek és gyümölcsök „szuper erejével”.
Nagyon sokat számít, ha az egész család ugyanazt fogyasztja tudatosan, példát mutatva a kisebbeknek. Javaslom minden szülőnek, hogy egy kis történetet meséljen az adott alapanyagról, amivel felkelti a gyerkőc kíváncsiságát, ő pedig szívesebben fogja azt fogyasztani
– osztotta meg tapasztalatait Marton Adrienn, az Európai Friss Kalandok program nagykövete, ételstylist.
Az édes és zamatos gyümölcsöknél nem kell cselhez folyamodni. A spenóttal és a kelbimbóval már más a helyzet. Azt ajánlom a szülőknek, készítsék el úgy ezeket, hogy feledtessék a korábbi rossz emlékeket, és néhány újító alapanyaggal varázsoljanak teljesen új ízvilágot. Egy-egy kreatív tálalás vagy kedves elnevezés máris csábítóbbá teszi a gyermeknek a korábban nem kedvelt alapanyagot.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Európai Friss Kalandok kampány ma mindenkit arra ösztönöz, hogy egyen több friss zöldséget, gyümölcsöt a megszokott mennyiségénél, vagy akár minden mai étkezésére válasszon zöldség- vagy gyümölcsalapú fogásokat!
A NAK tervei szerint a Zöldség- és gyümölcsnap hagyományt teremthet itthon, a jövőben pedig országos mozgalommá nőheti ki magát, amelyhez éttermek, vendéglátóhelyek is csatlakozhatnak, hogy népszerűsítsék a magyar termelők zöldségeit, gyümölcseit az azokból készült fogásaikkal.
Címlapkép: Getty Images