A Global Footprint Network évtizedek óta határozza meg, hogy mikor érkezik el az az időpont, amikor az emberiség felélte a Föld egy év alatt megújuló erőforrásait. Az idei, július 29-i dátum egyébként nem a legkorábbi, 2018-ban július 25-re, majd a következő évben július 26-ra esett ez a nap, tavaly pedig a COVID-járvány hatása miatt ez augusztus 22-e volt. A helyzet azonban az elmúlt évtizedekben drámai mértékben romlott, hiszen 1990-ben csak október 10-én, 2000-ben pedig szeptember 22-én jött el a túlfogyasztás napja.
A Schneider Electric, a Global Footprint Network (GFN) és a Skót Környezetvédelmi Ügynökség (SEPA) idén elindította a „Lehetőség 100 napja” (100 Days of Possibility) kezdeményezést, melynek célja olyan megoldások bemutatása és népszerűsítése, amelyek segítenek az éghajlatváltozás és a biológiai diverzitás csökkenésének kezelésében.
A program július 29-én indult, a 100 nap pedig az ENSZ 26. klímacsúcsáig (COP26) tartó időszakra utal, amit Glasgow-ban rendeznek majd október 31. és november 12. között, és amelyen a világ minden részéről érkező politikusok az éghajlatváltozás elleni fellépésről egyeztetnek majd.
A „Lehetőség 100 napja” kezdeményezés elindítói arra akarják felhívni a figyelmet, hogy nem kell megvárni, milyen döntések születnek majd Glasgow-ban, már addig is bárki – a magánszemélyektől a vállalkozásokon át az intézményekig – sokat tehet annak érdekében, hogy megvédjük a Földet. A program keretében a COP26-ig hátralévő időszakban naponta mutatnak majd be a kezdeményezés honlapján olyan jó gyakorlatokat, amelyek segíthetik a klímaváltozás elleni küzdelmet.
A számítások szerint globális szinten a jelenleginél 3-5-ször több erőfeszítésre lenne szükség, hogy az átlaghőmérséklet-emelkedést 1,5 C fok alatt tartsuk. Ennek érdekében szükség van a legjobb gyakorlatok minél szélesebb körű bemutatására és arra is, hogy egyre több vállalkozás lépjen a fenntartható működés útjára.
A Schneider Electric el akarja érni, hogy 2025-ra a bevételének 80 százaléka zöld megoldásokból származzon. Az idei első félév végén ez az arány 70 százalék volt a társaság „Sustainability Impact” jelentése szerint. Emellett összesen 800 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást előznének meg ügyfeleiknek, és idén június végéig ez az érték elérte a 302 millió tonnát. Az ezer legnagyobb beszállítójuk CO2-kibocsátását felével csökkentenék, a „The Zero Carbon Project” idén áprilisban indult és már az érintett beszállítók 91 százaléka regisztrált, jelezve ezzel, hogy részt vesz a kezdeményezésben. A hatékony erőforrás-gazdálkodás érdekében a termékeikben 50 százalékra növelnék a zöld anyagok arányát, míg a csomagolásokban teljes mértékben megszüntetnék az egyszer használható műanyagok alkalmazását, illetve újrahasznosított kartonnal dolgoznak.
Címlapkép: Getty Images