Az Árpád-Agrár Zrt. székházában, az itt dolgozókat és ide látogatókat Szent-Györgyi Albert mellszobra fogadja. A megbecsülés nem véletlen, hiszen 60 év távlatában a térség legnagyobb paprika termesztője is a cégcsoport.
Mi jelenti a kiváló minőséget, mi minden szükséges ahhoz, hogy a tökéletesre törekedhessünk és azt el is érjük?
Amit az üvegházban láttunk, ahhoz hogy ilyen minőségű, ilyen színű legyen a paprika, annak a fajta az alapfeltétele. A folyamatos termesztés mellett régóta kutatjuk azt az új rezisztens fajtát, ami november végétől, március elejéig is, amikor a fényben legszegényebb időszak van, jól köt, szép formájú és vajszínű. Ebben volt egy régi nagyon szép, jól kötő, de nem rezisztens fajta. A legtöbb nemesítő azt mondta és sajnos mi is tapasztaltuk, hogy színben, kötésben, fényhiány időszakban az új rezisztens fajták nem tudják azt, amit Túri tanár úrnak ez a korábbi fajtája sokáig tudott.
A néhai dr. Túri Istvánt ma is a zöldséghajtató kertészet egyik legismertebb mestereként, tanítójaként emlegetik, aki pályája során, haláláig az étkezési fehér paprika nemesítésnek is szellemi irányítója volt. Az első kutatási feladataként a sovány homoktalajokon szerves trágya nélküli zöldségtermesztés lehetőségét vizsgálta. A technikai kérdések közül a műanyagok kertészeti használata, a különböző létesítmények vázszerkezetének kifejlesztése, fűtési rendszerek kidolgozása, különböző típusú szellőztető és öntözési módszerek kialakítása, a kettős takarás több változatának kifejlesztése, a fűtött és fűtés nélküli teleptípusok tervezése és nem utolsósorban a vízfüggönyös eljárás is a nevéhez fűződik.
Az előző években termesztettük a Duna-R Kft. nagyon ígéretes és kiváló minőségű Zalkod nevű hibridjét. Sajnos a téli időszakban egy árnyalattal zöldebb volt annál, mint amit a fogyasztók szeretnek. Ezt sikerült most leváltani, nyilvánvalóan nem egyik napról a másikra, hanem több éves kísérleti termesztés után. Azt reméljük most, hogy ezzel a fajtával, ezzel a minőséggel küllem, íz miatt valóban semmilyen kritika nem érhet bennünket.
Téli időszakban nem olyan színes a paletta, az áruházakban néhány fajta között válogathatunk, de több helyről is érkezik paprika, Marokkóból, Görögországból, Spanyolországból…
Van a külföldről érkező paprikák között is kiváló minőségű áru, de az is legalább 10 nappal vagy két héttel korábbi szedésből kerül magyar áruházi polcokra, és nem a szedés utáni napon, mint a mi termékünk. A friss zöldségek között az egyik a paprika, ami jól tolerálja, ha egy kis ideig, pár napig, esetleg egy hétig is a hűtőházban tartották. Ha az előírt csomagolás, raktározási és szállítási technológiát betartjuk, akkor ennyi ideig megőrzik minőségüket. Ha ebben a folyamatba bármilyen technológiai hiba kerül, például az adott üzletház zöldség-gyümölcs pultért felelőse hagyja, hogy turkálják, dobálják, az mind minőség romlással jár.
Én azt hiszem, hogy a frissesség, a fajta, a technológiák pontos betartása a legnagyobb értéke a friss zöldségek mindegyikének.
Sokszor elmondjuk, hogy milyen jó volna az importot egy picit csökkenteni. Számos olyan szemléletformáló kampány van, amely a magyar terméket erősíti, preferálja és kiválóan irányítja a fogyasztók figyelmét, akik kell, hogy értékeljék a hazait és lássák is a mögöttes folyamatokat, a munkavállalók, termelők megbecsülését. De nem pusztán a kampány befolyásolja mindezt, hanem a polcon tarthatóság, a frissesség.
Milyen intézkedések szükségesek ahhoz, hogy ezek a törekvések valódi eredményhez vezessenek?
Az elmúlt években a valahonnan távolról /Egyiptom, Jordánia, Marokkó/ érkezett árukat aki össze tudja hasonlítani a mi általunk szállított paprikával, az már nem gondolkodik azon, hogy magyar paprikát vegyen-e le a polcról, vagy esetleg kevesebb pénzért importot. A baj az, hogy amikor görög, spanyol, török és ki tudja, honnan érkező paprikák úgy vannak oda rakva egy polcra, hogy szakembernek kell lenni ahhoz, hogy ki tudja közülük valaki választani, illatban, színben, frissességben azt, ami biztos, hogy magyar. Igaz, hogy rá van írva az árcédulára a származási ország, vagy ha nem, kereshetjük a csomagoláson. És akkor el kezdjük nézni a rekeszt, amiből már a vásárlók nagyon sokat kivettek, sokszor áttúrták és az már nem olyan. Igaz, hogy nagyon sokba kerül a csomagolás, nem csupán a csomagolóanyag miatt, hanem az osztályozás sokfélesége, a munkabér és egyéb rárakódó költségek miatt is, de mégis nagyon fontos A külön egységekbe, tálcán celofánba csomagolt kiváló magyar termék, ami DélKerTész címkével, felirattal van ellátva, abban a téli hónapokban 90-99%-ban csak Árpádos paprika van. Ehhez a szakmai ismereten és tapasztalaton túl, olyan termesztő berendezések szükségesek, amelyekben ezt a terméket elő lehet állítani; tehát a jól fűtött és világított üvegházakban.